Reason’s typology of safety culture (i.e. Just, Informative, Learning, Flexible and Reporting cultures) is widely used in the industry and academia. Through literature review we developed a framework including 36 markers that reflect the operationalization of Reason’s sub-cultures and general organizational prerequisites. We used the framework to assess to what extent safety culture development guidelines of seven industry sectors (i.e. aviation, railway, oil and gas, nuclear, healthcare, defense and maritime) incorporate academic references, and are similar to each other. Gap analysis and statistics showed that the guidelines include 53–69 % of the safety culture markers, with significant differences across subcultures and industry sectors. The results suggested that there is a gap between the industry guidelines and literature, as well as variant approaches to safety culture across the industry. The framework suggested in the study might be used as reference for completing existing safety culture development plans and constructing safety culture assessment instruments.
Creative SMEs are heavily focusing on the creating process designing new products and services. Consequently, their managers tend to loose contact with crucial management issues. Especially their knowledge of the financial aspects of their business can be so limited that they fail to connect with the financial viability of their business, which can lead to serious business problems. This paper draws on a number of studies that examine the role of outsiders -contracted professional service providers- in relation to business success of SMEs. In the light of the potential growth of Flemish creative SMEs on international markets the question can be raised as to what extent outsiders, and more specifically financial service providers like accountants and banks, contribute to the export success of these firms. In this paper therefore the role played by accountants and banks was explored to solve export-related questions by small furniture designers in Flanders, Belgium. Export can be considered as the most successful growth and therefore raises interesting management issues for creative SMEs. Little is known about the content and intensity of services of accountants and bank employees in relation to export-related questions of owner-managers of small creative firms. In order to examine the fit between supply and demand the focus is on outsider contribution during six phases of export.
Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Dit onderzoek heeft als doel om een overzicht te geven van beschikbare wetenschappelijke literatuur over creatief denken van leerlingen op de basisschool. Daarnaast brengt het manieren in kaart waarmee leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs.Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt. zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Door deze eenzijdige definitie van creatief denken te hanteren, blijven kansen onbenut om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie, gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), gaan onderzoekers van de Hanzehogeschool uit van een brede opvatting van creativiteit, waarin naast het denken ook het lichaam en de omgeving worden betrokken.Onderzoekers van onderzoeksgroep Kunsteducatie en lectoraat Jeugd, Educatie & Samenleving creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht. Op basis van deze brede definitie worden manieren in kaart gebracht waarop leraren creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs op de basisschool.In veel definities van creativiteit wordt creatief denken beschouwd als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder dat de rol van het lichaam en de omgeving wordt meegenomen. Door de multidimensionaliteit van creatief denken te negeren blijven kansen liggen om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie gaan we uit van een brede opvatting van ‘denken’ waarin ook het lichaam en de omhgeving worden betrokken. We creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht en op basis waarvan manieren worden geïdentificeerd hoe leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken op de basisschool.