Voor het incasseren van openstaande vorderingen kunnen schuldeisers andere partijen inschakelen, zoals incassobureaus. Onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat zien dat er misstanden zijn in de incassomarkt. De misstanden betreffen het confronteren van schuldenaren met onterechte of verjaarde vorderingen, onterechte of niet-inzichtelijke kosten en schuldenaren op ontoelaatbare wijze onder druk zetten om vorderingen te voldoen. Deze misstanden hebben vooral consequenties voor (kwetsbare) schuldenaren, die hierdoor onnodig verder in de financiële problemen terecht kunnen komen, en die afstralen op de kwaliteit en integriteit van de incassomarkt. Zoals ook in het regeerakkoord staat beschreven, vindt het kabinet dergelijke misstanden niet acceptabel en heeft zij besloten deze aan te pakken.
Het huidige wetsvoorstel inzake de km-heffing is uiterst oneerlijk, lost de files niet op en maakt het voor de maatschappij als geheel slechts complexer, intransparanter en veel duurder. Overheveling van de bpm naar de algemene lasten ("bereikbaarheidsheffing"), afschaffing van het kentekenonderscheid en overheveling van de houderschapsbelasting naar de accijnzen kunnen zonder noemenswaardige kosten worden doorgevoerd en zijn veel eerlijker dan de km-heffing.
Met de groeiende groep 50-plussers in Nederland, neemt ook het aantal bedrijven toe dat graag voor deze doelgroep actief wil zijn. MKB-bedrijven zitten met vragen over deze doelgroep: wie is de doelgroep, welke behoeften hebben ze, welke productkenmerken zijn belangrijk, hoe bereik ik deze doelgroep en hoe richt ik de communicatie op hen in?Doel van het project was MKB-bedrijven die zich willen richten op de seniorendoelgroep een handreiking te bieden, enerzijds over de wijze waarop zij producten kunnen ontwikkelen die beter aansluiten bij de behoeften en denkwereld van de 50-plussers en anderzijds over de manier waarop deze producten in de markt gezet kunnen worden en hoe de doelgroep te bereiken is.De webbased 55plus Toolbox is hiervan het resultaat. 55plustoolbox.nl biedt bedrijven, ontwerpers en marketeers achtergrondinformatie over 1) de doelgroep (typologieën, demografie, …), 2) onderzoeks- en ontwerpmethodieken ten behoeve van het ontwerpen en marketing voor de doelgroep (persona 's, contextcartografie, marktcommunicatie, …) en 3) cases als de tassendrager, de grijphulp, ouderen inlevings tool.In het project hebben Charles Willems (penvoerder, Saxion Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie), Karin van Beurden (Saxion Kenniscentrum Design en Technologie) en de partners Jaarsma+Lebbink, Novay, Panton, SENtrum, Syntens en Technologie Kring Twente intensief samengewerkt.