Imagery Rehearsal Therapy (IRT) is effective for trauma-related nightmares and is also a challenge to patients in finding access to their traumatic memories, because these are saved in non-verbal, visual, or audiovisual language. Art therapy (AT) is an experiential treatment that addresses images rather than words. This study investigates the possibility of an IRT-AT combination. Systematic literature review and field research was conducted, and the integration of theoretical and practice-based knowledge resulted in a framework for Imagery Rehearsal-based Art Therapy (IR-AT). The added value of AT in IRT appears to be more readily gaining access to traumatic experiences, living through feelings, and breaking through avoidance. Exposure and re-scripting take place more indirectly, experientially and sometimes in a playlike manner using art assignments and materials. In the artwork, imagination, play and fantasy offer creative space to stop the vicious circle of nightmares by changing theme, story line, ending, or any part of the dream into a more positive and acceptable one. IR-AT emerges as a promising method for treatment, and could be especially useful for patients who benefit least from verbal exposure techniques. This description of IR-AT offers a base for further research.
DOCUMENT
DOCUMENT
Verandering en innovatie zijn een zaak van lange adem. Ook bij praktijkgericht onderzoek in het sociaal domein vergt de introductie van nieuwe manieren van werken vaak geduld en tijd. In ons dagelijks werk ervaren wij dat bestaande perspectieven op onderzoek nog beperkt ruimte bieden aan de mogelijkheden die de kunsten kunnen creëren. Tegelijkertijd is er in de Angelsaksische literatuur een “nieuwe loot” aan de (praktijkgerichte) onderzoekstam ontsproten: ‘Arts-Based Research (ABR)’. Volgens ons krijgt ABR als praktijkgericht onderzoek nog niet de aandacht die het verdient. In Nederlandstalige rapportages en literatuur over praktijkgericht onderzoek vinden we er weinig over terug. Binnen het onderwijs en de beroepspraktijk in het brede sociaal domein bestaat er echter wel een lange traditie van het werken met kunst en creativiteit. Het gaat dan bijvoorbeeld om creatief agogisch werken, projecten en activiteiten gericht op sociaal-culturele participatie of kunst- en cultuureducatie in school of wijk. Het is zaak het praktijkgericht onderzoek hierop aan te sluiten, met als inzet het opleiden tot de onderzoekende creatieve sociale professional van de 21e eeuw. Dat is een professional met onderzoekend vermogen (Greve, Munneke & Andriessen, 2015) die steeds weer doet wat nodig is in de specifieke context. Door de inzet van Arts-Based Research bij sociale vraagstukken wordt onzes inziens een nieuw perspectief toegevoegd dat andere mogelijkheden creëert om een bijdrage te leveren aan verandering in de complexe praktijk van het brede sociaal domein
DOCUMENT
SmartCulTour will propose and validate innovative interventions directed at sustainable cultural tourism that supports the development of European regions rich of tangible and intangible cultural assets.The project will focus on:. Concepts: By developing new definitions of (sustainable) cultural tourism, cultural tourism destinations, sustainable development, and resilience;• Measurement: By identifying and testing a framework of sustainability and resilience indicators and a Decision Support System for measuring and monitoring cultural tourism and its impacts;• Procedure: By testing and presenting innovative and creative tools for stakeholder engagement, particularly art-based methods, a serious game and service design;• Outcome: By recognizing state-of-the-art and innovative cultural tourism interventions through existing case studies and by trialling specific interventions within six community-led Living Labs.Partners:KU Leuven (Belgium), University of Split (Croatia), MODUL University Vienna (Austria), University of Lapland (Finland), Ca’Foscari Università di Venezia (Italy), UNESCO (France), CIHEAM-IAMZ (Spain), Toerisme Vlaanderen (Belgium), Quantitas (Italy)