A continuation and update of the first ALT-ER project, which produced an app for early-years students that allowed them to express their feelings and tell stories related to pro-social and important developmental themes. This follow-up project will expand the software and themes, particularly in light of the COVID-19 pandemic, to reflect a wider range of experiences for young people.
The growing awareness of consumers of the increasing problem with livestock and meat production due to the high nitrogen emissions and the related impact on climate change drives consumption of plant based vegetarian alternatives. Similarly there is also an increasing demand for animal-free, eco-friendly alternative vegan leather. Consequently there has been significant interest in developing leather-like vegan materials from multiple plant sources, such as mango, pineapple and mushroom based materials. However, the commercialization and the growth of sustainable vegan leather production is hampered significantly by the difficulty of achieving the needed quality for the various consumer products as well as the high prices of the vegan alternatives. In the Growing Leather project two SMEs, BioscienZ and B4Plastics, will combine forces with Avans University of Applied Sciences to develop vegan leather from the mushroom based material called mycelium. BioScienZ is a biotech company with strong expertise and capacity to produce low-cost and consistent quality mycelium. B4Plastics is a material development company, with strengths in designing and distributing eco-plastic products. In this project Avans University will use several mycelium types (produced by BioscienZ), and with the guidance of B4Plastics, it will test various additives under many different conditions, to ultimately develop an environmentally friendly, vegan material that will have comparable material characteristics to animal leather and is competitive in price.
Textielbedrijven moeten innoveren, instappen in een wereld die in toenemende mate beheerst wordt door Internet Of Things, Domotica en andere Smart producten. Textiel is een perfect platform voor deze connected omgeving: het is als interieur- en vloerbedekking een geaccepteerd onderdeel van onze leefomgeving en is qua structuur zeer geschikt voor integratie met elektrische componenten. Internationale bedrijven als Nike en Adidas pikken dit op, maar ook Google en Apple hebben recente patenten over in textiel geïntegreerde ICT. Nederlandse bedrijven willen hierop inspelen, maar hebben individueel niet de expertise om dit soort innovatieve producten te ontwikkelen. Tien textiel- en elektronicabedrijven, die de hele waardeketen omspannen, ontwikkelen met lectoren, docenten en studenten van Saxion en Fontys de route naar ‘embedded textile’. Doel is dat elektronische componenten direct en precies met deze textiele drager kunnen worden geïntegreerd, waardoor ze kunnen communiceren in en met de omgeving. Productiemethodes die ingezet gaan worden zijn Inkjet printen, 3D weven, technisch borduren, lamineren en Nano-coaten. Het resultaat: een innovatief meerlaags robuust textiel dat functionaliteiten mogelijk maakt als licht, warmte (energie-transitie) en sensing (gezondheid & veiligheid) in producten zoals fotovoltaïsche overkappingen, adaptieve zonwering, slimme vloerbedekking en beschermende kleding. Deze producten stellen bedrijven in staat om in te spelen op dit soort megatrends. Ons doel is minimaal drie demonstrators te ontwikkelen die de praktijktoepassing van embedded textile voor bedrijven inzichtelijk maken. Door de deelname van productiebedrijven uit de gehele voortbrengingsketen is voorzien in evenzoveel relevante business cases. Daarmee staat de nieuwe embedded textieltechnologie midden in de markt van the Internet of Things.