Studenten opleiden tot professionals die kunnen leven en werken in de huidige complexe en diverse samenleving. Kunnen acteren met mensen van verschillende achtergronden en de verhoudingen in de wereld kennen. Wereldburgers opleiden die zelfbewust zijn en met een kritische en empathische blik naar de wereld om hen heen kijken. Zodat ze na hun opleiding professionals zijn die begrijpen dat onderwerpen door henzelf en anderen vanuit verschillende invalshoeken kunnen worden aangevlogen. En in staat zijn om oplossingen te vinden voor ingewikkelde vraagstukken. Dat is een leven lang leren! Aan die ontwikkeling draag jij als onderwijsprofessional, op jouw manier, bij. Maar, dat vraagt ook van jou om steeds meer te acteren op het snijvlak van de interne leeromgeving van school en een externe (leer)omgeving, waarbij het cocreëren met verschillende stakeholders steeds belangrijker wordt voor het slim vormgeven van leerprocessen. De afgelopen periode onderschrijft des te meer dat we in een sneltreinvaart toe bewegen naar het ‘nieuwe normaal’, waarbij van ons wordt verwacht om anders te werken én te denken. Ingesleten denk- en werkpatronen volstaan niet meer in onze internationale samenleving die steeds complexer en onvoorspelbaarder wordt. Je ontkomt pas aan die patronen door opnieuw te gaan denken, te leren afstand nemen van vooropgestelde ideeën over wat er zou moeten zijn en ontstane situaties als kansen voor ontwikkeling te zien. Juist in deze tijd is flexibilisering van het onderwijs en cocreatie hard nodig om bij te dragen aan het ‘nieuwe normaal’. Design Thinking is een gedachtegoed, aanpak en onderwijsmethodiek die hierbij kan helpen. Het is een manier om vanuit een mens-perspectief te kunnen vernieuwen. In deze Design Thinking ‘proeverij’ hebben we gepoogd onze ervaringen met Design Thinking in living labs voor business en management studenten te bundelen met ervaringen van anderen en theorie. Daarvoor hebben we ervaringen van andere hogeschooldocenten die Design Thinking reeds toepas sen in hun onderwijsomgevingen en een praktische vertaling van de theorie over Design Thinking & Doing gebruikt. Met als doel dat jij voor jezelf kunt gaan ontdekken of Design Thinking (& Doing) iets is voor jou, en voor jouw studenten. Wie weet, misschien ontdek je zelfs dat je al een onbewust, bekwame Design Thinker bent.
DOCUMENT
Dariah was een Erasmus+ project omtrent Design Thinking in Arts and Sciences. Dariahteach bevat een aantal open online leermaterialen, gericht op docenten en studenten in Digital arts & humanities, maar is veel breder bruikbaar. Het is ontwikkeld voor zelfstudie, vooral voor diegene die geen toegang hebben tot specifieke trainingen in hun opleidingen, zaols design thinking. Het geeft veel achtergronden rondom makerscultuur, en concrete online cursusses met filmpjs, voorbeelden en toetsvraegn. De introductie module geeft een overzicht wat design thinking is en de module ‘how to practice design thinking’, ontwikkeld doro Guido Stompff, is vooral gericht op de praktijk en is ingeschaald als 5EC.
LINK
This full paper works towards merging ‘frugality’ and ‘design thinking’ into a simplified framework for a workshop routine as a stepping stone for SMEs in developed countries to create and capture value of frugal innovations. Innovations which are born out of the notion that we can do more with less, or for less. This framework is aimed at reaching a specific group of SMEs, in this paper called the peloton of SMEs, a large group of SMEs which generally have lower growth ambitions and growth potential in comparison to the frontrunners. This group is often overlooked by (regional) governmental innovation programmes due to a primary focus on the same industry’s frontrunners. The framework was first tested with students, discussed with experts and eventually tested with SMEs from the Agribusiness sector in the Netherlands. Frugal Elements added to the design thinking process are; (a.) a Frugal Lens (b.) Frugal Business Model Patternsfor BMI (c.) Frugal leadership development (d.) Frugal Validation of the solution (e.) Frugal Intervention (limited time, limited theory, vertical learning community, practical tools). Although the first Pilot has been a succes in terms of helping participating SMEs to create innovations, more research is necessary for the design of a final framework which is expected to contribute to the frameworks that are currently available to SMEs in frugal and sustainable business modelling.
DOCUMENT
Preliminary empirical research conducted by the leading author has shown that design students using biological analogies, or models across different contexts, often misinterpreted these, intentionally or unintentionally, during design. By copying shape or form without integrating the main function of the mimicked biological model, students failed to consider the process or system directing that function when attempting to solve the design need. This article considers the first step in the development of an applicable educational model using distant analogies from nature, by means of biomimicry thinking methodology. The analysis examines results from a base-line exercise taken by students in the Minor Design with Nature during the Spring semester of Industrial Design Engineering at The Hague University of Applied Sciences in 2019, verifying that students without biomimicry training use this hollow approach automatically. This research confirms the gap between where students are at the beginning of the semester and where they need to be as expert sustainable designers when they graduate. These findings provide a starting point for future interventions in biomimicry workshops to improve systematic design thinking through structural and scientifically based iterations of analogical reasoning. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09574-1 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
In higher education, design thinking is often taught as a process. Yet design cognition resides in action and design practices. Dewey’s pragmatism offers a solid epistemology for design thinking. This paper describes a design research whereby Dewey’s inquiry served as the foundation for educating students. Three extensive educational case studies are presented whereby a design inquiry was introduced and became part of the curricula. It was found that students and coaches struggled with doubts experienced as a result of the co-evolution of problem and solution, means and ends. Four coping mechanisms were observed: (1) focus on problems, risking analysis paralysis; (2) focus on creative problem-solving, risking unsubstantiated design; (3) focus on means, risking fixation; and (4) focus on future ends, risking hanging on to a dream. By establishing a joint practice and a community of learnersthrough show-andshare sessions, the students establish solid ground.
MULTIFILE
Het lectoraat Co-Design van Hogeschool Utrecht doet met een systemisch-inclusieve ontwerpende aanpak praktijkgericht onderzoek, om complexe maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Binnen die onderzoeken stellen we vragen over het ontwerpproces en de mensen die daarbij betrokken zijn. Hoe kun je goed co-designen in de weerbarstige werkelijkheid? Wat kan helpen in die ontwerpende aanpak? Hoe kunnen mensen die niet zijn opgeleid als ontwerpers volwaardig meedoen in het ontwerpproces, en wat hebben zij daarvoor nodig aan ontwerpend vermogen? De kennis over ontwerpend vermogen die we de afgelopen vier jaar hebben opgedaan, delen we in dit boekje. We hebben dat proces getekend en beschreven als een reisverhaal van Co, die ons meeneemt op een boot over een rivier, door stroomversnellingen en langs landschappen. Met bijdragen van: Marry Bassa, Anita Cremers, Tanja Enninga, Anita van Essen, Christa van Gessel, Berit Godfroij, Joep Kuijper, Remko van der Lugt, Caroline Maessen, Lenny van Onselen, Dirk Ploos van Amstel, Karlijn van Ramshorst, Carolijn Schrijver, Fenne Verhoeven, Danielle Vossebeld, Rosa de Vries
DOCUMENT
The methodology of biomimicry design thinking is based on and builds upon the overarching patterns that all life abides by. “Cultivating cooperative relationships” within an ecosystem is one such pattern we as humans can learn from to nurture our own mutualistic and symbiotic relationships. While form and process translations from biology to design have proven accessible by students learning biomimicry, the realm of translating biological functions in a systematic approach has proven to be more difficult. This study examines how higher education students can approach the gap that many companies in transition are struggling with today; that of thinking within the closed loops of their own ecosystem, to do good without damaging the system itself. Design students should be able to assess and advise on product design choices within such systems after graduation. We know when tackling a design challenge, teams have difficulties sifting through the mass of information they encounter, and many obstacles are encountered by students and their professional clients when trying to implement systems thinking into their design process. While biomimicry offers guidelines and methodology, there is insufficient research on complex, systems-level problem solving that systems thinking biomimicry requires. This study looks at factors found in course exercises, through student surveys and interviews that helped (novice) professionals initiate systems thinking methods as part of their strategy. The steps found in this research show characteristics from student responses and matching educational steps which enabled them to develop their own approach to challenges in a systems thinking manner. Experiences from the 2022 cohort of the semester “Design with Nature” within the Industrial Design Engineering program at The Hague University of Applied Sciences in the Netherlands have shown that the mixing and matching of connected biological design strategies to understand integrating functions and relationships within a human system is a promising first step. Stevens LL, Whitehead C, Singhal A. Cultivating Cooperative Relationships: Identifying Learning Gaps When Teaching Students Systems Thinking Biomimicry. Biomimetics. 2022; 7(4):184. https://doi.org/10.3390/biomimetics7040184
DOCUMENT
This investigation explores relations between 1) a theory of human cognition, called Embodied Cognition, 2) the design of interactive systems and 3) the practice of ‘creative group meetings’ (of which the so-called ‘brainstorm’ is perhaps the best-known example). The investigation is one of Research-through-Design (Overbeeke et al., 2006). This means that, together with students and external stakeholders, I designed two interactive prototypes. Both systems contain a ‘mix’ of both physical and digital forms. Both are designed to be tools in creative meeting sessions, or brainstorms. The tools are meant to form a natural, element in the physical meeting space. The function of these devices is to support the formation of shared insight: that is, the tools should support the process by which participants together, during the activity, get a better grip on the design challenge that they are faced with. Over a series of iterations I reflected on the design process and outcome, and investigated how users interacted with the prototypes.
DOCUMENT
In this study we explore the potential benefits of a design thinking approach for improving the health of the music industry. We discuss the usefulness of the lab method in facilitating collaborations between education, research, and the professional field. This study highlights the importance of innovation and experimentation in the industry, and notes that students are well-positioned to provide fresh perspectives on business processes. According to one industry partner, creativity of this kind represents the future of the music industry.
DOCUMENT