In dit project is een competentieprofiel ontwikkeld voor vier doelgroepen die betrokken zijn bij onderwijsinnovatie met gebruik van ICT: ontwikkelaars van digitale materialen, opleidingsmanagers, docenten en onderwijsexperts. Het doel is een overzicht te geven van relevante competenties voor deze doelgroepen zodat het huidige en toekomstige scholingsaanbod van de DU getoetst kan worden aan professionaliseringsbehoeften.
DOCUMENT
Op 16 december 2004 nam Bernd Taselaar, directeur Beleid van ICT~Office, samen met Norbert Verbraak, vice-voorzitter van de HBO-raad, het eerste exemplaar van het profiel Bachelor of ICT, een competentiegerichte profielbeschrijving, in ontvangst uit handen van Rene Tonissen, vice-voorzitter van de HBO-I stichting. In zijn presentatie benadrukte Taselaar dat de competentiegerichte profielbeschrijving goed aansluit op de wensen van het bedrijfsleven dat immers behoefte heeft aan ict'ers met goede communicatieve en commerciele vaardigheden. In een interview op 14 februari jongstleden lichtte hij zijn standpunt verder toe.
DOCUMENT
"Het jonge kind uit de gevarenzone" is een initiatief van het Docentennetwerk Specialisten jonge kind. Het geeft door middel van een profielbeschrijving een aanzet tot aanscherping van de kwaliteitsindicatoren door kennisgebieden en vaardigheden te expliciteren. Zij heeft hiervoor een instrument ontwikkeld, in de vorm van een aanvulling op en verdieping van de bestaande competentievensters met betrekking op wat expliciet samenhangt met onderwijs en ontwikkeling van het jonge kind. Het uitgangspunt hierbij is geweest het onderscheiden van verschillende mogelijkheden van het jonge en oudere kind. Dat is ook de reden waarom wij niet bij alle competenties een aanvullingsvoorstel/verdiepingsvoorstel hebben gedaan. Het concrete resultaat van onze werkzaamheden is een competentieprofiel Jonge Kind, opgesteld vanuit de SBL-competenties, aansluitend bij de Dublin-descriptoren (competenties 1 t/m 4). Het is een basisdocument om het competentiegericht curriculum vanuit het jonge kind verdieping te geven. Bovendien kan het gebruikt worden om de specifieke indicatoren met betrekking tot het jonge kind te formuleren, aan te scherpen en/of te screenen. Dit document is naast alle Pabo's in Nederland, ook verstuurd naar de HBO-raad, Ministerie van OCW en overige relevante onderwijsorganisaties. Het is te downloaden via www.netwerkjongekind.nl
DOCUMENT
Op verzoek van de HBO-raad heeft Marco Snoek de eindredactie gehad over een gemeenschappelijk referentiekader voor alle HBO masters op het terrein van onderwijs. Dit referentiekader is een gemeenschappelijk vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling van educatieve masters. Op basis van dit referentiekader hebben Marco Snoek en Peter Teune een invulling gemaakt voor een nieuw te ontwikkelen master Leren & Innoveren en een competentie-profiel ten behoeve van deze master ontwikkeld. De eindproducten zijn verschenen in de bijlagen van de publicatie ‘Kwaliteit vergt Keuzes’ van de HBO-raad (vanaf pagina 76)
DOCUMENT
Expertonderzoek leverde competentieprofielen op van vier groepen onderwijsfunctionarissen. Resultaat is een beeld van de functiespecifieke competenties die beroepsbeoefenaren nodig hebben om onderwijs te innoveren.
DOCUMENT
Full text via link. In de periode van 2010 en 2017 is er in diverse projecten van het Kenniscentrum Sociale Innovatie en in de Wmo werkplaats Utrecht, veel kennis verkregen en ontwikkeld rondom het thema Informele Zorg. De Hogeschool en professionals uit de praktijk werkten samen met ervaringsdeskundige mantelzorgers. Er is onder andere een competentieprofiel ‘Professionele Samenwerking met Informele Zorg’ vastgesteld . Deze is bedoeld ter aanvulling op bestaande opleidingsprofielen. Om de competenties ook daadwerkelijk te kunnen verwerven is een e-learning ontwikkeld. Deze e-learning is bedoeld voor studenten en professionals die op MBO niveau (niveau 3 en 4) of op HBO niveau (niveau 6) een opleiding volgen of werkzaam zijn in de sector zorg en welzijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om opleidingen en functies in: •Maatschappelijke zorg •Verpleegkundige •Verzorgende •Sociaal Werk
LINK
Competente gebiedsontwikkelaars hanteren fysieke, economische en sociale invalshoeken bij gebiedsgerichte projecten. Gebiedsontwikkelaars uit Noord-Nederland onderzochten met (docent-)onderzoekers en studenten van Hanzehogeschool Groningen wat hun functie inhoudt en wat hun werk succesvol maakt. Het Kenniscentrum NoorderRuimte coördineerde dit innovatieprogramma, dat werd gesubsidieerd door Stichting Innovatie Alliantie.
DOCUMENT
Met de in 2009 aan de HBO-raad overhandigde competentiebox heeft de brancheorganisatie voor instellingen in de gehandicaptenzorg, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), duidelijk gemaakt welke aanvullende competenties nodig zijn voor HBO-functies in het primair proces van de gehandicaptenzorg. De algemene competenties voor vakvolwassen beroepsbeoefenaren op hoger niveau zijn beschreven in competentieprofiel D. Voor de specifieke ondersteuning van cliëntengroepen zijn in de competentiebox verdiepende profielen opgenomen
LINK
Er worden competentieprofielen beschreven voor vier doelgroepen die betrokken zijn bij onderwijsinnovatie met gebruik van ICT: ontwikkelaars van digitale materialen, opleidingsmanagers, docenten en onderwijsexperts. Het doel is een overzicht te geven van relevante competenties voor deze doelgroepen zodat het huidige en toekomstige scholingsaanbod van de DU getoetst kan worden aan professionaliseringsbehoeften.
DOCUMENT
Background: Existing studies have yet to investigate the perspectives of patients and professionals concerning relapse prevention programs for patients with remitted anxiety or depressive disorders in primary care. User opinions should be considered when optimizing the use and implementation of interventions. Objective: This study aimed to evaluate the GET READY relapse prevention programs for patients with remitted anxiety or depressive disorders in general practice. Methods: Semistructured interviews (N=26) and focus group interviews (N=2) with patients and mental health professionals (MHPs) in the Netherlands were performed. Patients with remitted anxiety or depressive disorders and their MHPs who participated in the GET READY study were interviewed individually. Findings from the interviews were tested in focus group interviews with patients and MHPs. Data were analyzed using thematic analysis. Results: Participants were positive about the program because it created awareness of relapse risks. Lack of motivation, lack of recognizability, lack of support from the MHP, and symptom severity (too low or too high) appeared to be limiting factors in the use of the program. MHPs play a crucial role in motivating and supporting patients in relapse prevention. The perspectives of patients and MHPs were largely in accordance, although they had different perspectives concerning responsibilities for taking initiative. Conclusions: The implementation of the GET READY program was challenging. Guidance from MHPs should be offered for relapse prevention programs based on eHealth. Both MHPs and patients should align their expectations concerning responsibilities in advance to ensure optimal usage. Usage of blended relapse prevention programs may be further enhanced by diagnosis-specific programs and easily accessible support from MHPs.
MULTIFILE