Dit artikel onderzoekt immuniteit buiten de contouren van een menselijk lichaam en een biopolitiek kader in het plantwetenschappelijk materieel-discursief object van het superonkruid met zijn resistentie en tolerantie voor herbiciden. In plaats van categorisch aan te nemen dat alle vormen van immuniteit en immuunsystemen plaatsvinden binnen de abstracte categorie van het (menselijk) lichaam, besteedt het artikel aandacht aan de manier waarop het superonkruid als analytisch en synthetiserend brandpunt het concept van immuniteit gaat bevolken en erdoor bevolkt wordt. In het algemeen beweert de auteur dat de materiële dimensie van het superonkruid kan worden gezien als een uitbreiding van of aanvulling op noties van het individuele, autonome en begrensde menselijke lichaam, maar dat deze materiële dimensie ook zijn eigen subjectpositie kan ondermijnen. Door het concept van immuniteit los te koppelen van zijn 'oorsprong' in het menselijk lichaam, kunnen nieuwe ontologische gronden voor menselijke en niet-menselijke politieke ecologieën worden bedacht, met een andere vorm van belichaming, die noch negatief, noch bevestigend zijn.
MULTIFILE
DOCUMENT
LINK
This past summer, three Belgian intellectuals held a conversation for Open about the renewed attention to the 'makeability' of city and society. Moderated by sociologist Pascal Gielen, philosopher Lieven de Cauter, urban designer Michiel Dehaene and sociologist Rudi Laermans discuss such topics as the limits of the manufacturable society and the role of creativity and science in this.
MULTIFILE
This article explores how concern about animal welfare and animal rights relates to ecological citizenship by discussing student assignments written about the Dutch Party for Animals or PvdD. ‘Animal welfare’, ‘animal rights’, and ‘ecological citizenship’ perspectives offer insights into strategic choices of eco-representatives and animal rights/welfare advocates as well as educators. The assignments balance animal issues with socio-economic ones, explore the relationship between sustainability and ethics, and attribute responsibility for unsustainable or unethical practices. Analysis of student assignments reveals nuanced positions on the anthropocentrism-ecocentrism continuum, showing students’ ability to critically rethink their place within larger environmental systems. Some students demonstrated compassion for nonhumans, indicating that biophilia is evenly distributed among different groups of students. This article finds that fostering pro-environmentalism and animal welfare or rights requires the deepening of the debate contesting but also connecting key issues in sustainability and ethics. This analysis can be valuable for political parties representing nonhumans, or for education practitioners in getting students to think about the challenges in human-environment relationships and for advancing support for ecodemocracy. https://ro.uow.edu.au/asj/vol8/iss1/10/ LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE