Little progress has been made in recent years toward achieving a fully circular economy by 2050. Implementing circular urban supply chains is a major economic transformation that can only work if significant coordination problems between the actors involved are solved. On the one hand, this requires the implementation of efficient urban collection technologies, where process industries collaborate hand-in-hand with manufacturers, urban waste treatment, and city logistics specialists and are supported by digital solutions for visibility and planning. But on the other hand, it also requires implementing regional and urban ecosystems connected by innovative CO2-neutral circular city logistics systems smoothly and sustainably managing the regional flow of resources and data, often at large and with interfaces between industrial processes and private and private and public actors. What are relevant research questions from a city logistics perspective?
MULTIFILE
Research has pointed out opportunities and research agendas to integrate sustainability issues with supply chain and operations management. However, we find that it is still not mainstream practice to systematically take a sustainability approach in tackling supply chain and operations management issues. In this paper, we make use of behavioral theory to explain the current lack of integration. We conclude through abductive reasoning that the reasons for procrastinating integration of sustainability in supply chain and operations management research are the conflicting nature of the task and the inherent context, which is the focus on operations rather than environmental or social issues.
MULTIFILE
Globalization has opened new markets to Small and Medium Enterprise (SMEs) and given them access to better suppliers. However, the resulting lengthening of supply chains has increased their vulnerability to disruptions. SMEs now recognize the importance of reliable and resilient supply chains to meet customer requirements and gain competitive advantage. Data analytics play a crucial role in developing the insights needed to identify and deal with disruptions. At the company level, this entails the development of data analytic capability, a complex socio-technical process consisting of people, technology, and processes.At the supply chain level, the complexity is compounded by the fact that multiple actors are involved, each with their own resources and capabilities. Each company’s data analytic capability, in combination with how they work together to share information and thus create visibility in the supply chain will affect the reliability and resilience of the supply chain. The proposed study therefore examines how SMEs can leverage data analytics in a way that fits with their available resources and capabilities to improve the reliability and resilience of their supply chain.Collaborative partners:Logistics Community Brabant, Transport & Logistiek Nederlands (TLN), SMINK, Kennis Transport, Logistiek Digitaal, Devoteam.
Welk probleem wordt er met dit onderzoeksproject geadresseerd en hoe vormt het project de verbinding tussen regionale, nationale en Europese onderzoekszwaartepunten. Hoe kunnen we de gewenste transitie naar een circulaire economie (CE) voor bedrijven versnellen? Welke aanpak is daarvoor nodig? Hoe kunnen innovaties in de bedrijfsvoering en automatisering daarbij ondersteunen? Hoe kan de transitie naar een CE hand in hand gaan met meervoudige waardecreatie in waardeketens en ecosysteemontwikkeling? Hoe realiseren we impact? Dat zijn onze kernvragen! PBL-onderzoek laat zien, dat we de gestelde Klimaatdoelen/CE-transitie niet realiseren zonder drastische maatregelen . Tegelijkertijd heeft het PBL suggesties gedaan om de CE-transitie te versnellen alsook aanbevelingen voor meer dwingende instrumenten. Dat past ook bij op handen zijnde Europese wetgeving die bedrijven verantwoordelijk stelt voor schade die wordt aangebracht aan mens of milieu . De CE-transitie is aldus een maatschappelijke transitie met veel uitdagingen, maar ook met grote kansen voor nieuwe bedrijvigheid, banen, innovatie en exportpotentieel. Doel van ons onderzoeksproject is dat (mkb)bedrijven CE-maatregelen implementeren en deze monitoren. Zo ontstaat een iteratieve cyclus met meten, leren, implementeren en monitoren die de basis vormt voor CE-transities. Deze aanpak leidt tot opbouw van gevalideerde CE-kennis die de basis vormt voor nieuwe/complexe circulariteitsvraagstukken. Opgedane kennis wordt gebruikt voor benchmarks en holistic decision making. Het Klimaatakkoord, energieopgaven, circulair ondernemen en digitalisering, vragen om nieuwe verdienmodellen en andere supply chains. De EC spreekt in dit kader van een dubbele transitie met opgaven waaraan de Europese industrie zal moeten bijdragen; verduurzaming/circulariteit en digitalisering. Deze transities vergen ondernemerslef, investeringen, samenwerking en veerkracht van het mkb om relevant te blijven in (Europese)voortbrengingsketens en mondiale ecosystemen. Circulaire ketens zijn nodig om veerkrachtig en competitief te blijven.