De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
Kenniscentrum Educatie rapportnummer 16-03 In de regio Utrecht-Amersfoort hebben vijf academische basisscholen vanaf het schooljaar 2012-2013 deelgenomen aan het vierjarige schoolverbeteringsproject: het Academische Opleidingsscholen project (AOS-project). Het uiteindelijke doel van het project was de scholen te leren systematisch en doelgericht te werken aan schoolontwikkeling. Om dit doel te realiseren is nauw samengewerkt tussen het kenniscentrum van de Hogeschool Utrecht, Instituut Theo Tijssen, het bestuur en de scholen. Deze rapportage is een bijlage bij het onderzoeksrapport dat verschenen is over het project: Op basis van data de schoolontwikkelingsagenda bepalen (2016). In deze rapportage zijn de vijf casebeschrijvingen opgenomen, die zijn geschreven door de coördinatoren van de deelnemende scholen in samenwerking met een docent van de Hogeschool Utrecht. Het doel van de casebeschrijvingen is om zicht te krijgen op het verloop van het implementatieproces op de individuele scholen. Iedere school beschrijft de resultaten die zijn behaald, de successen die zijn geboekt, maar ook de knelpunten die ze hebben ervaren tijdens de uitvoering van het project op de school.
Dit is een exploratief onderzoek naar welke aspecten van belang zijn bij het begrijpen van hedendaagse informatiebronnen door mensen met beperkte basisvaardigheden. Informatiebronnen in onze huidige samenleving worden steeds meer multimediaal, digitaal en getalsmatig en vaak weergegeven in de vorm van tabellen, grafieken, diagrammen en infographics.Doel De primaire doelstelling van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen welke combinatie van gecijferd en geletterd vermogen nodig is voor het begrijpen van hedendaagse informatiebronnen. Resultaten De benodigde vaardigheden zijn samen te vatten in: Digitale vaardigheden Hogere-orde vaardigheden Houding Informatie verwerken Rekenkennis, waaronder relaties, conventies, rekenstrategieën Strategieën om een probleem aan te pakken of situatie te interpreteren Looptijd 01 januari 2022 - 15 september 2022 Aanpak Naast het lezen van literatuur zijn mensen geïnterviewd en geobserveerd terwijl ze hedendaagse informatiebronnen gebruikten en interpreteerden. Impact Goed kunnen omgaan met hedendaagse informatie is belangrijk. Uit het rapport: Uit onderzoek blijkt dat de groep mensen met beperkte basisvaardigheden gemiddeld een lager jaarsalaris verwerft, vaker werkloos is (L&S, 2019) en daarmee een grotere kans heeft om op den duur in armoede terecht te komen (Windisch, 2015). Het netto gemiste inkomen door beperkte basisvaardigheden van deze groep wordt geschat op 572 miljoen euro per jaar wat neerkomt op circa € 575 per jaar voor 16–65-jarigen en circa € 138 per jaar voor mensen ouder dan 65 jaar (PWC, 2018) (Boels et al., 2022, p.6). Dit rapport maakt inzichtelijk waar mensen met beperkte basisvaardigheden tegenaan lopen. Beperkte basisvaardigheden zijn omgeven met veel schaamte en komen voor bij praktische en theoretisch opgeleiden. Het is belangrijk dat niet alleen in het MBO maar ook het HBO aandacht is voor dit soort basisvaardigheden. Downloads en links