We weten meer dan ooit over de wereld en kunnen aan meer knoppen draaien dan ooit tevoren. We hebben het menselijk genoom in kaart gebracht, slimme algoritmen voorspellen ons gedrag en we veroorzaken ingrijpende veranderingen in onze leefwereld. Om jonge mensen op te leiden voor de samenleving van morgen moeten duurzaamheid en persoonsvorming in het bèta- en technologieonderwijs meer aandacht krijgen. Dat betoogt lector Bèta- en Technologiedidactiek Elwin Savelsbergh van Hogeschool Utrecht (HU) in zijn openbare les van 31 januari.
DOCUMENT
De Fontys Pabo Limburg stimuleert haar studenten om met universitaire of hbo bèta studenten via stages samen te werken aan authentieke opdrachten uit de onderwijspraktijk. De verwachting is dat samenwerking tussen bèta en pabo studenten leidt tot leerrijke ontmoetingen. Onlangs werd in basisschool De Hovenier te Montfort zo een project afgerond. Dit was een goed moment om samen met de studenten te evalueren wat de samenwerking in deze stage hun heeft opgeleverd.
DOCUMENT
Klimaat en duurzaamheid vinden we nauwelijks terug in schoolboeken en examenprogramma’s (behalve bij nlt), maar het zijn wel bèta-thema’s waar leerlingen zich druk over maken. De voorspellingen kunnen bedreigend zijn, en bèta-kennis zou minstens moeten helpen feit en fictie te scheiden. Als leraar hoef je niet alles te weten, maar je wilt goed geïnformeerd de dialoog aangaan. Welk boek helpt daarbij?
DOCUMENT
Purpose – purpose of this article is to report about the progress of the development of a method that makes sense of knowledge productivity, in order to be able to give direction to knowledge management initiatives. Methodology/approach – the development and testing of the method is based on the paradigm of the Design Sciences. In order to increase the objectivity of the research findings, and in order to test the transferability of the method, this article suggests a methodology for beta testing. Findings – based on the experiences within this research, the concept of beta testing seems to fit Design Science Research very well. Moreover, applying this concept within this research resulted in valuable findings for further development of the method. Research implications – this is the first article that explicitly applies the concept of beta testing to the process of developing solution concepts. Originality/value – this article contributes to the further operationalization of the relatively new concept of knowledge productivity. From a methodological point of view, this article aims to contribute to the paradigm of the Design Sciences in general, and the concept of beta testing in particular.
DOCUMENT
Onderzoeksrapport over leidinggeven aan interdisciplinair beta technisch hoger onderwijs (context Smart Solutions Semester). https://www.techyourfuture.nl/files/downloads/Eindrapport_TYF_Leiderschap_-_okt_2019_DEF.pdf
MULTIFILE
Waartoe vorm jij je leerlingen? Het fundament van burgerschapsonderwijs is een visie op burgerschap. Bij Bèta Burgerschap is deze visie: vormen van autonome burgers die in staat zijn mee te denken en beslissingen te nemen over actuele maatschappelijke vraagstukken. Dit vraagt om onderwijs waarin leerlingen kunnen oefenen met discussiëren en leren over deze vraagstukken. In deze workshop maak je kennis met de didactiek voor Bèta Burgerschap, hoor je over de ervaringen van leerkrachten en leerlingen en doe je ideeën op om zelf met Bèta Burgerschap aan de slag te gaan.
MULTIFILE
Het bètatechnisch bedrijfsleven en de bètawetenschappen zijn voortdurend in ontwikkeling. Bovendien hebben zij zichtbaar en onzichtbaar invloed op het leven van alledag. Op bètadocenten rust de boeiende taak om leerlingen te laten zien welke betekenis bèta, ook buiten de context van het onderwijs, heeft. Het blijkt bovendien een uitdaging om die taak te verenigen met de robuuste vakstructuur die elk van de bètaschoolvakken kenmerkt. Lerarenopleidingen helpen om bètadocenten (in opleiding) een verfijnd 'vakbeeld' (d.w.z. een genuanceerde visie op het vak) te ontwikkelen. Het lectoraat bètadidactiek heeft daarbij als doel om kennis te verwerven over visies van bètadocenten op hun vakken en deze kennis in te zetten in de praktijk van de lerarenopleiding en in samenwerking met docenten in het voortgezet onderwijs.
DOCUMENT
VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs), het programma van het Platform Bèta Techniek dat zich richt op het primair onderwijs, is in 2004 een project gestart op de pabo gericht op de versterking van techniek. Het gaat ons in dit artikel vooral om de factoren die bijdroegen aan (eventueel) succes, de knelpunten, en uitdagingen voor verduurzaming. Hebben de projecten hun doelstellingen gerealiseerd? Zo ja: wat droeg dear wezenlijk aan bij? Zo nee: wat bleken de knelpunten te zijn? En: zijn we nu klaar met de invoering van wetenschap & techniek op de pabo of valt er nog wat te doen? Zijn er lessen te trekken wear (andere) pabo's hun voordeel mee kunnen doen?
DOCUMENT
There remains some debate about whether beta power effects observed during sentence comprehension reflect ongoing syntactic unification operations (beta-syntax hypothesis), or instead reflect maintenance or updating of the sentence-level representation (beta-maintenance hypothesis). In this study, we used magnetoencephalography to investigate beta power neural dynamics while participants read relative clause sentences that were initially ambiguous between a subject- or an object-relative reading. An additional condition included a grammatical violation at the disambiguation point in the relative clause sentences. The beta-maintenance hypothesis predicts a decrease in beta power at the disambiguation point for unexpected (and less preferred) object-relative clause sentences and grammatical violations, as both signal a need to update the sentence-level representation. While the beta-syntax hypothesis also predicts a beta power decrease for grammatical violations due to a disruption of syntactic unification operations, it instead predicts an increase in beta power for the object-relative clause condition because syntactic unification at the point of disambiguation becomes more demanding. We observed decreased beta power for both the agreement violation and object-relative clause conditions in typical left hemisphere language regions, which provides compelling support for the beta-maintenance hypothesis. Mid-frontal theta power effects were also present for grammatical violations and object-relative clause sentences, suggesting that violations and unexpected sentence interpretations are registered as conflicts by the brain's domain-general error detection system.
MULTIFILE
Dit rapport geeft een compact overzicht van de ontwikkelingen en activiteiten vanaf de startperiode 1 september 2008 tot aan 31 december 2010 van het Kenniscentrum Wetenschap & Techniek West (hierna genoemd KWT West). U krijgt inzicht in de kennis die het kenniscentrum gedurende drie jaar heeft verworven, wat zij hiermee heeft gedaan en waartoe dit heeft geleid. Voorbeeld van een project is het Programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB). Het doel van VTB is om meer jongeren te motiveren voor een bèta-georiënteerde opleiding, beroep en functie. Onderzoek (Diephuis 2003) laat zien dat ervaringen op jonge leeftijd van grote invloed zijn voor een studie- en beroepskeuze. Binnen het VTB-programma hebben 2.500 basisscholen de afgelopen jaren de mogelijkheid gekregen om VTB subsidie te ontvangen voor het verankeren van wetenschap en techniek op de basisschool. De subsidieregeling stelde basisscholen in staat techniekmaterialen aan te schaffen en een techniekcoördinator aan te stellen.
DOCUMENT