Project

H2 Racing

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

De belangstelling voor auto-racing is groot. Zo bestaat er de Formule-1, maar zijn er ook professionele
cupraces zoals de Ford Fiesta cup. De meeste van deze cups gebruiken fossiele brandstof als energie
drager. In dit project is als doel gesteld om de haalbaarheid van een duurzame Ford Fiesta cuprace te
onderzoeken. Als voorwaarde is gesteld dat waterstof direct geïnjecteerd wordt in een
gasverbrandingsmotor. Om een uitspraak te kunnen doen met betrekking tot de haalbaarheid, zijn zowel de
technische als organisatorische haalbaarheid onderzocht.
Het project is gestart met een inventarisatie van de organisatorische haalbaarheid. Hierbij bleek als snel dat
de opslag van waterstof aanzienlijk meer plaats in neemt dan de fossiele brandstoffen. De eerste
schattingen zijn dat ongeveer 6,6 kg waterstof nodig is voor een race van 30 minuten. Ter indicatie een tank
van ongeveer 100 liter kan ongeveer 4 kg waterstof bevatten bij een druk van 700 Bar. Uitgaande van deze
kentallen betekend dit dat voor een race-weekend ongeveer 800kg waterstof benodigd is. Praktisch
betekend dit dat er ongeveer 3 trailers aan waterstof per weekend nodig zijn. Dit is veel, maar niet
onmogelijk.
Vervolgens is het onderzoek gestart naar de haalbaarheid van het ombouwen van een Ford Fiesta benzine
motor naar waterstof. Theoretisch lijkt het ombouwen mogelijk dus is er voor gekozen om in dit project een
start te maken om een motor om te bouwen naar waterstof. Na analyse is bepaald welke onderdelen van de
motor vervangen of aangepast moeten worden. Deze onderdelen zijn of worden momenteel ontworpen en
onderzocht wordt hoe deze gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast is een plan gerealiseerd hoe deze
motor getest kan worden.
Op dit moment is de conclusie dat het mogelijk lijkt om waterstof te gaan gebruiken in cup-races. Fontys
werkt samen met de partners verder om dit in de praktijk aan te tonen.


Description

De belangstelling voor auto-racing is groot. Zo bestaat er de Formule-1, maar zijn er ook professionele cupraces zoals de Ford Fiesta cup. De meeste van deze cups gebruiken fossiele brandstof als energie drager. Verschillende race-teams hebben aangegeven aan de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF) dat zij graag zien dat de cupraces gaan verduurzamen zodat ook volgende generaties kunnen genieten van de kart- en autosport.
Dit voorstel heeft als doel om de haalbaarheid van een duurzame Ford Fiesta cuprace te onderzoeken. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat waterstof als brandstof wordt waarbij deze direct geïnjecteerd wordt in een gasverbrandingsmotor. Om een uitspraak te kunnen doen met betrekking tot de haalbaarheid, worden zowel de technische als organisatorische haalbaarheid onderzocht.
Tijdens het technische haalbaarheidsonderzoek wordt gekeken hoe een Ford Fiesta veilig omgebouwd kan worden naar een auto met waterstof verbrandingsmotor.
De organisatorische haalbaarheid richt zich op de voorwaarden rondom de races die noodzakelijk zijn om duurzaam racen mogelijk te maken.
Als uit beide onderzoeken de conclusie volgt dat een duurzame Ford Fiesta cup haalbaar is, dan zal het consortium uitgebreid worden met andere stakeholders van de Ford Fiesta cup zodat een vervolg project gestart kan worden.



© 2024 SURF