Breedtesport en topsport ontwikkelen zich in een verschillende richting, maar blijven elkaar beinvloeden. Deze beinvloeding kan worden onderscheiden naar effecten die samenhangen met de veronderstelde aanvoerfunctie van de breedtesport en effecten die voortkomen uit de veronderstelde aanjaagfunctie van de topsport. Beide functies maken onderdeel uit van de zogenoemde 'double pyramid theory'. Volgens deze theorie brengen duizenden sportbeoefenaars een paar Olympische kampioenen voort (aanvoerfunctie), terwijl deze kampioenen door hun rolmodel weer duizenden mensen stimuleren om één of andere vorm van sport te gaan beoefenen (aanjaagfunctie). Onderzoek wijst echter uit dat er geen sprake is van een gelijke mate van beïnvloeding tussen topsport en breedtesport. De topsport kan niet zonder breedtesport, maar andersom is dit in veel mindere mate het geval. Breedtesporters ontlenen vooral als publiek veel plezier aan de topsport, maar een groot deel van de sportbeoefenaars, vooral buiten verenigingsverband, zal in hun sportbeoefening nauwelijks een relatie met de topsport ervaren.
Samenvattend overzicht van de inzichten uit de literatuur tot 1996 over de maatschappelijke betekenissen van sport op het gebied van gezondheid, sociale binding en economie.
In het schooljaar 2015-2016 is onderzoek gedaan naar de motivatie voor school van leerlingen uit het voortgezet onderwijs op een vijftal scholen met een sportprofiel in Amsterdam en omgeving. Het is uitgevoerd met medewerking van studenten uit het vierde jaar van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) bij scholen die een convenant1 hebben met de ALO Amsterdam. Zowel leerlingen uit de onderbouw als uit de bovenbouw zijn in het onderzoek betrokken.
De belangstelling voor auto-racing is groot. Zo bestaat er de Formule-1, maar zijn er ook professionele cupraces zoals de Ford Fiesta cup. De meeste van deze cups gebruiken fossiele brandstof als energie drager. Verschillende race-teams hebben aangegeven aan de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF) dat zij graag zien dat de cupraces gaan verduurzamen zodat ook volgende generaties kunnen genieten van de kart- en autosport. Dit voorstel heeft als doel om de haalbaarheid van een duurzame Ford Fiesta cuprace te onderzoeken. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat waterstof als brandstof wordt waarbij deze direct geïnjecteerd wordt in een gasverbrandingsmotor. Om een uitspraak te kunnen doen met betrekking tot de haalbaarheid, worden zowel de technische als organisatorische haalbaarheid onderzocht. Tijdens het technische haalbaarheidsonderzoek wordt gekeken hoe een Ford Fiesta veilig omgebouwd kan worden naar een auto met waterstof verbrandingsmotor. De organisatorische haalbaarheid richt zich op de voorwaarden rondom de races die noodzakelijk zijn om duurzaam racen mogelijk te maken. Als uit beide onderzoeken de conclusie volgt dat een duurzame Ford Fiesta cup haalbaar is, dan zal het consortium uitgebreid worden met andere stakeholders van de Ford Fiesta cup zodat een vervolg project gestart kan worden.
De terugkeer van de Dutch Grand Prix naar Zandvoort in 2021 brengt veel te weeg. In opdracht van de gemeente Zandvoort en de organisatie van de Dutch Grand Prix onderzoekt BUas de economische en sociaal maatschappelijke impact van het evenement. Wat levert het evenement op en hoe beleven bezoekers, bewoners en ondernemers de DGP? Het onderzoek bespreekt en vergelijkt de DGP edities in 2021, 2022 en 2023.