Creative SMEs are heavily focusing on the creating process designing new products and services. Consequently, their managers tend to loose contact with crucial management issues. Especially their knowledge of the financial aspects of their business can be so limited that they fail to connect with the financial viability of their business, which can lead to serious business problems. This paper draws on a number of studies that examine the role of outsiders -contracted professional service providers- in relation to business success of SMEs. In the light of the potential growth of Flemish creative SMEs on international markets the question can be raised as to what extent outsiders, and more specifically financial service providers like accountants and banks, contribute to the export success of these firms. In this paper therefore the role played by accountants and banks was explored to solve export-related questions by small furniture designers in Flanders, Belgium. Export can be considered as the most successful growth and therefore raises interesting management issues for creative SMEs. Little is known about the content and intensity of services of accountants and bank employees in relation to export-related questions of owner-managers of small creative firms. In order to examine the fit between supply and demand the focus is on outsider contribution during six phases of export.
Fully aware of the unusual timing of submitting a commentary 30 years later, we want to reflect on the June edition of the British Journal of Clinical Pharmacology (BJCP) (1993), which featured four research articles on education in clinical pharmacology and therapeutics (CPT) written by our former professor, Theo de Vries, and an editorial highlighting the imperative to improve CPT education, specifically by paying more attention to rational drug prescribing for common diseases.1–5 This plea was illustrated by five cartoons (Figure 1) and formed the basis for the World Health Organization's (WHO) Guide to Good Prescribing and its 6-step. The first four cartoons portrayed the suboptimal state of CPT education as a metaphorical ‘Clinical Pharmacology Continent’ (CPC) and a ‘General Practitioners Island’ (GPI), with a large gap between them. While clinical pharmacologists investigated new drug therapies, general practitioners frequently found themselves unprepared when making rational treatment decisions.1 The final cartoon introduced a solution: problembased learning education, depicted as a bridge connecting the continent and the island. Over the past 30 years, considerable progress has been achieved in bridging the gap. Therefore, we intend to illustrate this transformation with a similar cartoon (Figure 2).
Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Dit onderzoek heeft als doel om een overzicht te geven van beschikbare wetenschappelijke literatuur over creatief denken van leerlingen op de basisschool. Daarnaast brengt het manieren in kaart waarmee leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs.Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt. zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Door deze eenzijdige definitie van creatief denken te hanteren, blijven kansen onbenut om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie, gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), gaan onderzoekers van de Hanzehogeschool uit van een brede opvatting van creativiteit, waarin naast het denken ook het lichaam en de omgeving worden betrokken.Onderzoekers van onderzoeksgroep Kunsteducatie en lectoraat Jeugd, Educatie & Samenleving creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht. Op basis van deze brede definitie worden manieren in kaart gebracht waarop leraren creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs op de basisschool.In veel definities van creativiteit wordt creatief denken beschouwd als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder dat de rol van het lichaam en de omgeving wordt meegenomen. Door de multidimensionaliteit van creatief denken te negeren blijven kansen liggen om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie gaan we uit van een brede opvatting van ‘denken’ waarin ook het lichaam en de omhgeving worden betrokken. We creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht en op basis waarvan manieren worden geïdentificeerd hoe leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken op de basisschool.