This work explores the potential of doing collaborative data physicalization for discussing (un)sustainable practices. For this purpose, it draws on experiences from several data physicalization workshops during the period of 2018-2022, conducted in Amsterdam, The Netherlands, which were available to mostly inexpert groups of people, including almost a hundred primary school students. This paper particularly focuses on a recent held dataphys workshop with over 20 adult participants, such as including international students and climate activists. Based on learner reports (self-assessment questionnaires) (N=20), and observations, it was found that the process of making data physicalizations in workshop and educational settings can be beneficial for engaging in collaborative creative and critical discussion of (un)sustainable practices. Particularly, the participants positively indicated to have learned from the dataphys workshop on a 5-point Likert scale and agreed that it enabled (1) critical thinking, (2) data understanding, (3) creativity, (4) collaboration, and (5) awareness of (un)sustainable practices. This paper presents the workshop format, including ingredients such as live cartoon capturing, and challenges in realizing such value in the context of sustainability, such as including a wider public, the conscious use of data and materials, and discussable effective outcomes.
DOCUMENT
Cartoon report met Live drawings van Daniel -Danibal- Hentschel, tijdens workshop 'Co-Creating beyond green', Society 5.0 festival, Amsterdam. Een workshop georganiseerd door Marije Kanis, Astrid Lubsen, Annika Kuijper en Mark van Wees, in het kader van project Samen zichtbaar duurzaam.
MULTIFILE
Booklet met bevinden van het project 'Samen zichtbaar duurzaam' dat zich richt op de vraag: “hoe maken we zichtbaar dat duurzame verandering mogelijk en wenselijk is?”Binnen en buiten de HvA zijn er hoge ambities om met verschillende benaderingen en praktijkgericht onderzoek duurzame verandering teweeg te brengen. Mede dankzij de betrokken lectoraten, Centres of Expertise en de Green Office worden er steeds meer zaadjes geplant en verbindingen gelegd rondom het thema Duurzaamheid. Toch gebeurt het nog veel dat men niet van elkaar af weet en worden best en worst practices niet met elkaar gedeeld. Dit project wil daar zichtbare verandering in brengen. Vanuit verschillende technische, digitale en creatieve kanten, en met studenten, docenten, onderzoekers en de praktijk wordt het thema duurzame verandering op zichtbare, creatieve, interactieve enspeelse wijze benaderd.Dit project is onderdeel van de Cross-overregeling. Deze zogenaamde cross-overregeling is een initiatief van het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI)en het Centre of Expertise City Net Zero (voorheen UT). De projecten die een financiële bijdrage hebben gekregen gaan over complexe uitdagingen uit de Metropoolregio Amsterdam, die vragen om een integrale benadering, met input vanuit verschillende disciplines. De regeling beoogt nieuwe samenwerkingen tussen verschillende disciplines en tussen onderwijs en onderzoek aan te jagen.
MULTIFILE