Hoe vindt praktijkverandering plaats? Wat is ervoor nodig? Wie is ervoor nodig? Op deze en andere vragen hebben talloze veranderkundigen al hun hoofd gebogen. De praktijk is immers weerbarstig, zo zegt men. Een verandering in de praktijk heeft vaak een tijdelijk karakter en veel veranderingen beklijven niet. Dat is jammer. In dit boek worden de methodiek van Practice Development uiteengezet. Zowel de achtergronden, de systematiek als concrete praktijkvoorbeelden passeren daarbij de revue. Practice Development wordt in dit boek beschreven als een cyclische methodiek (met als acroniem PDDOEN) waarmee gezondheids- en onderwijsmedewerkers direct aan de slag kunnen om personen en praktijken duurzaam te veranderen. Dus geen tijdelijke verandering, maar verandering die gedragen wordt door en verankerd is in mensen. Zowel voorbeelden uit de zorg als het onderwijs illustreren de methodiek die tot deze veranderingen leidt. Het boek bevat codes (QR-codes) die verwijzen naar relevante informatie en instrumenten op een website die hiervoor is ontwikkeld. Doelgroep Practice Development is bestemd voor studenten in de gezondheidszorg en aan lerarenopleidingen.
DOCUMENT
Hoe vindt praktijkverandering plaats? Wat is ervoor nodig? Wie is ervoor nodig? Op deze en andere vragen hebben talloze veranderkundigen al hun hoofd gebogen. De praktijk is immers weerbarstig, zo zegt men. Een verandering in de praktijk heeft vaak een tijdelijk karakter en veel veranderingen beklijven niet. Dat is jammer. In dit boek worden de methodiek van Practice Development uiteengezet. Zowel de achtergronden, de systematiek als concrete praktijkvoorbeelden passeren daarbij de revue.
LINK
Een kennisclip over de Sustainable Development Goals
VIDEO
This PhD research project is about how Dutch development NGOs use social media for their development projects. For this, the following research question has been investigated: how do Dutch development NGOs use social media to further the development activities of their organisations? The purpose of this study is to understand how development NGOs are trying to get to grips with social media. Given the exploratory nature of this research, a qualitative research approach was adopted. Both case studies and the grounded theory method were used for this study. This combination is ideal because with a case study one tries to understand, or explore a phenomenon, whereas, in grounded theory studies, one tries to build theory. Given that this study is concerned with how Dutch development NGOs perceive social media for their development projects, an interpretive paradigm seems appropriate. The grounded theory methodology for this research is consistent with the epistemology of interpretivism. The combination of case study research and grounded theory works well for theory building and has been applied in Information Systems and ICT for Development studies before. As the use of theory before data collection is in opposition to the principle idea of the grounded theory methodology, in which theory emerges from the data, this needs to be addressed when combining case studies and grounded theory. This issue was resolved by using an initial highlevel conceptual framework as a guiding instrument for both the noncommittal literature research and for the conceptualisation of the research problem, whilst not distorting the emergence of theory from the data. This study focuses on formally organised development NGOs who receive funding from the Dutch Ministry of Foreign Affairs for their development projects. From the approximately 100 organisations, fourteen NGOs were selected for this study. The choice of fourteen NGOs was driven by a theoretical sampling strategy. Data was collected via semi-structured interviews with 18 respondents and field-notes of meetings or events of 14 development NGOs. The data was analysed using the Glaserian coding procedure of grounded theory, starting with open coding, followed by selective coding, and ending with theoretical coding. Three major themes (or core categories as they are called in the grounded theory method), were identified. This study's first contribution is captured in the theme ‘NGO Enacting Values in Development’. This is about how an organisation’s values are enacted in the context of international development. The organisational mixture of development mind-sets influences organisational activities in development. The ideological trends that are stimulated by societal and technological changes have an impact on the organisation’s development strategy and the strategic collaboration network of development NGOs. The second contribution of this study is captured in the theme ‘NGO’s Views on Social Media Use’. This core category discusses the organisation’s view on the meaning of social media and includes the four following categories: technological, individual, collective and contextual views attributed to organisational social media. The four categories empirically demonstrate the concept of affordance clusters and the connections between them. The study’s third contribution is captured in the theme ‘NGO’s Use of Social Media in Development’, encompassing the social media activities of the studied development NGOs in their development projects. This has led to an assessment framework of organisational social media use by development NGOs, constructed by cross-referencing the organisational goals of development NGOs to the social media activity areas in the context of development. These themes represented by three core categories are inter-related. Feedback loops between NGO’s values in development, views on social media, and the actual uses of social media for development purposes have been discerned. This grounded theory study aims to build an initial theory of how NGOs might approach the use of social media in a development context. This qualitative study has produced some new concepts. This study has led to a substantive theory in the context of international development. Furthermore, this substantive theory is compared with three theory lenses, when applied on the data collected for this PhD research, in their ability to identify similar concepts as reached with the substantive theory following the grounded theory method. Finally, the thesis presents some avenues for future research that may help expand the substantive theory that has been developed under this research to formal theory
LINK
Abstract from AMS Scientific Conference '24, Amsterdam, Netherlands.In the two-year Nature-Based Area Development study researchers at four Dutch universities collaborated with planning professionals in cities, regions and companies to investigate how nature-based urban development can become a forceful reality. The study applied a combination of methods such as co-research sessions with consortium partners, in-depth interviews with experts and a multiple case study analysis of best practices in the Netherlands and abroad.Keywords: nature-based, area development, densification, urban ecosystem services, planning instruments
DOCUMENT
Over the last two decades, institutions for higher education such as universities and colleges have rapidly expanded and as a result have experienced profound changes in processes of research and organization. However, the rapid expansion and change has fuelled concerns about issues such as educators' technology professional development. Despite the educational value of emerging technologies in schools, the introduction has not yet enjoyed much success. Effective use of information and communication technologies requires a substantial change in pedagogical practice. Traditional training and learning approaches cannot cope with the rising demand on educators to make use of innovative technologies in their teaching. As a result, educational institutions as well as the public are more and more aware of the need for adequate technology professional development. The focus of this paper is to look at action research as a qualitative research methodology for studying technology professional development in HE in order to improve teaching and learning with ICTs at the tertiary level. The data discussed in this paper have been drawn from a cross institutional setting at Fontys University of Applied Sciences, The Netherlands. The data were collected and analysed according to a qualitative approach.
DOCUMENT
This paper presents an exploration into how Northern-based development NGOs might change into digital social entrepreneurs while using the Internet or social media for their ICT for Development (ICT4D) related projects. The research explores the role of the Internet and social media in Northern-based development NGOs transitioning toward digital social entrepreneurship. This digital transformation observation is based on the findings of a grounded theory analysis of interviews, social media communications and reports of Dutch development NGOs. We observed a trend of service delivery by development NGOs -some young and small NGOs- transitioning to digital social enter-prises, being less dependent on government funding. The implications are that Northern-based development NGOs could be competing with local Southern NGOs or other local actors working on development. Furthermore, we suggest more research on the organisa-tional transformations ICT induces in the field of development activities.
DOCUMENT
Binnen het projectonderwijs wordt nog vaak drooggezwommen. Enerzijds door de verstrekte projectopdrachten anderzijds door de suboptimalisatie van oplossingen. Deze zijn namelijk sterk afhankelijk van de verbonden modules en docenten. In de praktijk zijn de oplossingen echter altijd een afweging van tijd, geld en kwaliteit. Onze Human Engineers leren om daar op een goede manier mee om te gaan. Dit door de integratiemodule Integrated Product Development (IPD). IPD is een multidisciplinair project waarbij studenten van verschillende Fontys Instituten werken aan de commercikle en technische uitwerking van een bedrijfsopdracht. Marktonderzoek, doelgroep bepaling en productspecificatie zijn een vast onderdeel van een IPD project evenals het ontwerpen en bouwen van een prototype en het financieel onderbouwen van een Go/NO go advies aan de ondernemer. Het project vindt plaats in het laatste onderwijssemester, net vssr het afstuderen en is dus te zien als een open project met een bedrijf als opdrachtgever. De Human Engineering studenten zijn in deze projecten de verbindende schakel. De specialisten in de projectgroepen, de technische studenten, willen nogal eens zoeken naar mooie oplossingen vooral in technische zin. Daarbij gaan ze vaak volledig voorbij aan het belang van de ondernemer (winst maken) en het belang van de klant (kwaliteit en bedieningsgemak). Ook het projectwerk heeft een enorme sprong vooruit gemaakt door het team uit te breiden met Human Engineers. De Human Engineering studenten focussen vooral ook op het halen van targets (kosten) en deadlines (tijd), het maken en nakomen van afspraken en de communicatie binnen de groep en naar buiten toe (ondernemer en klant). Huidige studenten en alumni geven aan dat het project zeer realistisch is en dat het vergelijkbaar is met problemen die ze in hun werk tegen komen. Zeker blijven doen is hun advies. Organisatorisch vergt het wel een en ander omdat er bijvoorbeeld afstemming dient te komen tussen de verschillende instituten met betrekking tot: beoordeling van de studenten, afstemmen van lesroosters en vergoeding voor docenten. Ook het onderhouden van bedrijfsrelaties om bijvoorbeeld aan de opdrachten te komen blijft een moeilijke, tijdrovende zaak.
DOCUMENT
The Regional Development Effects Module (RDEM) will map the impact of migration on regional development seen on different variables. To construct the RDEM we have to:1. develop a typology of regions, based on the impact that mobility has on its economic, social and cultural development; and2. detect the causal linkages between regional mobility on the one hand and regional development on the other.In our presentation we will focus on the process to determine relevant regional development indicators that will help in the collection and analysis of relevant data for the period 2010-2022 on NUTS 2 and 3 level. Partners in our project will additionally focus on:1. Analysis of regional networks estimated from Facebook2. Building typology regional development3. Longitudinal causal analysis of mobility4. Integration of case studiesFinally, this will result in:• Online atlas of mobility & development typologies• Report Causal Analysis of mobility development
DOCUMENT
Deze handleiding “Evidence-based ontwikkelen van business modellen voor het valoriseren van innovatieve sensortechnologie” kunnen studenten tijdens hun stage- of afstudeerproject kunnen gebruiken om onderbouwde business modellen te ontwikkelen. Deze handleiding is ontwikkeld in het kader van het ID3AS-project.De handleiding is geïnspireerd op meerdere afstudeer-onderzoeken aan de Hanzehogeschool Groningen waarin een business model ontwikkeld is voor de toepassing van innovatieve technologie. Het eindproduct was steeds een relevant een business model dat mede gebaseerd is op actuele ondernemersinitiatieven, expertise en inzichten uit de praktijk.In de instructieparagrafen van deze handleiding staat daarom centraal hoe de studenten een projectconsortium kunnen informeren en laten meedenken, adviseren en meebeslissen in alle fasen van business model development. De studenten worden, als eerste doelgroep van deze handleiding, daarom aangesproken in hun rol als business developer voor een projectconsortium.Terwijl dit bedoeld is om de relevantie voor een projectconsortium van het business model te vergroten, hebben de studenten echter ook te maken met eisen van methodologische grondigheid van hun business model.Aan de Hanzehogeschool ontwikkelen veel studenten een business model voor bijvoorbeeld een ID3AS-project als stage- of afstudeeropdracht. Aangezien zij dan aan kwaliteitscriteria uit de methodologie van toegepast praktijkgericht onderzoek moeten voldoen, beschrijven de paragrafen met theoretische uitleg welke theorieën, modellen, methoden, begrippen en criteria relevant zijn per fase van business model development.Deze handleiding beoogt daarom de studenten te leren hoe zij in hun business model ontwikkeling kunnen voldoen aan zowel “relevance and rigour”. De rapportage over het business model moet twee doelgroepen kunnen bedienen: projectconsortia van bedrijven die op zoek zijn naar een kansrijk business model in de praktijk, en docenten en beoordelaars vanuit de Hanzehogeschool die eisen stellenaan het eindproduct, de onderbouwing en rapportage van een business model als produkt waarmee getoetst kan worden of studenten bepaalde competenties bezitten, zoals onderzoekend vermogen, creativiteit en innovativiteit.
DOCUMENT