In this study, the outcome of treatment with Flammacerium in burn patients is studied. The retrospective study involved patients with acute burns admitted to the Burn Centre of Martini Hospital, Groningen, The Netherlands, between 2009 and 2014. The outcome parameters were mortality, complications (noninfectious and infectious), need of surgery, and length of stay. The group of patients consisted of 853 patients, of which 554 were male (64.9%). There were 23 patients with a total burn size of 40% TBSA or more (2.7%). In total, 13 of the 853 patients (1.5%) died, and none of them were children (<16 years). The overall mortality in the group of patient with burns >40% TBSA was 30.4%. In the elderly group (>70 years), the mortality rate was 6.3%. Treatment with Flammacerium is applicable in all thermal burn patients. Especially children, elderly patients, and patients with severe burns can benefit from a more conservative treatment with Flammacerium whereby the first operation can be postponed until the patient is stabilized and in which the wounds can be covered directly with skin transplants.
In deze bijdrage wil ik ingaan op de relatie tussen de hogeschool en haar “eigen“ stad Den Haag. De hogeschool noemt zich De Haagse en wie binnenkomt in de hal ziet meteen dat hiermee niet bedoeld wordt het Haagse in de sjieke en welgestelde betekenis (Hagenaar) en ook niet in de meer volkse en minder welgestelde zin (Hagenees). Het nieuwe Den Haag is een bonte verzameling van culturen en kleuren en we hebben de term diversiteit nodig om aan te geven dat de tijd van alleen Hagenaar en Hagenees voorbij is. In dit essay wil ik eerst ingaan op de nieuwe vragen en ontwikkelingen die vanuit de stad en de samenleving op de hogeschool afkomen, daarna zal ik ingaan op de betekenis hiervan voor de kennis en kennisontwikkeling. Deze twee redeneringen hebben consequenties voor de hogeschool zelf en de kansen om in onderwijs en onderzoek bij te dragen aan de ontwikkeling van de stad en de samenleving.
Dit artikel gaat in op het ontwikkelen van een beoordelingsprocedure voor het afstudeeronderzoek bij de hbo-opleiding Huidtherapie. Het team van deze opleiding heeft een beoordelingsprocedure en rubrics ontwikkeld die zowel voor summatieve als voor formatieve toetsing gebruikt kunnen worden. Alle docenten van het team die betrokken zijn bij de beoordeling van het afstudeerrapport, stemmen twee keer per jaar met elkaar af, door hetzelfde afstudeerrapport te beoordelen en te bespreken. Juist het bespreken lijkt goed te werken en te leiden tot meer overeenstemming tussen beoordelaars.