David van Overbeek (De Nieuwe Wereld) in gesprek met lector New Finance en mede-oprichter van Stichting Ons Geld Martijn Jeroen van der Linden. “Als je een veilige haven creëert voor geld dan worden banken gedwongen zich verantwoorder te financieren.” Van der Linden houdt zich bezig met de toekomst van ons geldstelsel. Daartoe heeft hij enkele jaren geleden ‘Ons Geld’ opgericht. “Ik probeer met de stichting Ons Geld al langer dit onderwerp op de politieke agenda te zetten.” Dat is van groot belang, zo stelt Van der Linden. “De inrichting van het geldstelsel is bepalend voor de inrichting van de economie, en misschien wel van de hele maatschappij.” In dit gesprek vertelt Van der Linden dat in de jaren na de financiële crisis van 2008 nauwelijks een fundamentele discussie over het systeem als geheel is gevoerd. Het ging vaak over details, zoals exorbitante beloningen en de buffers van banken, maar de fundamenten werden naar zijn smaak te weinig in vraag gesteld. “Eigenlijk zouden we het systeem zelf moeten bediscussiëren, op een niveau hoger. Wie zouden er in deze wereld geld moeten of mogen creëren? [..] Waarom is dat geen publieke taak?” Onder andere in z’n position paper dat hij afgelopen jaar schreef, zet Van der Linden de kernzaken van een nieuw systeem uiteen. Hij pleit voor geldscheppende centrale banken, digitaal geld in publieke vorm en het liberaliseren en dereguleren van banken. “Als je een veilige haven creëert voor geld dan worden banken gedwongen zich verantwoorder te financieren.” Dat is volgens Van der Linden evenwel geen eenvoudige taak. “Het moeilijkste is om het politiek te maken. Er [moet] in de Tweede Kamer en het Europarlement een debat gevoerd worden over hoe we wij ons financiële en monetaire stelsel willen inrichten in het digitale tijdperk.”
YOUTUBE
1e alinea column: Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten. Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma's en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatieatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 1 van 6.
LINK
De vraag is of onderwijsinstellingen voorzien in leeromgevingen die verlangde competenties voor digitalisering versterken. Meerdere auteurs menen dat dit niet het geval is. Anders dan bij sectoren die eerder grensverleggende ICT-innovaties ondergingen, is het grootste deel van de processen in en rond leeromgevingen in het onderwijs, marginaal en niet fundamenteel door en voor de ICT-revolutie veranderd. Dat staat op gespannen voet met intensiteit en belang van ICT-gebruik in de samenleving, zoals bij jongeren. De dissertatie wil een bijdrage leveren aan het overbruggen van de kloof en een grotere verantwoordelijkheid van het onderwijs bereiken voor digitale competenties. Het onderzoek beperkt zich tot het hbo. De eerste twee hoofdstukken van de dissertatie bestaan uit literatuurverkenningen over de betekenis van ICT en digitale competenties. Voor het empirische deel werden leertheoretische uitgangspunten geformuleerd in vier categorieën: inhoud, drijfveren, interactie en omgeving. De onderzoeksopzet voorzag in een verkennende en een verdiepende studie bij de opleiding Small Business & Retail Management van Hogeschool Zuyd. De verkennende studie geeft een beeld van de opleiding vanuit drie perspectieven: 1) formuleringen in beleid en formeel beschreven, 2) percepties van docenten, management, beleidsmakers en instanties en 3) ervaringen van studenten. De verdiepende studie leidde tot 49 bevindingen. Deze resulteerden in 12 ontwerpprincipes voor leeromgevingen die betrekking hebben op besturende, primaire en ondersteunende processen. De principes kunnen vorm geven aan leeromgevingen die digitale competenties van hbo-studenten voor een gedigitaliseerde samenleving versterken. Zij kunnen er tevens aan bijdragen slagvaardigheid met ICT te vergroten.
MULTIFILE