Momenteel zoekt de commissie Wijffels naar nieuwe bankmodellen voor Nederland. De commissie doet aanbevelingen over hoe spaargeld in de toekomst wordt beschermd bij een bankfaillissement. Hierachter ligt de vraag hoe private en publieke belangen worden vastgelegd in de structuur van het Nederlandse bankwezen. De geschiedenis laat zien dat de private bank een onjuist rolmodel is gebleken. Eigenlijk gaat het in Nederland altijd om vormen van publiek-private samenwerking bij banken of nemen belanghebbenden zelf het initiatief tot een bank.
LINK
Een whitepaper over de rol van banken kan verschillende doelen hebben. Met dit paper willen we oplossingen bieden voor uitdagingen in het bankwezen. We willen helpen om de kennis, geloofwaardigheid en innovatie binnen het bankwezen te vergroten zodat het kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Dit whitepaper is een werkdocument waarmee we een eerste stap willen zetten.
DOCUMENT
Banken moeten afzien van salarisverhoging, zodat we ze makkelijker kunnen vergeven voor de crisis
DOCUMENT
Lawmakers as representatives of the people should resist the anti-competitive proposals of the banking sector and embrace a vision of the digital euro that serves the collective interests of Europeans, Dr Martijn van der Linden and Vicky Van Eyck write. The influence of the banking lobby on policymakers risks undermining the digital euro's potential. Lawmakers as representatives of the people should resist the anticompetitive proposals of the banking sector and embrace a vision of the digital euro that serves the collective interests of Europeans. This means that the digital euro must be attractive, accessible and beneficial to all. The deliberation process must be free from the disproportionate influence of an industry that has much to lose from a level playing field for payment services and financial intermediation.
MULTIFILE
De monitoringcommissie Code-Banken maakt met haar pleidooi voor meetbaarheid dezelfde fouten die de bankencrisis veroorzaakten. Ze neigt naar overwaardering van één groep belanghebbenden en toont een onjuiste verwachting van meetsystemen, terwijl sociaal-ethische vragen niet aan de orde komen.Wanneer de monitoringcommissie werkelijk verschil wil maken, dan zal zij een sociaal-ethisch gesprek binnen de bankensector moeten stimuleren, plus zorgen dat in controlesystemen deze ethische vragen aan de orde komen.
DOCUMENT
In conclusion, the debate on the digital euro is not so much a technocratic and legislative affair as a defining political moment in the history of Europe’s money and payments system. It is an opportunity to redefine the future of money, payments and financial intermediation in a way that is in line with the principles of inclusiveness, fair markets and innovation. Europeans deserve a digital euro that transcends the narrow interests of the banking lobby and embodies the promise of a fairer and more competitive monetary and financial landscape.
DOCUMENT
Lector Martijn van der Linden hield een lezing op Betweter Festival. In 15 minuten vertelt hij over hoe het geldsysteem anders kan én moet. Want heeft geld nu wel of niet zijn beste tijd gehad?
MULTIFILE
The story of Triodos Bank over the last 20 years reads as a success story. It is also a story about how principles are guiding business. However, principles need a pragmatic approach in order to be successful. Over the past 30 years the bank’s management has succeeded in balancing a clear focus to create value for society with the objectives of a financially sound company. This case will describe this development, focusing on a period of rapid growth from 1990 to 2009, in which the organization grew from a small entity to a serious bank.
DOCUMENT
Het verhogen van het eigen vermogen van banken gaat niet zonder kosten en een lange overgangsperiode.
LINK
Regeren is vooruitzien. De vraag hoe onze samenleving er over tien jaar uitziet, is dan ook van belang voor de ambitie van De Haagse Hogeschool om studenten te inspireren tot innoverend ondernemerschap. Over de implicaties van dat vooruitzien wisselen Paul Schnabel, voormalig directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, en Ineke van der Meule, directeur Centrum voor Lectoraten en Onderzoek, van gedachten.
DOCUMENT