De maatschappij is in een hoog tempo aan het digitaliseren. Dit blijkt ook uit een toenemend gebruik van slimme technische oplossingen voor gemeenten, oftewel smart city-systemen.Het gebruik ervan heeft ook een keerzijde.
DOCUMENT
A large council building in Leicester, its central HQ called City Hall, aims to link on site renewable energy (PV) generation to electric vehicles (EVs) used by the Council staff. Leicester City Hall based staff are utilising four EVs for their work and charging these, when possible, from local renewable energy (PV) generation. This study presents the analysis of the use of four such EVs and their charging profiles that take place at the City Hall.
DOCUMENT
‘Efficiënter en groener’, dat vat samen wat moderne stadslogistiek kan brengen. De realisatie van deze voordelen is niet altijd eenvoudig gebleken. Stadslogistiek wordt een succes als verzenders, ontvangers, consultants en stadslogistieke dienstverleners elk vanuit hun eigen rol, stappen gaan zetten. Deze stappen moeten niet vrijblijvend zijn en bij voorkeur ook nog eens onomkeerbaar. In deze bluepaper presenteert de expertgroep Next-level City Logistics oplossingsrichtingen voor de belangrijkste showstoppers op het gebied van stadslogistiek. Geschreven door expertgroep Shopping Tomorrow (Walther Ploos van Amstel is lid)
DOCUMENT
The article describes what a restorative city is by looking at research, experiences in different countries and by describing the developments in Restorative City Wrocław. A restorative city is a city that recognises its urban environment as a network of relations in which – in the case of conflict – citizens, institutions and organisations choose a restorative approach to finding a solution in the first place. This necessitates proactive responses to conflict resolution, which go beyond criminal justice and crime prevention strategies that are still predominantly of a reactive nature. The concept of the restorative justice city builds a ‘criminology of trust’, for which crime is not a risk to be managed and controlled but a harm to be addressed by penal policies based on respect, solidarity, inclusion and active participation The restorative city concept, as also seen in Wrocław, is gaining momentum and while it is becoming an appealing policy transfer in an increasingly globalized world.
MULTIFILE
The concept of a restorative city is one of the most recent and fascinating developments in the field of restorative justice theory and practice. Despite the lack of universal model or standards of implementation, the concept of a restorative city can be defined as a process that aims at shaping both community life as well as urban space through the lens of restorative justice philosophy, values and standards. The purpose of this paper is to discuss the results of the analysis of how this concept has been implemented so far in a number of selected cities, systematise the knowledge about the process of implementing the idea of a restorative city and advance the discussion around the conceptual framework of this development. The paper concludes with a brief summary of activities that have been undertaken in Wrocław, Poland, in order to gain the status of a restorative city.
DOCUMENT
Dit rapport bevat de resultaten van de tweede ronde procesevaluaties van zes cyberweerbaarheidsprojecten binnen de City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime. De evaluaties zijn uitgevoerd door onderzoekers van meerdere hogescholen en richten zich op hoe lokale en regionale initiatieven werken aan het versterken van cyberweerbaarheid onder burgers, bedrijven en overheden. Het doel van het rapport is om inzicht te geven in: de voortgang van de projecten; succesfactoren en belemmeringen; lessen voor toekomstige (samenwerkings)projecten op het gebied van cyberweerbaarheid.
DOCUMENT
Toerisme is de afgelopen jaren zeer snel gegroeid en deze toename lijkt alleen maar sterker te worden. Hoewel deze ontwikkeling kan bijdragen aan economische groei, brengt ze ook nadelen met zich mee, vaak als overtoerisme aangeduid. Het project Smart City Hospitality heeft de stedelijke toerismeproblematiek geanalyseerd en een serious game ontwikkeld om belanghebbenden samen te laten refl ecteren. Gezamenlijke beleidsontwikkeling is nodig, maar is een proces van lange adem aangezien mensen snel terug lijken te vallen in oude patronen.
DOCUMENT
Smart city-policy makers and technology vendors are increasingly stating they want to bring about citizen-centered smart cities. Yet, it often remains unclear what exactly that means, and how citizens are envisaged as actors in smart cities. This article wants to contribute to this discussion by exploring the relation between smart cities and citizenship. It aims to do this by introducing a heuristic scheme that brings out the implied notions of citizenship in three distinct sets of smart city visions and practices: The Control Room envisages the city as a collection of infrastructures and services; The Creative City views the city from the perspective of (economic) geography and ponders on local and regional systems of innovation; The Smart Citizens discourse addresses the city as a political and civic community. These smart city discourses are mapped against two visions on citizenship and governance taken from political philosophy. A `republican' perspective with strong presence in social-democratic countries is contrasted with a libertarian one, most prominent in Silicon Valley approaches to smart city technologies. This provides a scheme to reflect on potential benefits and downsides if a specific smart city discourse would develop. Instances of smart cities may promote notions of citizenship that are based on consumer choice and individual responsibility, alternatively they could also reinforce collective responsibilities towards the common good of society.
DOCUMENT
When it comes to City Logistics, the need to innovate comes from multiple directions. Greenhouse gas emissions must be drastically reduced while at the same time maintaining a vibrant and healthy economy, demanding robust action from each and every sector, including transport. At the same time, competition for scarce and precious common resources in a city (open and green space, an attractive and healthy nvironment, safety, clean air and low noise levels) puts political and societal pressure on supply networks to innovate in order to do more with less consumption of these scarce resources. This needs to be achieved not only by means of low-GHG-emission vehicles, but with less noise, less danger, less local pollution harmful to citizens, fewer transport movements and reduced need for roads and parking spaces.
DOCUMENT
Bij deze evaluatie wordt een drietal doelstellingen onderscheiden: een veilige plek voor een MRV creëren, betrokkenheid bij en bewustwording van inwoners over mensenrechten door het stimuleren van kennisoverdracht en als laatste doelstelling imagoversterking van Groningen als stad met een internationale visie op vrede en mensenrechten. Per doelstelling wordt samengevat om tot een conclusie te komen.Een veilige plek voor een MRV creërenDe onderzoekers zijn van mening dat de doelstelling een veilige plek voor een MRV creëren zeer goed geslaagd is. Zoals in hoofdstuk 3 is beschreven voelden beide MRVs zich veilig in de tijd dat zij verbleven in Groningen. Door deel te nemen aan de trainingen aangeboden door Justice and Peace vergroten zij hun kennis over hun veiligheid. Deze kennis kan worden ingezet wanneer zij terugkeren naar land van herkomst.Onderwijs/ educatieZoals in hoofdstuk 3 is beschreven komt de doelstelling onderwijs/ educatie in een aantal aspecten van het project duidelijk naar voren. Het UCG is de uitvoerder van het project, de stuur-/ en werkgroep bestaat uit studenten en medewerkers van het UCG en de MRVs hebben colleges verzorgd en gevolgd aan het UCG. Ook waren de RUG en de Hanzehogeschool Groningen betrokken, en de MRVs bezochten ook primair en secundair onderwijs.Er zijn wel kansen om de bijdrage aan onderwijs/ educatie te verdiepen. Er kan worden gekeken of het project kan worden gepromoot bij niet bij het onderwijs betrokken personen en waar de MRVs nu slechts één keer op een basis- en middelbare school hebben gesproken, zou dit bij continuering van het project vermeerderd kunnen worden.Groningen als tolerante stadHet Shelter City Project draagt bij aan de doelstelling Groningen als tolerante stad. Doordat Groningen een Shelter City is, draagt zij uit veiligheid en mensenrechten belangrijk te vinden. Activiteiten zoals een ontmoeting met de minister- president, de College Tour en een interview gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden hebben hieraan bijgedragen. Echter moet worden opgemerkt dat Shelter City hiervoor een manier kan zijn, maar dat er meerdere activiteiten of projecten kunnen zijn die dit ook kunnen uitdragen
DOCUMENT