Een internationale ervaring vergroot het perspectief op sociaal werk. Nelleke Nijhuis ervoer dit tijdens haar vele reizen naar Kenia. Dit heeft haar zo geïnspireerd, dat ze dagelijks haar buitenlandervaringen meeneemt in haar werk in Nederland. In dit artikel vertelt ze over haar werkwijze en benoemt de opgedane kennis en ervaringen die ze toepast in de door haar ontworpen methodiek ‘My Drive in Life’.
DOCUMENT
Hoger onderwijsinstellingen investeren vaak fors in studentenmobiliteit en andere internationaliseringsactiviteiten die de ontwikkeling van interculturele competenties bij studenten moeten bevorderen. De verwachte meerwaarde van zulke projecten wordt vooral uitgedrukt in termen van carrièreperspectief, waarin interculturele competenties een centrale component vormen. Wat in veel internationaliseringsprojecten echter niet gebeurt, is nagaan in welke mate deze projecten ook echt het gewenste effect opleveren op de houding en het gedrag van de studenten. Vooral internationaliseringservaringen in verre bestemmingen vergen een substantiële investering van student en instelling, terwijl niet helemaal duidelijk is of studenten hierdoor ook daadwerkelijk intercultureel competenter worden. Mede om het leerrendement van internationalisering beter in kaart te brengen, is binnen Zuyd Hogeschool de Global Mind Monitor ontwikkeld, een kwantitatief meetinstrument dat zowel de effecten van internationalisering in eigen land als over de grenzen kan meten. In dit artikel gebruiken we recente data (2015-2016) van een eerste longitudinale pilot study bij 320 studenten met dit meetinstrument. Op basis van t-toetsen en meervoudige regressieanalyses onderzoeken we met name het belang van culturele afstand tot het gastland voor de ontwikkeling van interculturele competenties bij studenten. De analytische modellen bevestigen onze verwachting: hoe groter de culturele afstand tussen het thuisland en het gastland, hoe sterker het leereffect. Deze resultaten kunnen nuttige inzichten opleveren voor de verdere ontwikkeling van in internationalisering, zowel over de grens als ‘at home’.
DOCUMENT
Lector Martijn van der Linden hield een lezing op Betweter Festival. In 15 minuten vertelt hij over hoe het geldsysteem anders kan én moet. Want heeft geld nu wel of niet zijn beste tijd gehad?
MULTIFILE
In het primair onderwijs is er een lerarentekort en volgens prognoses gaat dit tekort de komende jaren verder oplopen. Basisscholen in Utrecht hebben of krijgen ook met tekorten te maken. Deze tekorten kunnen ervoor zorgen dat scholen hun onderwijs anders zullen moeten gaan organiseren. Dit betekent minder leerkrachten voor dezelfde hoeveelheid leerlingen. Utrecht Leert heeft een subsidie beschikbaar gesteld om scholen te stimuleren te gaan experimenteren met anders organiseren, om deze tekorten op te vangen. Deze subsidie heet de experimenteerregeling. Voor scholen was er 16.000 euro beschikbaar om (verder) te experimenteren met anders organiseren. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Utrecht Leert. Het doel was om verder te kijken dan enkel te inventariseren welke maatregelen scholen nemen bij anders organiseren. Er is ook onderzocht welke keuzes scholen maakten, hoe zij het veranderproces organiseerden en wat de gepercipieerde meerwaarde voor leerlingen, leerkrachten en de school was.
DOCUMENT
Niet alle ouderen zijn tevreden over de huidige vorm van dagbesteding. Een andere vorm van dagbesteding, georganiseerd voor en door de buurt kan hier mogelijk aan tegemoet komen. Door middel van interviews onder ouderen, professionals en vrijwilligers is nagegaan wat de huidige ervaringen zijn met dagbesteding en of er behoefte is aan ‘dagbesteding anders’.
DOCUMENT
Dit rapport brengt met acht portretten initiatieven in de regio Utrecht in kaart, waarmee het onderwijs en/of het werk anders georganiseerd werd in een onderwijsinstelling. De volgende onderzoeksvraag stond hierbij centraal: Hoe zijn onderwijsinstellingen in de regio Utrecht hun onderwijs en/of werk anders gaan organiseren? Om deze vraag te beantwoorden, werden de volgende deelvragen bestudeerd: a. Wat was de aanleiding om anders te gaan organiseren? b. Op welke manier werd er anders georganiseerd? c. Hoe is het proces van het anders organiseren verlopen? d. Welke (eerste) resultaten heeft het anders organiseren opgeleverd?
DOCUMENT
Genieten van een pensioen is uiteindelijk niks anders dan genieten van de producten en diensten die anderen in het hier en nu voortbrengen. Geen enkel pensioenstelsel verandert iets aan die realiteit
DOCUMENT
In de film Anders Belicht komen de stakeholders van het project Anders Belicht aan het woord: de kunstenaar Lino Hellings, de docent Harold Koopmans, de opdrachtgevers van het Blauwburgje en de alumna Swanhilde de Jong
LINK
Etnografisch onderzoek is een intensieve en langdurige vorm van kwalitatief onderzoek, waarin het perspectief van de ander centraal staat. Dit artikel beschrijft de kenmerken en laat zien dat deze vorm van onderzoek een diep inzicht oplevert in de complexiteit van het dagelijks leven.
DOCUMENT
Anders belichtIn het project Anders belicht werkte het lectoraat Image in Context in ’t Blauwbörgje zorginstelling voor mensen met dementie. Fotografie is ingezet als een methode voor gezamenlijk onderzoek naar de relatie tussen bewoners en hun leefomgeving. Beeldend kunstenaar en fotografie-docent Harold Koopmans begeleidde een groep onderzoekers, bestaande uit studenten van Academie Minerva en personeelsleden van ’t Blauwbörgje. Hij leerde ze om de fotowandeling, ontwikkeld door beeldend kunstenaar en sociologe Lino Hellings binnen het onderzoek toe te passen. Lino Hellings ontwikkelde deze 'open blik'-methode voor de openbare ruimte. Het lectoraat Image in Context hevelde deze fotografische methode over naar de context van een zorginstelling.Door de methode ervaren de onderzoekers hoe ze zelf mogen kijken, hoe ze opnieuw kunnen kijken en hoe ze daarmee een andere visie ontwikkelen op de omgeving. Ze delen dit tijdens de overdracht met het management en de andere personeelsleden. Anders Belicht heeft drie keer plaatsgevonden. In de derde editie bleef het niet bij het observeren, reflecteren en delen, maar is er een stap gezet richting het vertalen van de inzichten naar verbetervoorstellen. Deze laatste editie resulteerde in prototypen van producten, die tot doel hebben een positieve verandering te brengen in deze sociale context.Op dit moment werkt het lectoraat samen met beeldend kunstenaar en onderzoekster Swanhilde de Jong aan een werkwijze waarin - via fotografie als middel - wordt gezocht naar de wijze waarop mensen met dementie centraal kunnen staan in het onderzoek naar hun omgeving.
LINK