Het VMBO is volop in ontwikkeling. De aansluiting met het MBO moet worden verbeterd en het vroegtijdige schoolverlaten moet worden tegengegaan. Er is onder andere sprake van nieuwe leerwegen, nieuwe examenprogramma’s, leerwerktrajecten, werkpleksimulaties, een nieuwe zorgstructuur, didactische vernieuwing en herbezinning op de inrichting van de basisvorming. Het gaat om een omvangrijke en complexe operatie, die een groot beroep doet op het beleidsvoerend vermogen van scholen en die gepaard gaat met veel interessante innovaties die grote gevolgen hebben voor het werk van leraren. Het is opvallend en tegelijkertijd zorgwekkend dat de lerarenopleidingen nauwelijks direct bij deze ontwikkelingen betrokken zijn. Daardoor ontstaat er een steeds groter wordende kloof tussen de lerarenopleiding en het VMBO-veld. In dit artikel geven we eerst een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het VMBO. Daarna gaan we in op de stappen die binnen de Fontys Hogescholen zijn gezet om de kloof te overbruggen.
DOCUMENT
Docentenhandleiding met hoofdstukbeschrijvingen, leerdoelen, didactische tips, antwoorden bij de opdrachten, etc.
DOCUMENT
Methode voor levensbeschouwing en godsdienst voor de basisvorming, klas 3. H1 Popmuziek H2 Humanisme H3 Relaties H4 Sport H5 Beroepsethiek H6 Beroepshouding
DOCUMENT
Docentenhandleiding bij de uitgave Standpunt VMBO, deel 1, leerwerkboek
MULTIFILE
Docentenhandleiding bij Standpunt, VMBO, deel 3 Leerwerkboek (2016). Docentenboek met antwoorden op de opdrachten en toelichtingen bij tal van vraagstellingen, didactische tips en toetsvragen.
MULTIFILE
Leermethode levensbeschouwing voor VMBO. Onderdeel van een driedelige serie. Dit deel1 bevat zes hoofdstukken: H. 1 De levensbeschouwelijke kijk H. 2 Uitingen van levensbeschouwing H. 3 Jodendom H. 4 Christendom H. 5 Wie ben ik? H. 6 Vriendschap en liefde Het betreft een Leerwerkboek.
MULTIFILE
Leerlingen in het beroepsonderwijs staan voor de taak ergens goed in te worden en hun scholen moeten hen daarbij helpen. Vanuit het lectoraat Didactiek van het beroepsonderwijs wordt gezocht naar antwoorden op vragen m.b.t. processen van competentie- en arbeidsidentiteitsontwikkeling bij leerlingen, processen van competentieontwikkeling en kenmerken van krachtige en competentiegerichte leeromgevingen.
DOCUMENT
Verbetering van de aansluiting tussen het VSO (VMBO en Havo) en het MBO. Een onderzoek naar de competenties die voor het MBO relevant zijn en de ontwikkeling van een onderwijsaanbod in het VSO die jongeren met een beperking ondersteunen bij het verwerven en versterken van deze competenties. Verbetering van de intake door een betere afstemming tussen VSO en MBO, een versterking van de loopbaanbegeleiding in het VSO, het vroegtijdig inschakelen van de ambulant begeleider, de ontwikkeling van een competentiegricht portfolio en het opstellen van een Individueel transitieprofiel en -plan voor elke leerling.
DOCUMENT
De maatschappij is complex. Op school leiden we kinderen op voor die maatschappij door haar in segmenten te bestuderen: namelijk de schoolvakken. Sinds de vorige eeuw zijn er al pogingen om schoolvakken meer samen te laten werken, in projecten, in geïntegreerde vakken, in leerdomeinen. Dat lijkt niet heel gemakkelijk te gaan, zeker niet bij de gammavakken. Maar eigenlijk weten we over praktijken van samenwerking tussen vakken nog niet veel. In deze publicatie presenteren we daarom achttien verschillende praktijkvoorbeelden. Ook presenteren we een model om op school en in de lerarenopleiding gestructureerd te praten over vormen en mate van samenwerking tussen (gamma)vakken. Dat maakt deze publicatie geschikt voor docenten, studenten aan de lerarenopleiding, lerarenopleiders, trainers en schoolleiders.
DOCUMENT
Het onderwerp Business Intelligence staat vanuit de praktijk bij het bedrijfsleven al geruime tijd in de belangstelling. Daarnaast zijn hierover in de afgelopen tien jaren veel publicaties verschenen. Ook op internet zijn diverse aspecten van BI op meerdere sites aan te treffen. Het hoger onderwijs in Nederland zou daarom aan dit onderwerp meer aandacht moeten schenken door een studieboek te ontwikkelen en een daarop afgestemd vak in te richten dat in het hogere informatica onderwijs in het hbo en wo een essentieel onderdeel vormt. Ook voor andere studierichtingen is het een relevant (keuze)vak. Een internationaal BI-kenniscentrum in samenwerking met het bedrijfsleven en Amerikaanse onderwijsinstellingen biedt hiervoor het benodigde wetenschappelijke fundament.
DOCUMENT