Privacy, copyright, classified documents and state secrets, but also spontaneous network phenomena like flash mobs and hashtag revolutions, reveal one thing – we lost control over the digital world. We experience a digital tailspin, or as Michael Seemann calls it in this essay: a loss of control or Kontrollverlust. Data we never knew existed is finding paths that were not intended and reveals information that we would never have thought of on our own. Traditional institutions and concepts of freedom are threatened by this digital tailspin. But that doesn’t mean we are lost. A new game emerges, where a different set of rules applies. To take part, we need to embrace a new way of thinking and a radical new ethics – we need to search for freedom in completely different places. While the Old Game depended upon top-down hierarchies and a trust in the protective power of state justice systems, the New Game asks you to let go of all these certainties. Strategies to play the game of digital tailspin rely on flexibility, openness, transparency and what is dubbed ‘antifragility’. In Digital Tailspin: Ten Rules for the Internet After Snowden Michael Seemann examines which strategies are most appropriate in the New Game and why.
Musicians often play under circumstances in which pressure may lead to anxiety and performance deterioration. Theories suggest that a drop in performance is due to a shift in focus of attention towards task-irrelevant information. In this study, we asked music students to report what they think and where they focus attention in three situations: when they play under pressure (Study 1; n = 81), the moment just before choking under pressure and when they try to recover after a mistake (Study 2; n = 25). Focus of attention was examined using retrospective verbal reports and point-spread distributions. Besides a notable focus on music-related information (36.9%), music students reported a considerable number of worries and disturbing thoughts (26.1%) during playing under pressure (Study 1). Just before choking, they showed even more worries and disturbing thoughts (46.4%) at the cost of music-related focus (21.1%) (Study 2), as also confirmed by the point-spread distributions. During recovery after a mistake, attention was mainly focused on music-related information (53.0%) and less on thoughts that give confidence (18.5%) and physical aspects (16.6%). It is advisable to help music students with improving their performance, for example, by attentional control training or providing training with elevated levels of anxiety.
Onder invloed van digitalisering en internet is de afgelopen jaren de discussie over auteursrechten in het journalistieke veld opgelaaid. Verschillende aspecten spelen een rol in deze discussie. Sommigen benadrukken het belang van de online rechten van de makers en stellen dat het traditionele systeem van auteursrechten in de digitale wereld aan een update toe is. In 2008 opende de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) bijvoorbeeld een plagiaatdienst terwijl ook het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) onlangs een meldpunt in het leven heeft geroepen om ongeoorloofd hergebruik van hun nieuwsberichten in kaart te brengen. Anderen vinden auteursrecht in deze digitale tijd een achterhaald systeem. De sector zou zich volgens hen in plaats daarvan moeten richten op nieuwe manieren om geld te verdienen met nieuws. Modellen gebaseerd op Creative Commons zijn misschien wel geschikter om rechtenkwesties te regelen. In het kader van het Designing the Daily Digital project (3D) brengt de 3D Academy deze discussie in kaart. In deze bundel belicht een gevarieerde groep auteurs in een aantal mini-essays de verschillende kanten van het debat. Erik Huizer, algemeen directeur van TNO Informatiemaatschappij, verzorgt de inleiding op deze bundel. We zijn alle auteurs zeer erkentelijk voor hun bijdragen en hopen dat hun essays een vruchtbaar uitgangspunt zullen zijn bij de discussies die de komende tijd over auteursrechten en journalistiek gevoerd zullen worden.