Online Flyer met aantal oplossingen voor mantelzorgers voor mensen met dementie (aanzet keuzehulp)
MULTIFILE
Door de snelle groei van mobiel internet in Nederland wordt de smartphone een onmisbaar medium voor retailers om (potentiële) klanten te bereiken. Van de grote retailers in Nederland maakte medio 2012 ongeveer een kwart gebruik van ‘mobile commerce’. Retailers verkiezen daarbij mobiele applicaties (apps) boven mobiele websites. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder de 550 grootste (winkel)ketens en webshops in Nederland.
Om te genieten van de nachtelijke hemel heb je niet meer nodig dan je eigen ogen. Natuurlijk zie je meer met een verrekijker of telescoop, maar met het blote oog is genoeg te ontdekken. Van Jupiter tot Orion, ons buursterrenstelsel Andromeda, en natuurlijk het International Space Station. De dagen worden weer korter, dus de nachten langer. Goed nieuws voor sterrenkijkers.
LINK
A continuation and update of the first ALT-ER project, which produced an app for early-years students that allowed them to express their feelings and tell stories related to pro-social and important developmental themes. This follow-up project will expand the software and themes, particularly in light of the COVID-19 pandemic, to reflect a wider range of experiences for young people.
Het idee voor Backseat Travellers is ontstaan tijdens een brainstormweekend van docenten en studenten van de Hogeschool van Amsterdam in 2013. In dit weekend is uitgezocht waar op de markt voor vakantiespellen nog ruimte zou zijn. De markt van educatieve spellen voor op de achterbank van de auto bleek nog volledig open te liggen en zodoende is er toen een team gevormd waarmee onderzoek gedaan is naar de mogelijkheden om deze markt te veroveren. Student Media en Informatie Fleur Steiner heeft in 2014 een uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de kansen voor dit product. Op basis hiervan heeft zij een adviesrapport opgeleverd als bachelor-scriptie (http://bit.ly/21NVqBZ) en vervolgens is er van 2014 tot heden gewerkt aan de ontwikkeling van de applicatie. Op dit moment ligt er een MVP (Minimal Viable Product) van de applicatie met diverse games die plaatsbaar is in de appstore en gebruikt kan worden op Android systemen.(https://vimeo.com/96191007). Deze aanvraag is er op gericht om een haalbaarheidsstudie te verrichten naar de mogelijkheden om de internationale markt te veroveren.
Valongelukken zijn een groot én groeiend probleem onder thuiswonende ouderen. Ze vormen een acute bedreiging voor een zelfredzaam leven. ‘Valpreventie’ is effectief om het valrisico en daarmee het aantal valongelukken te verkleinen. Slechts een klein deel van de ouderen neemt deel aan valpreventieprogramma's. Dit komt onder andere doordat mensen zich pas laat bewust worden van hun verhoogde valrisico. Valpredictie kan bijdragen aan het tijdig inzetten van valpreventie. Doel Het doel van OudFIT is inzicht krijgen in de haalbaarheid van het automatisch monitoren van loopsnelheid, om zo laagdrempelig vorm te geven aan valpredictie in de wijk bij pré-kwetsbare ouderen. Relevantie Dit onderzoek heeft de volgende meerwaarde voor de praktijk: De huidige wijze van het monitoren van loopsnelheid vindt plaats in een laboratoriumsetting en is niet volledig realistisch voor loopsnelheid in het dagelijks leven Monitoring van loopsnelheid inclusief een indicatie voor ‘actie’ wordt nu pas gedaan als ouderen al onder behandeling zijn van een fysiotherapeut De app wordt beheerd door de burger, die zelf kan bepalen met wie hij zijn gegevens deelt. Dit maakt dat álle zorgverleners kunnen profiteren van dit project Resultaten Een getest prototype van een technologische oplossing die laagdrempelig ingezet kan worden door thuiswonende ouderen om hun loopsnelheid te monitoren. Inzicht in haalbaarheid om dit prototype toe te passen in de wijk voor valpredictie, vertaald naar een praktisch implementatieplan. Intensivering bestaande, regionale samenwerkingsverbanden op het gebied van valpreventie in de keten Verbinding van onderwijs en praktijkgericht onderzoek over de grenzen van het eigen domein (fysiotherapie en ICT) Looptijd 01 oktober 2021 - 01 juli 2023 Aanpak In de eerste fase van het project wordt een, voor dit project specifieke, app ontwikkeld die GPS-data uit sensoren van een IOS/Android-based mobiele telefoon kan uitlezen en hieruit loopsnelheid kan berekenen. Ook wordt een gebruikersinterface ontwikkeld voor het weergeven van de loopsnelheid. In de tweede fase wordt de ontwikkelde app getest onder de doelgroep. Eerst in een kleine groep op gebruiksvriendelijkheid en haalbaarheid, daarna in een grotere groep om betrouwbaarheid en validiteit te kunnen meten ten opzichte van huidige manieren op loopsnelheid te meten. De derde fase van het project is gericht op het genereren van aanbevelingen voor implementatie.