Background and Context: In order to fully include learners with visual impairments in early programming education, it is necessary to gain insight into specificities regarding their experience of and approach to abstract computational concepts. Objective: In this study, we use the model of the layers of abstraction to explore how learners with visual impairments approach the computational concept of abstraction, working with the Bee-bot and Blue-bot. Method: Six blind and three low vision learners from the elementary school level were observed while completing programming assignments. Findings: The model of the layers of abstraction, can overall be generalized to learners with visual impairments, who engage in patterns that reflect iterative actions of redesigning and debugging. Especially our blind learners use specific tactile and physical behaviors to engage in these actions. Implications: Ultimately, understanding such specificities can contribute to inclusive tailored educational instruction and support.
MULTIFILE
Veel forensisch professionals krijgen tijdens hun werk te maken met ingrijpende gebeurtenissen, die nadelige gevolgen kunnen hebben voor hun psychische gezondheid. Dit kan om gedrag van cliënten gaan, zoals agressie of zelfbeschadiging, maar ook om conflicten tussen collega’s, het gevoel je steeds te moeten bewijzen, een hoge werkdruk en een bureaucratische organisatie. Andersom kunnen steun vanuit collega’s, een transparante en open cultuur en een helder beleid omtrent preventie en bieden van nazorg de veerkracht van professionals juist vergroten. Organisaties kunnen dus veel doen om ervoor te zorgen dat medewerkers zo goed en prettig mogelijk hun werk kunnen doen. In deze bijdrage gaan we dieper in op de eerste uren na een ingrijpende gebeurtenis, meer specifiek na het plaatsvinden van een potentieel traumatisch incident. Welke nazorg is in deze fase wenselijk? We bespreken dit aan de hand van actuele richtlijnen voor nazorg, recente wetenschappelijke ontwikkelingen en ervaringen in de praktijk. Zo laten recente studies zien dat het spelen van een computerspelletje zoals Tetris in de eerste uren na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis ervoor kan zorgen dat mensen minder herbelevingen ervaren. Op grond van deze inzichten heeft het bedrijfsopvangteam (BOT) van De Forensische Zorgspecialisten als aanvulling op het bestaande preventie- en nazorgbeleid een koffertje ontwikkeld met hulpmiddelen en adviezen voor opvang in de eerste uren na een incident, waaronder een Tetris-spelletje. In dit artikel beschrijven we de eerste ervaringen met dit BOT-koffertje en geven we tips voor de praktijk.
DOCUMENT
Moeten we uitgeprocedeerde asielzoekers die eigenlijk het land moeten verlaten nu wel of niet voorzien van sobere opvang? Het is een vraag die de coalitie tot op het bot verdeelt.
LINK
Maatschappelijke uitdagingen In toenemende mate vertrouwen we een deel van ethische besluitvorming aan smart-technology toe. Technologie heeft vaker dan ooit een ethische lading. Dit kan soms verregaande consequenties hebben voor consumenten, burgers of organisaties. Hoe zeker moet een algoritme zijn van haar zaak om een burger van fraude te beschuldigen? Hoeveel risico mag een chat-bot die financieel advies geeft een klant laten lopen? Wie mag bepalen hoe een algoritme op een sociaal media platform omgaat met desinformatie? Dergelijke vragen leiden tot belangrijke uitdagingen op het gebied van morele autoriteit, ethische besluitvorming, en morele strategievorming. Strategievorming in snel veranderend speelveld In zijn rede zal Bart pleiten om niet zozeer dé oplossing bij ethisch technologische vraagstukken te vinden, maar vooral een manier te zoeken om op een bestendige manier om te gaan met een snel veranderend speelveld. In veel gevallen lijken oplossingen in zowel de private als publieke sector voor techno-ethische vraagstukken korte-termijn gericht. En zijn het vaak maatregelen die snel en vooral zichtbaar een negatief effect van technologie proberen in te dammen. In zijn lectorale rede zal Bart ingaan op hoe belangrijk het erkennen en herkennen van ethische vraagstukken bij het programmeren van nieuwe technologie is. Maar ook hoe men de menselijke maat kan vangen én gebruiken als input in het ontwerp van nieuwe technologie. Er is volgens hem vooral een bestendige strategie nodig.
DOCUMENT
In dit meesterwerk van filosoof en Denker des Vaderlands wordt het neoliberalisme tot op het bot gefileerd incl. de ideologen Ayn Rand en Milton Friedman. Het neoliberalisme is een gevaarlijke utopie zo is nu ook wel in de huidige crises gebleken.
DOCUMENT
The purpose of this study was to investigate the effects of training with the Wii-balance board on balance and balance-related skills of children with poor motor performance. Twenty-nine children (23 boys, 6 girls; aged 7–12 years) participated in this study and were randomly assigned to an experimental and control group. All children scored below the 16th percentile on a standardized test of motor ability and balance skills (Movement Assessment Battery for children (M-ABC-2)). Before and after a six-week Wii-intervention (M = 8 h, 22 min, SD = 53 min), the balance skills of the experimental group and control group were measured with the M-ABC-2 and the Bruininks–Oseretsky test of motor proficiency (BOT-2). Both groups improved on all tests. The M-ABC-2 and the BOT-2 total balance-scores of the experimental group improved significantly from pre to post intervention, whereas those of the control group showed no significant progress. This resulted in significant interaction-effects, favoring the experimental children. No transfer-effects of the intervention on balance-related skills were demonstrated. Our findings showed that the Wii-balance board is an effective intervention for children with poor balance control. Further development and investigation of the intervention could be directed toward the implementation of the newly acquired balance-skills in daily life.
MULTIFILE
This chapter enquires into the resonance of junk news on Twitter during the campaign periods prior to the 2019 Dutch Provincial elections and European Parliamentary elections. Querying Twitter for political topics related to the two elections, and various divisive social issues such as Zwarte Piet and MH17, we analyse the spread and prominence of problematic sources. We also examined the claim that Twitter is susceptible to abuse by bot and troll-like users, and found that troll-like users were active across all political and issue spaces during the Dutch Provincial elections of 2019. Divisive issues remain steadily (even if marginally) active in junk news and tendentious news throughout the tested time frames, suggesting these issues are year-round rather than event-based or seasonal, as they are in the mainstream media.
MULTIFILE
Verpleegkundigen (i.o.) ervaren emotionele belasting door de werkzaamheden tijdens de eerste golf van de COVID-19 uitbraak. Verpleegkundigen (i.o.) ervaren peer support binnen hun eigen team of vanuit de opleiding als positief tijdens hun werkzaamheden in de COVID-19 uitbraak. Het toepassen van de drie- vragen-methode kan bijdragen aan het effectief omgaan met de emotionele belasting tijdens en na de COVID-19-uitbraak. De drie-vragen-methode kan informeel en structureel worden toegepast binnen het onderwijs door docenten en verpleegkundigen i.o., bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten voor intervisie, werkbegeleiding of studieloopbaanbegeleiding. De drie-vragen-methode kan informeel en structureel worden toegepast in de zorgpraktijk door leidinggevenden en collega's, bijvoorbeeld tijdens de koffie- of lunch- pauze, overdrachtsmomenten of dag- evaluaties.
LINK
Openbare les Dr. Saskia A.M. Wijsbroek & Prof.Dr. Micha de Winter. Veel verhandelingen over jeugdhulp of jeugdzorg beginnen met de constatering dat het met de meeste kinderen en jongeren in Nederland over het algemeen goed gaat. In allerlei internationale vergelijkingen komt de Nederlandse jeugd er gemiddeld gezien goed af, of het nu gaat om hun gezondheid, welbevinden, onderwijskansen of kwaliteit van leven (Bot e.a. 2013; De Looze e.a. 2014; UNICEF Office of Research 2013). Onmiddellijk na deze constatering volgt dan meestal de schaduwzijde: lang niet alle kinderen en jongeren delen in deze feestvreugde. Zo komt 10 tot 15% van de jeugdigen1 tussen 0 en 18 jaar in aanraking met jeugdhulp, jeugdbescherming of jeugdreclassering, groeit bijna 10% op in gezinnen die leven onder de armoedegrens, en neemt het aantal kinderen en jongeren dat verslaafd is aan genotsmiddelen of lijdt aan overgewicht al jaren toe (CBS 2017a, 2017b; Clarijs 2017; De Looze e.a. 2014). Afhankelijk van de bedoelingen die de auteurs van zulk soort teksten hebben, leiden ze vaak tot heel uiteenlopende conclusies. Wie graag wil onderstrepen dat het Nederlandse jeugdbeleid deugt, zal vreugdevol vaststellen dat het goed gaat met de jeugd. Wie echter vindt dat er van alles misgaat in datzelfde jeugdbeleid, en dat bijvoorbeeld de recente bezuinigingen op de professionele jeugdzorg veel te ver zijn gegaan, zal vooral de nadruk willen leggen op de groep die problemen ondervindt. In het nieuwe lectoraat Jeugd, ingesteld door de provincie Utrecht en Hogeschool Utrecht (HU), vervangen we deze ogenschijnlijke tegenstelling (gaat het nu goed of slecht met de Nederlandse jeugd?) door een benadering die kwaliteit van leven van álle kinderen en jongeren centraal stelt. Immers, in een samenleving waarin mensen steeds dichter op elkaar leven en in steeds meer opzichten afhankelijk van elkaar zijn, is de verdeling van levenskwaliteit een zaak van algemeen, gedeeld belang aan het worden
DOCUMENT
Aims: To assess the effectiveness of a variety of physical treatments in the management of tension-type headache (TTH) in children. Methods: This review is reported in accordance with the PRISMA guidelines and was registered in the PROSPERO database (CRD42014015290). Randomized and nonrandomized controlled trials that examined the effects of all treatments with a physical component in the management of TTH in children and compared these treatments to a placebo intervention, no intervention, or a controlled comparison intervention were included. The Physiotherapy Evidence Database (PEDro) criteria for bias assessment and the Grades of Recommendation, Assessment, Development, and Evaluation (GRADE) Working Group criteria were used to assess the quality of the body of evidence. The outcome measures were pain, functioning, and quality of life. Only RCTs were included in the meta-analyses. Results: An initial search produced 10,464 published articles. Of these, 17 were relevant trials, including 1,815 participants. The overall GRADE rating of the included studies was moderate, and 11 of the 17 studies could be used in the meta-analyses. The effectiveness of physical treatments in terms of a reduction of pain of 50% or more showed a risk ratio (RR) of 2.37 (95% CI: 1.69 to 3.33). Relaxation training was the most evaluated intervention and proved to be significantly effective (RR: 3.00 [95% CI: 1.94 to 4.63]). In children having TTH combined with temporomandibular disorders, occlusal appliances were effective (RR: 2.58 [95% CI: 1.37 to 4.85]). Conclusion: This review supports the use of physical treatments to reduce pain in children with TTH.
LINK