Werken in het basisonderwijs in een wijk als Overvecht is geen standaardbaan. Het vraagt om vakmanschap, veerkracht en een scherp besef van wat echt telt: elk kind gelijke kansen bieden, ongeacht de thuissituatie. Dat is geen eenvoudige opgave, maar wel een van de meest betekenisvolle. Deze handreiking is ontwikkeld voor professionals die dagelijks werken in de dynamiek van grootstedelijk onderwijs. Binnen het project Leerpracht hebben leraren, schoolopleiders, lerarenopleiders en onderzoekers samengewerkt. De inhoud is gebaseerd op praktijkervaringen, literatuur en gesprekken rechtstreeks vanuit de klassen, de teamkamers en het contact met ouders. De thema’s die aan bod komen zijn actueel en essentieel: • Omgaan met culturele diversiteit in de klas • Samenwerken met ouders voor wie de afstand tot school soms groot is • Begeleiden van startende leraren in een complexe onderwijsomgeving • Gezamenlijk blijven leren, onderzoeken en professionaliseren
MULTIFILE
Er is een toets ontwikkeld voor het meten van de kennis van leraren over leesdidactiek. Items over fonologisch bewustzijn, alfabetisch principe en vloeiend lezen zijn voorgelegd aan een panel van 30 leesdeskundigen. Dit resulteerde in een toets met 45 items die is afgenomen bij 215 basisschoolleraren. De toets blijkt betrouwbaar in termen van de klassieke testtheorie en voldoet ook aan de assumpties van het Raschmodel. Veel leraren scoren hoog op de toets, maar ze blijken beter te weten wat wel werkt, dan wat niet werkt in leesdidactiek.
DOCUMENT
Is eerder gepubliceerd op de site van de Nederlandse Dalton Vereniging, 2021. april Onderzoek laat zien dat individuele prestatieverschillen een direct gevolg zijn van de hoeveelheid tijd besteed aan doelbewuste oefening. In dit onderzoek is bij 49 basisschoolleraren onderzocht hoeveel tijd zij besteden aan activiteiten die grotendeels voldoen aan de kenmerken van doelbewuste oefening en hoeveel leerwinst zij daarbij ervaren. Doelbewuste oefenactiviteiten zijn activiteiten met een duidelijk doel om het eigen onderwijs te verbeteren, zijn vooraf doordacht en gepland, worden voorzien van informatieve feedback en worden herhaaldelijk en regelmatig uitgevoerd. Leraren vulden via een mobiele logboekapplicatie tweemaal per dag gedurende twee weken een vragenlijst in, waarin ze bijhielden welke activiteiten zij uitvoerden om hun onderwijs te verbeteren en hoeveel tijd ze hieraan besteedden. Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat leraren ongeveer 30 procent van de gerapporteerde tijd besteden aan doelbewuste oefenactiviteiten. Doelbewuste oefenactiviteiten bleken significant langer te duren dan niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Verder ervaren leraren een significant hogere leerwinst bij het uitvoeren van doelbewuste oefenactiviteiten dan bij niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Meters maken dus!
MULTIFILE