Lectorale rede van Dave van Kann gehouden ter gelegenheid van zijn inauguratie als lector ‘Leren Bewegen in en rondom de School’ bij Lectoraat Move to Be van Fontys Sporthogeschool. Dave geeft in zijn rede aan op welke directe thematische focus hij zich in het bijzonder zal gaan richten in zijn lectorschap (de themalijnen Leren Bewegen en Beweegvriendelijke Omgeving). In lijn met de lectoraatsprojecten en -ambities geeft Dave zijn zienswijze op de thematiek ‘Leren Bewegen in en rondom de School’ weer en houd hij een pleidooi om in gezamenlijkheid met alle betrokkenen de komende jaren te werken aan een actieve generatie waarin bewegen meer vanzelfsprekend is en voor iedereen mogelijk.
DOCUMENT
‘Delta Dreamers’ is een project dat is mogelijk gemaakt vanuit de Regiodeal- thema aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt - en waarin de eilanden Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne-Putten samenwerken. Doel van het onderzoek is om bedrijven in de Zuid-Hollandse Delta te adviseren hoe zij hun bedrijf toekomstbestendig kunnen neerzetten als het aankomt op het aantrekken en behouden van jong talent. In het samenwerkingsverband hebben elf bedrijven zich aangesloten bij dit project. Naast deze bedrijven zijn drie onderzoekers van Hogeschool Inholland, acht Inholland studenten, de begeleidende docenten en vertegenwoordigers van de vier gemeentes betrokken. In het kader van het afstuderen verrichtten vier studentenduo’s (telkens een student Business Studies en een student HBO-Rechten) onderzoek naar beroepsbeelden van kraptefuncties bij zeven bedrijven; deze bedrijven hebben ieder een passend bedrijfsadvies ontvangen. De resultaten geven inzicht in hoe bedrijven realistische en up-to-date beelden naar buiten kunnen brengen in o.a. wervingsprocedures en hoe deze bedrijven de kans kunnen vergroten dat jongeren in de Zuid-Hollandse Delta blijven wonen en werken.
DOCUMENT
Interview ICT &Health: Living labs zijn in opkomst. Deze levende laboratoria zijn realistische experimentele omgevingen, waarin onderwijs, overheden, werkveld en andere partijen samen werken aan innovatieve oplossingen voor problemen. Ook op het gebied van gezondheidszorg en technologie bestaan living labs, zoals de Medical Delta Living Labs. Eén van deze labs is het Medical Delta Living Lab Geriatric Rehabilitation@Home. Het doel is om met de inzet van e-health zelfmanagement en kwaliteit van leven van thuiswonende geriatrische revalidanten te vergroten en hun mantelzorgers beter te ondersteunen.
DOCUMENT
De Hogeschool van Amsterdam heeft de effectiviteit van de projecten van Delta Lloyd Foundation onderzocht. Deze projecten zijn opgezet om de financiële zelfredzaamheid en het financiële bewustzijn van mensen te bevorderen.
DOCUMENT
Bouwen aan een veilige en duurzame delta kunnen we alleen samen. Hoe kunnen ondernemers, inwoners, maatschappelijke partijen, kennisinstellingen, Rijk en regionale overheden dit succesvol doen? Hoe benutten we de betrokkenheid, energie en ambities in de Zuidwestelijke Delta voor het vormgeven van de toekomst? Vanaf 55:36 minuten: Toine Smits, lector Circular Economy & Water Resources aan hogeschool Van Hall Larenstein, vertelt in deze inspiratiesessie over zijn ervaringen om samen met publieke en private partijen in Living Labs tot creatieve oplossingen te komen. Het doel? Samen zorgen voor de overgang naar een circulaire Nederlandse delta. Ook gaat Toine in gesprek met initiatiefnemers uit de Zuidwestelijke Delta over succesvol samenwerken als het gaat om complexe gebiedsopgaven en beantwoordt hij vragen van deelnemers.
LINK
Het Delta Dreamers onderzoeksproject is een project dat is gerealiseerd onder leiding van lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland. Het project is mogelijk gemaakt door de Regiodeal Zuid-Hollandse Delta, thema aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. In het project participeerden 26 organisaties uit vier sectoren (Agri, Bouw & Techniek, Business & Finance en Zorg & Welzijn), 12 scholen en 4 gemeenten, allen afkomstig van de eilanden Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Samen met de deelnemende organisaties, gemeenten en scholen is met dit project het dna van de samenwerking in al zijn facetten in kaart gebracht. Dit allereerst betreft de samenwerking met betrekking tot de arbeidsmarkt tussen de partijen onderling én met elkaar. Ten tweede is in een eilandenanalyse de samenwerking per eiland geanalyseerd. Ten derde is een analyse gemaakt van de samenwerking op basis van de sectoren Zorg & Welzijn, Techniek & Bouw, Business & Finance en Agri.
DOCUMENT
Presentatie bij eindsymposium Vitale Delta. Het ontwerpen, ontwikkelen en het veilig, gecontroleerd implementeren van zorg- en welzijnstechnologie
DOCUMENT
In het boekje Jongeren aan het roer lees je de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksproject Delta Dreamers DNA. In dit project werkten scholen, gemeenten en bedrijven van de Zuid-Hollandse eilanden samen aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het onderzoek brengt in kaart hoe deze samenwerking verloopt én hoe jongeren aankijken tegen werken in de regio. Beleving en realistische ervaringen blijken cruciaal voor jongeren om een goed beeld te krijgen van hun loopbaanmogelijkheden.
DOCUMENT
Duurzaamheid en inclusiviteit staan bij Hogeschool Windesheim centraal in de missie en ambitie. Door het opleiden van waardenvolle professionals en het verrichten van praktijkgericht onderzoek, wil Windesheim actief bijdragen aan een inclusieve en duurzame samenleving. Eén van de drie ambities die de koers van Windesheim voor de komende jaren bepalen is het onderzoek op onze hogeschool op deze thema’s te richten. Daarin durven we te vernieuwen, het bestaande ter discussie te stellen en zijn we nieuwsgierig hoe het altijd weer beter kan. We delen onze kennis en zijn gericht op samenwerking. Onze lector Kunststoftechnologie Margie Topp sluit hier perfect op aan, met haar onderzoeksthema’s en met haar werkwijze. Voor een duurzame samenleving is onderzoek naar slimme technologie en materialen van wezenlijk belang. Margie werkt met haar team binnen de Kunststoftechnologie al jaren aan kennisopbouw op het gebied van nieuwe en disruptieve technologieën, hoogwaardig hergebruik van materialen en duurzame productieprocessen. Het gaat hier niet om een lectoraat dat werkt aan plastic verpakkingen, maar om een industrieel lectoraat waar ze werken aan nieuwe ontwerpen voor bruggen en sluizen, aan hergebruik van jachten en autobanden, aan duurzame productiemethodes door middel van simulatietechnieken en dat op industriële schaal gebruik maakt van additive manufacturing. Bijvoorbeeld het hergebruik van windmolens - niet alleen in Nederland maar in de hele wereld wordt toch een energie-transitie in gang gezet? Dan moet er ook een oplossing gevonden worden voor de end-of-life windmolens. Als lector Kunststoftechnologie zoekt Margie met haar team van ingenieurs naar manieren om te zorgen voor verantwoordelijk gebruik, hergebruik en productie van materialen door slim gebruik te maken van technologie. En die oude windmolens, daar hebben ze inderdaad een oplossing voor. In onze visie is Margie een zeer ervaren en succesvolle lector die met haar uitgebreide team van deskundige onderzoekers steeds weer nieuwe initiatieven weet te ontwikkelen. Met een grote diversiteit aan praktijkgerichte onderzoeksprojecten, waarin met een veelheid aan stakeholders wordt samengewerkt, levert zij een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen rondom technologie en materialen, zowel voor de praktijk, het onderwijs als het kennisveld. De wijze waarop zij “haar mannetje staat” in deze wereld van techniek, wetenschap en onderwijs zien wij als een lichtend voorbeeld voor het praktijkgerichte onderzoek. Wij zijn ervan overtuigd dat Margie een prachtige waardevolle en eigenzinnige invulling kan geven aan het ambassadeurschap voor het praktijkgerichte onderzoek, waarbij ze als verbinder en inspirator een impuls kan geven aan collega-lectoren en onderzoekers in de hele kennisketen. Bovendien heeft ze nog geweldig inspirerende ambities die een enorme duurzame impact kunnen opleveren, zowel in het onderzoek, de beroepspraktijk als het onderwijs. Daarom willen wij Margie Topp van harte voordragen voor de Deltapremie.
Lector Janine Stubbe moest vanwege een schouderblessure haar professionele tenniscarrière opgeven. Dit is voor haar de drijfveer geweest om bewegingswetenschappen te gaan studeren en vervolgens haar onderzoekscarrière te wijden aan het voorkomen van gezondheidsklachten bij podiumkunstenaars (danser, musici en circusartiesten), sporters, studenten en patiënten. Janine verdient de Deltapremie, omdat ze een enorme verandering teweegbrengt in de beroepspraktijk, het onderwijs en haar onderzoeksdomein. 1. Impact beroepspraktijk Janine heeft in 2017 een SPRONG-subsidie ontvangen van 1,7 miljoen euro en heeft daarmee een landelijke onderzoeks- en kennisinfrastructuur voor de podiumkunstgeneeskunde opgezet. Aan dit netwerk zijn 37 organisaties verbonden, waardoor onderzoekers samenwerken met de beroepspraktijk (coaches, medische staf, docenten, artistieke leiding en podiumkunstenaars). Daarmee is de stap gezet van ad-hoc, top-down naar structureel, bottom-up onderzoek, waarbij het werkveld nauw betrokken is bij het opstellen en uitvoeren van onderzoeksprojecten. Dit heeft onder andere geresulteerd in een gezondheidsmonitor die door ruim 2.000 podiumkunstenaars wordt gebruikt en waarmee podiumkunstorganisaties inzicht krijgen in de omvang, aard en risicofactoren van blessures en mentale klachten. Met deze gegevens passen zij de jaarplanning aan en worden gezondheidsklachten voorkomen. Janine creëert ook impact binnen andere beroepspraktijken. Ze heeft haar applicatiekennis gebruikt om een innovatief elektronisch patiëntendossier voor fysiotherapeuten te ontwikkelen. Hierdoor is de administratietijd voor fysiotherapeuten gehalveerd en kunnen zij voor het eerst informatie van bijna 16.000 patiënten gebruiken om hun zorg te verbeteren. Op verzoek van fysiotherapeuten heeft Janine het bedrijf Smartfile opgericht om het product landelijk aan te bieden. 2. Impact onderwijs Janine heeft het Student Life programma opgezet. Dit onderwijsinitiatief bestaat uit fysieke en mentale screening en monitoring, een health & wellbeing curriculum en (para)medische zorg van het Codarts Health team. Deze drie Student Life programmaonderdelen verbeteren het welzijn van Codarts studenten en bereidt hen voor op hun fysiek en mentaal zware carrière als podiumkunstenaar. Codarts studenten hebben zes keer minder kans om tijdens hun studie geblesseerd te raken dan studenten van andere internationale podiumkunstopleidingen. In 2022 heeft Janine hiervoor de prestigieuze Nederlandse Hoger Onderwijspremie ontvangen en een Comenius Leadership Fellow. Janine is naast lector bij Codarts ook hoofd Onderzoek. Binnen deze functie besteedt zij veel aandacht aan het professionaliseren van onderwijzend personeel. Janine heeft gezorgd dat er bij Codarts interne promotiebeurzen kwamen, waardoor het aantal promovendi bij Codarts is verdubbeld sinds haar aanstelling. Ook heeft ze zich hard gemaakt voor een aanpassing in het Codarts personeelsbeleid, waardoor de functie van onderzoeker nu opgenomen is in het functiehuis. 3. Impact onderzoeksdomein Janine heeft de RAAK-award gewonnen voor haar bijdrage aan het onderzoeksdomein Performing Arts Medicine. Janine beheert namelijk de grootste internationale database op haar vakgebied en heeft 75 internationale artikelen gepubliceerd. Ze behoort wereldwijd tot de top 3 van meest publicerende onderzoekers in haar onderzoeksdomein. Haar onderzoek heeft geleid tot nieuwe wetenschappelijke inzichten, zoals meer aandacht voor mentale klachten en het belang van multidisciplinaire samenwerking met andere vakgebieden. Janine begeleidt op dit moment zeven promovendi als copromotor. Erasmus MC heeft haar aangesteld als universitair hoofddocent en zij is de beoogde hoogleraar voor de nieuwe leerstoel Performing Arts Medicine.