Agrariërs kennen tal van uitdagingen. Onkruiddruk is er één van. In het speelveld van onkruid spelen verschillende factoren een rol: regelgeving rond gebruik herbiciden, maatschappelijke druk op duurzaamheid en schaarse resources (weinig en dure seizoenmedewerkers). Inspelend op de trend van robotisering en gebruik van sensoren icm AI heeft ICTCI in samenwerking met verschillende partners een robot ontwikkeld die met behulp van kunstmatige intelligentie onkruid herkent tussen gewassen en deze op een efficiënte manier verdelgt. Hiertoe worden vele verschillende sensoren gebruikt zoals camera’s, GPS RTK, lasers, etc. Met de nieuwe innovatieve technologieën wordt een oplossing geboden voor een probleem dat op dit moment globaal aanwezig is. Onkruiddruk zorgt voor afname van de marges van de boeren. Gebruik van herbiciden zoals glyfosaat staan onder grote maatschappelijke druk. Wiedmachines achter tractoren vergen een grote investering en zijn niet altijd even accuraat. En in de biologische teelt zijn gebruik van herbiciden verboden, waardoor wieden handmatig moet gebeuren. De uurtarieven voor handmatige wieden nemen alleen maar toe en de arbeiders (die veelal uit Oost Europa komen) zijn schaars. Dit wordt nu vooral heel zichtbaar in deze tijden van corona, waarbij er niet vrij gereisd mag worden. Een omvangrijke markt dus. In de voorbereiding naar de start van het project zijn gesprekken gevoerd met verschillende stakeholders, zoals boeren die valeriaan verbouwen, leveranciers van zaden en planten, docenten van de Hanzehogeschool en Van Hall Larenstein en programmamanagement van ID3AS. Vanuit het project zijn verschillende producten opgeleverd:• Prototype die werkt op basis van NuttX• Opritrobot (Inclusief onkruidherkenning mbv camera en AI / XY frame met spot spraying)• Werkende RTK component die geïntegreerd kan worden in de Weedlaser robot• Getraind neuraal netwerk dat ridderzuring en valeriaan kan herkennen (incl. dataset)• Onderzoeksrapport naar bestrijdingsmethoden• 3 werkende prototypen van bestrijdingsmethoden (spot spray, taser, hakselaar)• Uitgewerkte Business Case (incl. Marktonderzoek, SWOT, Concurrentieanalyse)• A4 met productbeschrijving (incl. presentatie)
DOCUMENT
De aanwezigheid van ongewenste geleedpotigen in de meelwormenkweek brengt interessante uitdagingen met zich mee. Omdat bestrijding met insecticiden niet mogelijk is en de kweekomstandigheden die geschikt zijn voor de meelwormen ook geschikt zijn voor schadelijke dieren zoals meelmijten en spekkevers, moet er gezocht worden naar alternatieve manieren voor monitoring en bestrijding. Studenten van HAS hogeschool die aan de verschillende projecten hebben gewerkt, hebben verschillende methoden bedacht en uitgetest waarmee meelmijten bestreden en spekkevers gemonitord kunnen worden. Daarnaast hebben ze de relevantie hiervan ook aangetoond door aan te geven hoe schadelijk deze plaagsoorten voor een insectenkweek zijn. Hopelijk kunnen ze de schade, monitoringen bestrijding van meelmotten in de toekomst ook onderzoeken.
DOCUMENT
Dit boekje geeft de inaugurele rede van Wierd Koops weer waarin hij zijn visie op de toekomst geeft: welke nieuwe bedreigingen kunnen wij verwachten en hoe goed is Nederland hier op voorbereid
DOCUMENT
Knolcyperus is in Nederland een hardnekkig onkruid dat zorgt voor grote verliezen en economische schade aan gewassen en percelen. De razendsnelle vegetatieve vermeerdering en verspreiding van de knolcyperus via knolletjes maakt het onkruid moeilijk te bestrijden. Binnen dit project hebben partijen de gezamenlijke ambitie om de economische schade van knolcyperus aan gewassen en percelen terug te dringen door het onkruid effectief te bestrijden zonder gebruik van chemische middelen. Het onderzoek richt zich op de vraag of de elektro-fysische bestrijding van knolcyperus effectief is met de huidige commercieel beschikbare elektro-fysische apparatuur en wat voor invloed de behandelingen hebben op de bodem. Allereerst wordt in de praktijk gekeken naar hoe effectief de elektro-fysische technologie is in de bestrijding van knolcyperus, en wat de consequenties zijn voor de bodemconditie en het bodemleven. Hierbij wordt enerzijds gekeken naar de bovengrondse plantbestanddelen (het aantal planten en de bedekkingsgraad) en anderzijds naar de ondergrondse plantbestanddelen (de knolletjes en de wortels).
DOCUMENT
Dit boek is een liber amicorum, een vriendenboek, in het kader van het afscheid van Madelon de Beus van Aeres Hogeschool Wageningen. Zij is bijna twintig jaar directeur geweest van deze faculteit en haar rechtsvoorgangers: Stoas Hogeschool, Stoas Hogeschool Wageningen, faculteitsdirecteur Vilentum Hogeschool Wageningen, en ten slotte Aeres Hogeschool Wageningen de Educatieve faculteit. In lijn met haar gedachten en intenties staat in dit vriendenboek de Educatieve faculteit in Wageningen op de voorgrond. Niet door terug te kijken maar, geheel in de geest van Madelon, vooruit te kijken. Docenten, studenten, administratieve en facilitaire ondersteuners, lectoren, docentonderzoekers, teamleiders: 39 ‘auteurs’ zijn in kleine groepjes in gesprek gegaan over wat zich in de buitenwereld en binnen Aeres Hogeschool Wageningen voordoet. Vanuit ieders perspectief, soms ook vanuit een historisch uitstapje, zijn in een vorm van collectief leren ideeën gevormd. Ideeën wat deze ontwikkelingen betekenen voor allerlei facetten van de Aeres Hogeschool Wageningen. Zoals het curriculum, het gebouw, de opleidingsprofielen, de didactiek, de ondernemende houding, bij- en nascholing, de onderzoekscultuur, de onderzoekende innovator en professioneel leiderschap. Veel van de ‘auteursgroepjes’ vonden het zo inspirerend dat ze zich hebben voorgenomen de gesprekken voort te zetten. Voor u als lezer geeft het boek op inspirerende wijze een inkijk in hoe de betrokkenen binnen de faculteit tegen toekomstige uitdagingen aankijken vanuit hun dagelijkse zorg om blijvend goed onderwijs, onderzoek en dienstverlening te bewerkstelligen. De auteurs wensen u veel leesplezier.
DOCUMENT
De land- en tuinbouw staat onder druk. Enerzijds is er een steeds grotere vraag naar voedsel en anderzijds loopt de landbouw volop tegen ecologische en economische grenzen aan. Tegelijkertijd is de landbouw nog nooit zo vernieuwend geweest en op zo veel verschillende manieren. Boomteelt tegen klimaatverandering. Met aardwarmte gedroogde tomaten. Allerlei nieuwe, lokale producten en ketens. Met technologische duurzaamheidshoogstandjes, zoals veeteelt zonder antibiotica. Welke nieuwe businessmodellen geven de landbouw toekomst?
MULTIFILE
De kranten stonden er de afgelopen jaren vol van. Krantenkoppen zoals “Meer ouderen digitaal; toename van tablet-en smartphonegebruik” (plusonline, 15 december 2014) en “Opa en Oma aan de Whatsapp” (telegraaf.nl, 3 oktober 2015). Maar welke rol kan technologie nu ECHT spelen in de strijd tegen eenzaamheid? Kan men met behulp van technologie minder eenzaam zijn? Is technologie hét middel in de strijd tegen eenzaamheid?
DOCUMENT
Grote maatschappelijke opgaven vragen om strategische samenwerking tussen organisaties (overheid, bedrijven, non-profit organisaties), die elk een eigen belang of verantwoordelijkheid hebben in het realiseren van oplossingsrichtingen. In strategische samenwerkingen zit veel strijd, maar het is lastig die strijd productief te laten zijn. Als partijen te snel tot compromissen komen, of conflicten in het midden laten, leidt dit uiteindelijk niet tot duurzame oplossingen. Als conflicten wél op tafel komen, wordt meestal geprobeerd deze snel op te lossen, compromissen te sluiten, omdat wordt aangenomen dat onenigheid een succesvolle samenwerking in de weg staat. Er is daardoor relatief weinig aandacht voor het feit dat strijd ook productief – en dus positief – kan zijn, en innovatie en gezamenlijk leren juist kan bevorderen. Wij baseren ons pleidooi voor een ketenaanpak als een manier om productieve strijd te faciliteren op bevindingen uit een project in de internationale thee handelsketen en ervaringen met de ketenaanpak in een samenwerkingsverband op de arbeidsmarkt, House of Skills.
LINK
Door de toegenomen concurrentie tussen winkelgebieden is een effectieve marketing cruciaal om de gunst van de consument te winnen. Internet en social media kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Toch maken veel winkelcentra nog geen of onvoldoende gebruik van deze marketingkanalen, terwijl zij een positieve uitwerking kunnen hebben op de consumentenbinding en omzet.
DOCUMENT