Deze studie maakt onderdeel uit van een groter onderzoeksproject naar Adaptief vermogen voor toekomstbestendig leraarschap, genaamd ‘Expeditie Lerarenagenda’. Met deze studie beoogden we inzicht te krijgen in hoe processen van adaptief vermogen (betekenisgeving, besluitvorming en voorgenomen handelen) zich manifesteren in de onderwijspraktijk van leraren en leidinggevenden èn hoe systeembewustzijn daarin doorwerkt. We richtten ons daarbij op de onderwijspraktijk van leraren en leidinggevenden in het po, vo en mbo en maakten daarbij gebruik van vignetten om uitspraken te achterhalen over processen van adaptief vermogen en systeembewustzijn in verandering met bottom-up en top-down oorsprong. Leraren en leidinggevenden werden gevraagd te reageren vanuit het eigen perspectief en dat van de ander op voorgelegde vignetten (korte scenario’s van verandering in een schoolsituatie).
DOCUMENT
Hoofdstuk 9 in Leren Transformeren. De snelle veranderingen die zich momenteel in de sociale sector voordoen als gevolg van een ambitieuze veranderagenda vragen om een perspectief op kennis. De verschillende casussen in deze uitgave maken dit eveneens duidelijk. In de beschrijving van de casussen wordt gesproken over de noodzakelijke ontwikkeling van nieuwe leerprocessen die dienen aan te sluiten bij actuele praktijkvragen en waarmee sociale vraagstukken optimaler benaderd kunnen worden. In dit hoofdstuk gaan we in op de wijze waarop binnen de sociale sector deze aanwezige (praktijk)kennis geëxploreerd kan worden en processen van ‘werkvloer-leren’ bij kunnen dragen aan vormen van duurzame innovatie. We gaan daarbij met name in op de vraag hoe vormen van kenniscreatie binnen maatschappelijke ondernemingen bij kunnen dragen aan de bereidheid tot veranderen van professionals en welke rol hierin voor middenmanagers (teamleiders) is weggelegd. In dit hoofdstuk gaan we daartoe in op de onlosmakelijke verbinding tussen taciete (onbewuste en ongrijpbare kennis) en expliciete kennis. We schetsen een beeld van de belangrijke rol van teamleiders in de sociale sector op dit terrein als stimulator en facilitator van leerprocessen. Hun middenpositie zit bij uitstek ‘tussen topdown sturing en bottom up input’ (zie Jansen en Van Biene, hoofdstuk 2) en maakt een nadere verkenning van hun bijdrage van belang.
DOCUMENT
This study focuses on top-down and bottom-up processes within the field of energy transition. It aims at gaining insights into the ways that a more balanced approach can be achieved, by taking into consideration the (mutual) interests, barriers and expectations of the municipality and local citizen initiatives. The theoretical framework of the study is the implementation analysis framework, distinguishing top-down and bottom-up approaches. Specifically, this qualitative (thematic analysis) research study investigates the mismatch in expectations between a number of local energy initiatives and the municipality of Groningen regarding their roles within the local energy transition context. To this end, semi-structured interviews have been conducted with members of the municipality of Groningen, Grunneger Power (a local energy intermediary), and four local energy initiatives. Need and expectation gaps have been identified and potential solutions have been explored. The main findings of the study illustrate the need of professional support for citizen initiatives, at both technical and organizational level, especially in the first phases of their development. Additionally, clear mutual communication on short and long-term planning and ambitions of the involved parties is of key importance for the alignment of the interests and the course of actions. Consequently, a clear context is needed, within which an exchange of feedback on the envisioned strategies, and the subsequent energy saving or generation interventions, can take place in an efficient and effective way. Additionally, such a context increases confidence and provides a clear understanding to the citizen initiatives regarding their role and the level and nature of support they can expect in their intended projects and activities. Based on these findings, policy implications have been drawn.
DOCUMENT