In Nederland is steeds meer aandacht voor het versterken van de financiële competenties van burgers. Een van de interventies die daarvoor wordt ingezet is de budgetcursus. Het betreft meestal vijf of zes lessen waar deelnemers vaardigheden leren om beter om te gaan met geld. Er is echter weinig bekend over de effectiviteit van deze cursussen. In samenwerking met Avres, Werk en Inkomen Lekstroom, de gemeente Zwolle, de Sociale Dienst Drechtsteden en Buurtteams Utrecht hebben het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht en leerstoelgroep Urban Economics van de Wageningen Universiteit daarom de effectiviteit van twee typen budgetcursussen onderzocht: de traditionele cursus en een op gedragswetenschappelijke inzichten aangepaste cursus. Bij de traditionele budgetcursus ligt de nadruk meer op de overdracht van kennis en vaardigheden, bij de aangepaste cursus is er meer aandacht voor het handelen van de cursisten in het dagelijks leven
DOCUMENT
Financially vulnerable consumers are often associated with suboptimal financial behaviors. Evaluated financial education programs so far show difficulties to effectively reach this target population. In our attempt to solve this problem, we built a behaviorally informed financial education program incorporating insights from both motivational and behavioral change theories. In a quasi-experimental field study among Dutch financially vulnerable people, we compared this program with both a control group and a traditional program group. In comparison with the control group, we found robust positive effects of the behaviorally informed program on financial skills and knowledge and self-reported financial behavior, but not on other outcomes. Additionally, we did not find evidence that the behaviorally informed program performed better than the traditional program. Finally, we discuss the findings and limitations of this study in light of the financial education literature and provide implications for policymaking and directions for future research.
MULTIFILE
Hoe krijg je een dakloze zover dat hij dat hij leert zonder schulden door het leven te gaan en misschien wel door te stromen naar een zelfstandige woning? De Hogeschool van Amsterdam doet onderzoek naar interventies die de doklozen motiveren tot deelname aan een budgetcursus.
LINK
In het onderzoek De effectiviteit van een budgetcursus bleek dat cursisten van Omgaan met geld vooruitgingen in hun financiële kennis en vaardigheden én financieel gedrag. Tijdens de doorontwikkeling kwam naar voren dat onder de betrokken partijen de behoefte leeft aan een budgetcursus voor specifieke doelgroepen, met name voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en statushouders.Doel Het doel van dit project is om het eerder ontwikkelde materiaal aan te passen zodat het geschikt is voor gebruik in schuldpreventiecursussen voor statushouders of mensen met een LVB. Resultaten Een aangepaste cursus Omgaan met geld waar bijvoorbeeld meer beeldmateriaal of uitleg over (financiële) gebruiken in Nederland wordt verwerkt. Looptijd 01 oktober 2019 - 30 september 2021 Aanpak Ter voorbereiding op de aanpassingen starten we met twee expertgroepen. Daarna gaan ontwikkeling en uitvoering hand in hand: we starten met de budgetcursussen en het materiaal wordt ter plekke ontwikkeld en aangepast. Cofinanciering Dit project wordt gesubsidieerd door het Ministerie van SZW en de Rabo Foundation.