In de recensie worden systematisch de verschillende onderdelen van het boek besproken. De door ons aangedragen structuur wordt gevolgd. Via de uitgangspunten van praktijkgericht onderzoek, de kenmerken van ABR en de kwaliteitscriteria zoals door ons geformuleerd, komen vervolgens de verschillende disciplines aan bod en wordt het afsluitende hoofdstuk kort beschreven. Door de gekozen schrijfstructuur wordt onze opbouw mooi voor het voetlicht gebracht. Alhoewel we op onderdelen gekozen zouden hebben voor andere accenten, wordt zo een herkenbaar verhaal gepresenteerd. Wel is het jammer dat we voor de recensent onvoldoende duidelijk hebben kunnen maken waarom we het zo belangrijk vinden dat er meer ruimte komt voor ABR in het sociaal domein
MULTIFILE
How can the teaching of biology contribute to sustainability education? The authors of this article suggest that their approach has the potential to increase the students' level of engagement with the natural environment. The scope of biology teaching can be widened by allowing room for more experience and art-based activities. Such a change may deepen and expand the learners' insights in natural phenomena, which in turn might foster or enhance an attitude of care-taking for the natural environment.
MULTIFILE
This project challenges traditional cognition-based research methods. While informative, they do not fully capture the complexity of economic transformation. This hinders our ability to support regenerative entrepreneurs in their journey toward a fair and sustainable economy. At AUAS Centre for Economic Transformation, our search for a more integrative approach to building new business models, led us to arts- and nature-based research. We are intrigued by art- and nature-based research as a tool to integrate cognitive, emotional and practical elements (head/ heart/ hands). Our curiosity led us to the following research question: how can innovative methodologies that focus on lessons from the arts (creativity) and nature (diversity) help to enrich the understanding of economic transformation among researchers and entrepreneurs engaged in regenerative practices. This study employs an action-oriented research approach, including progressive learning and reflective monitoring and evaluation. During workshops the researchers and entrepreneurs go outside and collect pieces of nature. With these materials they compose their own work of art. Participants, under guidance, step-by-step, 'engage in dialogue' with their artwork based on their own question, eventually experiencing (a direction to) an answer. This project brings together researchers with expertise in the diverse fields of entrepreneurship, craftsmanship, co-ownership and economic ecosystems and entrepreneurs of regenerative practices. They emerge themselves in innovative research methods aimed at integrating head, heart, and hands to enhance diversity and creativity and enrich their understanding of economic transformation. The presentation will be enriched by the works of Claudy Jongstra, a Dutch artist and regenerative entrepreneur.
Dit onderzoek richt zich op het verbeteren van kwaliteit van leven in de palliatieve levensfase van mensen met kanker. Het onderzoeksvoorstel ABL-PC heeft als doel een verkenning van een interventie voor deze doelgroep. Uiteindelijk kan de inzet hiervan leiden tot vergroting van kennis van persoonlijke behoeftes en vragen van deze doelgroep en draagt zo bij aan verbetering van kwaliteit van de palliatieve zorg. MOTIEF: Er komt steeds meer aandacht voor het belang van de rol van zingeving als onderdeel van kwaliteit van de zorg (Huber et al, 2016; ZonMW, 2016), en ook in de zorg in de palliatieve levensfase (Medische Oncologie, nr 1., 2019). Er zijn richtlijnen ter verbetering van de palliatieve zorg (Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland, IKNL/Palliactief, 2017, O2PZ 2019) en er bestaat een overzicht van instrumenten voor zorgverleners (Goede Voorbeelden, Verbeterprogramma ZonMw 2016). Er ontbreken echter interventies rondom zingeving voor zorgvragers die praktisch zijn georiënteerd en theoretisch en empirisch zijn onderbouwd. RESULTATEN: 1) Een multidisciplinair netwerk vanuit de praktijk, kunsten, de medische en psychologische wetenschap voor het ontwikkelen van een innovatieve interventie, 2) Een opzet voor een praktische interventie voor zingeving vanuit persoonlijke vragen, 3) Een wetenschappelijk artikel over dit onderzoek 4) Inrichting van een grootschalig vervolgonderzoek. INHOUD: Het onderzoek is opgebouwd als een iteratief proces waarbij onderzoekers samen met de praktijk, een bestaande kunstkijk methode Art-Based Learning (ABL) (Lutters, 2012), door- ontwikkelen tot interventie voor de palliatieve zorg: Art-Based Learning-Palliative Care (ABL-PC). Deze interventie genereert door het aandachtig en op systematische wijze kijken naar kunst, nieuwe mentale ervaringen en bewustzijn, vanuit zingevingsvragen bij de doelgroep. PARTNERS: In dit ontwerpgericht onderzoek werken samen: Amsterdam UMC (AUMC/VUmc), de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties (NFK), ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten (Lectoraat Kunst- en Cultuur Educatie), Universiteit Twente (Narratieve Psychologie), Museum Jan Cunen, Amsterdam Museum.
In grote steden wordt steeds meer samengewerkt tussen bewoners, overheid, professionals en andere partijen, om gezamenlijk te werken aan de leefbaarheid van buurten in de stad. Het voornemen is dat bewoners veel meer dan voorheen eigenaar worden van hun sociale en fysieke omgeving. Op plekken waar dat geprobeerd wordt, zoals bij de huizen van de wijk die in dit onderzoek centraal staan, blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bij huizen van de wijk spelen zich zoekende, improviserende, niet lineaire, horizontale processen van ‘samensturing’ af om tot afspraken, besluiten en acties te komen. Die verhouden zich niet goed tot de verticale en rationele manier van optreden die overheid en organisaties vaak nog kenmerkt. De bijdrage van een huis van de wijk aan leefbaarheid van de wijk is, als basisvoorziening in het sociale domein, daardoor suboptimaal. Over factoren die bij deze vormen van samenwerking en gezamenlijke besluitvorming van belang zijn – ‘collaborative governance’ – is inmiddels uitgebreid geschreven. Veel minder is bekend hoe die processen in de dagelijkse praktijk verlopen en hoe ze daar verbeterd zouden kunnen worden zodat de betrokken er tevreden over zijn. Een belangrijk punt daarbij is dat er tussen de partijen vaak machtsongelijkheid ervaren wordt en zij door hun aard en posities verschillende logica’s hanteren, die niet altijd makkelijk bij elkaar aansluiten. Dit onderzoek in drie steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat over hoe die samenwerking nu feitelijk verloopt en hoe we – als dat nodig is – met creatieve leerinterventies kunnen komen tot vormen van communicatie en samenwerking die aan alle betrokkenen recht doen. Wij kiezen daarin voor speelse art-based interventies (Huss & Bos, 2018). Die bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een plezierige manier met ervaren machtsrelaties te experimenteren en geven ruimte aan vormen van niet lineaire processen van ‘samensturing’.
SmartCulTour will propose and validate innovative interventions directed at sustainable cultural tourism that supports the development of European regions rich of tangible and intangible cultural assets.The project will focus on:. Concepts: By developing new definitions of (sustainable) cultural tourism, cultural tourism destinations, sustainable development, and resilience;• Measurement: By identifying and testing a framework of sustainability and resilience indicators and a Decision Support System for measuring and monitoring cultural tourism and its impacts;• Procedure: By testing and presenting innovative and creative tools for stakeholder engagement, particularly art-based methods, a serious game and service design;• Outcome: By recognizing state-of-the-art and innovative cultural tourism interventions through existing case studies and by trialling specific interventions within six community-led Living Labs.Partners:KU Leuven (Belgium), University of Split (Croatia), MODUL University Vienna (Austria), University of Lapland (Finland), Ca’Foscari Università di Venezia (Italy), UNESCO (France), CIHEAM-IAMZ (Spain), Toerisme Vlaanderen (Belgium), Quantitas (Italy)