In dit boekje over crowdsourcing worden een aantal relevante aspecten van crowdsourcing behandeld. Allereerst beschrijven we een aantal historische voorbeelden om duidelijk te maken dat crowdsourcing niet ontstaan is als gevolg van de opkomst van internet maar als fenomeen al bestond voor het internettijdperk. Door internet is het echter zonder meer eenvoudiger geworden crowdsourcing te organiseren en een veel grotere groepen deelnemers te betrekken. In de sectie 'Wisdom of the Crowds' gaan we in op de onderliggende principes van crowdsourcing. Crowdsourcing wordt vaak in één adem genoemd met de 'Wisdom of the Crowds', als onderliggend mechanisme hoe en waarom crowdsourcing werkt. We zullen echter concluderen dat de 'Wisdom of the Crowds' slechts één van de drie onderliggende principes van crowdsourcing is. Vervolgens gaan we in op de verschillende verschijningsvormen van crowdsourcing. Na een reflectie op bestaande voorstellen om tot een categorisering te komen van deze verschijningsvormen, presenteren we zeven categorieën op basis van het te onderscheiden doel. Bij de keuze om crowdsourcing in te zetten zal naar de kosten, risico's en baten ervan gekeken moeten worden. In de sectie 'Kosten en baten van crowdsourcing' bekijken we dit aspect voornamelijk vanuit het perspectief van de initiërende organisatie. Maar de kosten en baten voor de deelnemers zullen ook kort beschreven worden om te begrijpen wat hen drijft om aan een crowdsourcingproject mee te doen. In de laatste sectie beantwoorden we de vraag hoe crowdsourcing zo effectief en efficiënt mogelijk is in te zetten door naar een aantal implementatiemodellen te kijken en algemene adviezen te inventariseren. We sluiten af met een reflectie op de beschreven bevindingen.
DOCUMENT
Artikel op SportNext over hoe crowdsourcing ingezet kan worden om een sportevenement, in dit geval een wielerkoers, innovatiever en aantrekkelijker te maken.
DOCUMENT
The term crowdsourcing was introduced by Jeff Howe (2006). It is the act of a company or organisation to take a function once performed by employees and outsourcing it to an undefined, and usually large, network of people in the form of an open call. As communication tools to organize work have become widely available, and a well-educated global work force has come online, crowdsourcing has become an increasingly important mechanism to organize work. We discuss a categorisation of crowdsourcing, its costs and benefits and several examples. The use of crowdsourcing begins with the question which strategic goal an organisation wants to achieve, and whether the benefits outweigh the costs. We give some recommendations for adopting crowdsourcing. This usually requires a certain amount of restructuring of existing workflows and a willingness to become more open which may or may not be a welcome side effect.
DOCUMENT
Op welke wijze kan crowdsourcing worden ingezet om te komen tot een landelijk platform waar innovatieve ideeën voor onderwijsvernieuwing in het HBO worden verzameld en gewaardeerd.
DOCUMENT
Crowdsourcing is niet nieuw. Er zijn tal van historische voorbeelden waarbij ‘het volk’ opgeroepen wordt vrijwillig bij te dragen aan een probleem of vraag. Met de komst van het internet is het echter veel eenvoudiger geworden een grote groep te enthousiasmeren, het proces efficiënt te begeleiden en de deelnemers blijvend te stimuleren. Bedrijven luisteren al langere tijd naar klanten, gebruiken hun input en hebben focusgroepen om behoeften te achterhalen. Maar nu kan ‘de klant’ op een grotere en directere manier worden benaderd dan ooit (Bonabeau, 2009).
DOCUMENT
Companies use crowdsourcing to solve specific problems or to search for innovation. By using open innovation platforms, where community members propose ideas, companies can better serve customer needs. So far, it remains unclear which factors influence idea implementation in crowd sourcing context. With the research idea that we present here, we aim to get a better understanding of the success and failure of ideas by examining relationships between characteristics of ideators, characteristics of ideas and the likelihood of implementation. In order to test the methodological approach that we propose in this paper in which we investigate for business relevant innovativeness as well as sentiment based on text analytics, data including unstructured text was mined from Dell IdeaStorm using webcrawling and scraping techniques. Some relevant hypotheses that we define in this paper were confirmed on the Dell IdeaStorm dataset but in order to generalize our findings we want to apply to the Leg o dataset in our current work in progress. Possible implications of our novel research idea can be used to fill theoretical gaps in marketing literature, help companies to better structure their search for innovation and for ideators to better understand factors contributing to successful idea generation.
DOCUMENT
Blog voor SportNext over een nieuw besturingsconcept dat in verschillende landen geprobeerd wordt, het besturen van een voetbalclub middels de crowdsourcing principes.
LINK
Player Modeling is a research field that studies player characteristics by analyzing in-game behavior. We aim to develop independent models, which are transferable and useful beyond a game’s context. We shall demonstrate the feasibility of this approach by applying player models to crowdsourcing to predict workers’ task completion effectiveness. Specifically, we model a user’s Need for Cognition based on in-game behavior, and based on that try to assign appropriate tasks to workers.
LINK
1e alinea: "Je neemt grote risico’s bij alles wat je doet, maar nog grotere risico’s als je niets doet"- S. Williams. Enkele maanden terug ging in Nederland een nieuwe internetbank open: Knab. De bank mede opgericht door een beleggingsfonds en verzekeraar. De naam is een spiegelbeeld van het woord bank met een K van de klant voorop. Een mooie gedachte wat tegelijkertijd ook vragen oproept en tot nadenken aanzet: hoe zit het dan met de anderen banken, wat klantvriendelijkheid betreft, is het niet meer vanzelfsprekend, wordt het dan extra in rekening gebracht? Hier enkele gedachten over het onderwerp banken van morgen.
LINK