De getallen liegen er niet om: ongeveer een kwart van de Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat houdt in dat deze mensen moeite hebben om medische informatie te vinden, te begrijpen en toe te passen. De gevolgen zijn groot: meer ziekenhuisopnames, een slechtere algemene gezondheid en zelfs een hogere mortaliteit. Toch staan we er in de spreekkamer niet vaak bij stil. Wat is onze blinde vlek en wat kunnen we eraan doen?
DOCUMENT
Bijna 60 procent van de ouderen heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Fysiotherpeuten hadden de vraag: Welke communicatiestrategieën en tools kunnen (verder) worden ontwikkeld, geëvalueerd en geïmplementeerd in de fysiotherapeutische behandeling voor patiënten met chronische aandoeningen en beperkte gezondheidsvaardigheden, waaronder ouderen?. Om antwoord te geven op deze vraag werden drie methoden gebruikt: een scoping review, design-based research en een feasibility studie. Hieruit kwam een overzicht van bestaande communicatiemiddelen. Hiermee zijn een toolbox met communicatiemiddelen en een training ontwikkeld met een goede bruikbaarheid en acceptatie.
DOCUMENT
Dit onderzoek is een exploratief onderzoek naar welke aspecten van belang zijn bij het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen door mensen met beperkte basisvaardigheden.
DOCUMENT
OBJECTIVE: To provide an overview of available strategies and tools that support physiotherapists to recognise patients with LHL and to adapt the physiotherapeutic communication during the diagnostic phase.METHODS: PubMed, Embase, CINAHL and PsycINFO were searched for publications appearing between 2000 and June 2024. Additional grey literature was searched up till October 2022. Studies were included if they described strategies and tools aimed at supporting communication with patients with Limited Health Literacy in physiotherapy. Exclusion criteria focusing on general health literacy prevalence, behavioural interventions, or basic communication training.RESULTS: Out of the 9960 unique studies identified by our literature searches, 314 full-text studies were assessed and 98 met the inclusion criteria. The data on strategies and tools were extracted into the following six categories: verbal communication (n = 3), written communication (n = 34), digital device (n = 9), questionnaire (n=19), interpreter (n = 22), and other media (n = 2). Within these categories, tools and strategies were further classified based on the communication aims. Some tools and strategies were uncategorisable.CONCLUSION: While various strategies and tools exist for recognising patients with limited Health Literacy, they are often generic and not tailored to the physiotherapeutic context. This scoping review identifies a gab in physiotherapeutic approaches, particularly on those that go beyond information provision.PRACTICE IMPLICATIONS: To improve communication in physiotherapy practice, there is a need for the development of tailored strategies and tools that reflect the specific dynamic of the physiotherapeutic process. We recommend engaging in design-based research that involves both patient and physiotherapist to co-create tools and strategies. In the meantime, physiotherapists are advised to use general communication strategies and tools and refer to our resources to select tools that best align with their specific goals.
DOCUMENT
Background: Shared decision-making is one key element of interprofessional collaboration. Communication is often considered to be the main reason for inefficient or ineffective collaboration. Little is known about group dynamics in the process of shared decision-making in a team with professionals, including the patient or their parent. This study aimed to evaluate just that. Methods: Simulation-based training was provided for groups of medical and allied health profession students from universities across the globe. In an overt ethnographic research design, passive observations were made to ensure careful observations and accurate reporting. The training offered the context to directly experience the behaviors and interactions of a group of people. Results: Overall, 39 different goals were defined in different orders of prioritizing and with different time frames or intervention ideas. Shared decision-making was lacking, and groups chose to convince the parents when a conflict arose. Group dynamics made parents verbally agree with professionals, although their non-verbal communication was not in congruence with that. Conclusions: The outcome and goalsetting of an interprofessional meeting are highly influenced by group dynamics. The vision, structure, process, and results of the meeting are affected by multiple inter- or intrapersonal factors.
DOCUMENT
Vraag een fysiotherapeut naar allochtone patiënten en de kans is groot dat er een anekdote volgt over communicatieproblemen wegens taalbarrières of cultuurverschillen zoals het anders presenteren van klachten: ‘Alles pijn, u helpen.’ Maar zijn het wel deze punten die voor problemen zorgen of spelen er andere zaken?
DOCUMENT
Openbare les van dr. Katerina Jerkovic-Cosic. De belangrijkste mondziekten zoals cariës (tandbederf), parodontitis (tandvleesontsteking) en mondkanker, worden net als welvaartsziekten veroorzaakt door een ongezonde leefstijl en zijn door middel van preventie te voorkomen. Een groot deel van de Nederlandse bevolking gaat minimaal één keer per jaar naar een tandarts of mondhygiënist voor een controle. Toch is mondzorg in Nederland nog steeds veelal gericht op curatie en minder op preventie. Het overgrote deel van de geleverde mondzorg is gericht op herstel, terwijl veel minder activiteiten zijn gericht op het voorkomen van mondziekten, door bijvoorbeeld aanpassing in de leefstijl of mondverzorging. De noodzaak voor preventie wordt steeds duidelijker. Een van de redenen is de enorme stijging van de zorgkosten.
DOCUMENT
Voor wie is deze handreiking? Met deze handreiking willen we professionals ondersteunen bij het cultuursensitief omgaan met onbegrepen gedrag bij mensen met dementie thuis en hun mantelzorgers. We focussen ons daarbij op mensen met een migratieachtergrond. Wijkverpleegkundigen en casemanagers zorgen steeds vaker voor mensen met dementie met een migratieachtergrond en hun mantelzorgers. Onbegrepen gedrag zoals agressie of apathie komt veel voor bij mensen met dementie. De beroepsgroep weet vaak onvoldoende hoe om te gaan met onbegrepen gedrag bij deze doelgroep. Uit de praktijk blijkt echter dat de handreiking ook aansluit bij een bredere doelgroep. De term ‘cultuursensitief’ verwijst naar een brede sensitiviteit van professionals voor de invloed van cultuur, leefsituatie, (migratie)geschiedenis, minderheidspositie en achterstand op iedere persoon of groep. Deze handreiking is vooral bedoeld voor wijkverpleegkundigen en casemanagers dementie, maar ook andere professionals uit zorg en welzijn kunnen hier hun voordeel mee doen. Hierna gebruiken wij daarom de term ‘professional’.
DOCUMENT
Rapport Effectieve Schuldpreventie voor jongeren. Onderzoek laat zien dat veel jongeren moeite hebben om goed met geld om te gaan. De stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) heeft daarom drie interventies ontwikkeld gericht op het voorkomen van schulden: Bright about Money (voor havo/vwo leerlingen), Moneymatters (voor vmbo leerlingen) en het Financieel studieplan (voor studenten van het mbo, hbo en wo). Regioplan en het lectoraal Schulden en Incasso van de hogeschool Utrecht hebben impactonderzoek gedaan naar deze interventies. De resultaten laten een beperkte impact zien van Bright about Money en Moneymatters, maar een positieve impact van het Financieel Studieplan wat betreft het vermogen van jongeren om hun inkomen zodanig te besteden dat de financiën in balans zijn
DOCUMENT