Er is al veel geschreven over de generatie die is opgegroeid met de vanzelfsprekende aanwezigheid van de moderne informatie- en communicatietechnologie en het internet als virtuele wereld, maar de consequenties voor het onderwijs worden nog onvoldoende onderkend. Het belangrijkste probleem is dat de generatie die onderzoek doet naar veranderend leergedrag behoort tot de digital immigrants, terwijl zij uitspraken doet over de generatie die behoort tot de digital natives (Prensky, 2006). De digital immigrants zien de informatie en communicatietechnologie als een aanvulling op reeds ontwikkelde routines, en dat betekent dat de mogelijkheden van die technologie ook vanuit dat perspectief worden beoordeeld. De routines van de digital natives zijn geworteld in deze technologie en werden erdoor gevormd.
DOCUMENT
YOUTUBE
Learning and acting on social conventions is problematic for low-literates and non-natives, causing problems with societal participation and citizenship. Using the Situated Cognitive Engineering method, requirements for the design of social conventions learning software are derived from demographic information, adult learning frameworks and ICT learning principles. Evaluating a sample of existing Dutch social conventions learning applications on these requirements shows that none of them meet all posed criteria. Finally, Virtual Reality is suggested as a possible future technology improvement.
DOCUMENT
What if living organisms communicated signals from the environment to us and thereby offered a sustainable alternative to electronic sensors? Within the field of biodesign, designers and scientists are collaborating with living organisms to produce new materials with ecological benefits. The company Hoekmine, in collaboration with designers, has been researching the potential of flavobacteria for producing sustainable colorants to be applied on everyday products. These non-harmful bacteria can change their form, texture and iridescent color in response to diverse environmental factors, such as humidity and temperature. Here, billions of cells are sensing and integrating the results as color. Therefore, Hoekmine envisions biosensors, which would minimize the use of increasingly demanded electronic sensors, and thus, the implementation of scarce and toxic materials. Developing a living sensor by hosting flavobacteria in a biobased and biodegradable flexible material offers opportunities for sustainable alternatives to electronic sensors. Aiming to take this concept to the next level, we propose a research collaboration between Avans, Hoekmine and a company specialized in biobased and biodegradable labels, Bio4Life. Together with this interdisciplinary team, we aim to bridge microbiology and embodiment design, and contribute to the development of a circular economy where digital technology and organic systems merge in the design of Living Circular Labels (LCLs). Throughout the project we will use an iterative approach between designing and testing LCLs that host living flavobacteria and additionally, methods for the end user to activate the bacteria’s growth at a given time.
Tijdens de coronacrisis is in Nederland de sportdeelname in korte tijd drastisch veranderd. Bij de sportverenigingen waren de sportaccommodaties en clubhuizen de eerste maanden gesloten en daarna beperkt open voor een deel van de leden. Echter, dankzij online communicatietechnologie vonden leden en besturen manieren om met elkaar te sporten en in verbinding te zijn. De coronacrisis maakte duidelijk dat online sport- en niet-sport- gerelateerde toepassingen potentie hebben voor de binding met en daardoor versterking van de sportverenigingen. Doel van dit onderzoeksproject is om te leren van deze ontwikkelingen en hiermee de georganiseerde sport in de toekomst te kunnen ondersteunen. Docenten en afstudeerders van de Economische Hogeschool en de Sporthogeschool van Fontys werken samen met vertegenwoordigers van sportmarketingbureau Touché, Sport Professionals Netwerk, sportkoepel NOC*NSF en de sportbonden KNVB, Nederlandse Atletiekunie, KNZB en Nederlands Handbal Verbond. Via ontwerpgericht onderzoek in drie fasen worden voorbeelden van online toepassingen binnen sportverenigingen en andere sportorganisaties verzameld, gecategoriseerd, wordt gezocht naar de betekenis voor de georganiseerde sport en hoe deze kunnen worden vertaald in toepassingen voor toekomstige situaties. Op basis hiervan wordt een online platform te ontwikkeld met toepassingen, voorbeelden en tips dat bonden en sportverenigingen overzicht geeft in mogelijke online toepassingen, best practices, tools en tips, en het netwerk rondom dit thema. Voor de sportkoepel en bonden, sportondersteuners en ondernemers in de sport kan dit richtinggevend zijn voor de verdere ondersteuning van sportverenigingen. Aldus dragen we via dit onderzoeksproject bij aan versterking van de sportverenigingen, aan de ontwikkeling van veerkracht door verdere digitalisering binnen de georganiseerde sport en zodoende aan de verdere ontwikkeling van een actieve leefstijl en sociale cohesie.