A description of an artistic activity that aims to sculpt out of clay the "missing link" in the process of evolution. The process was developed by Jan van Boeckel (inspired by the original activity in Antony Gormley's workshop) www.janvanboeckel.wordpress.com.
DOCUMENT
Some of the most striking accounts of the inventive power of imagination come from former prisoners who have spent time in solitary confinement. In these testimonies, they relate how their imaginative capacity enabled them to keep their sanity, even in the most arduous circumstances. Somehow they managed to find a way to keep a very basic sense of social and cultural relations intact, by picturing themselves in a richer world than the one afforded by the concrete walls of the cell block. There is the astonishing story of the experience of the brothers Midhat, Bayazid, and Ali Bourequat who spent 18 years in a Moroccan prison. Here they were able to muster the power of imagination in a most dramatic way. The only way to survive their ordeal, according to their own testimonies (Hiddema B: De hel van Marokko: “We hebben Hassan beloofd te zwijgen”. De Groene, 7. https://www.groene.nl/artikel/de-hel-van-marokko-we-hebben-hassan-beloofd-te-zwijgen, 1994), was by imagining they were somewhere else. In their own 2-by-3-meter cells, the prisoners forgot about the thick walls locking them in and celebrated their birthdays, weddings, even births, and whatnot. Their minds were inexhaustible in creating diversions. One of them was by taking each other for walks in Paris. Gradually all the other inmates, sitting in their other dim-lighted prison cells, “walked” along with them. Thus they shut out reality completely: their world was what they invented. That was their salvation (This account is based on (Hiddema B: De hel van Marokko: “We hebben Hassan beloofd te zwijgen”. De Groene, 7. https://www.groene.nl/artikel/de-hel-van-marokko-we-hebben-hassan-beloofd-te-zwijgen, 1994, February 16)). It is this radical human ability to imagine worlds wholly other to the one that one is present in, which is foregrounded in the artful workshop that is the theme of this chapter.
DOCUMENT
Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.
LINK
We weten meer dan ooit over de wereld en kunnen aan meer knoppen draaien dan ooit tevoren. We hebben het menselijk genoom in kaart gebracht, slimme algoritmen voorspellen ons gedrag en we veroorzaken ingrijpende veranderingen in onze leefwereld. Om jonge mensen op te leiden voor de samenleving van morgen moeten duurzaamheid en persoonsvorming in het bèta- en technologieonderwijs meer aandacht krijgen. Dat betoogt lector Bèta- en Technologiedidactiek Elwin Savelsbergh van Hogeschool Utrecht (HU) in zijn openbare les van 31 januari.
DOCUMENT
Financiële problemen geven mensen die er mee te maken hebben vaak de nodige stress en zorgen. Als de stress hevig en chronisch is, kan dit flink doorwerken op ons gedrag. We gaan meer bij de dag leven, hebben meer moeite om verstandige beslissingen te nemen en om onze emoties en verlangens te reguleren. Het besef dat chronische stress negatief doorwerkt op het ‘doenvermogen’ van cliënten inspireert steeds meer organisaties om daar in hun hulp- en dienstverlening expliciet rekening mee te houden en erop aan te sluiten. Een van de manieren om daar invulling aan te geven is door te voorzien in psycho-educatie. Dit is een samenvoeging van de woorden psychotherapie en educatie en is erop gericht om cliënten meer inzicht te geven in de wijze waarop de door hen ervaren stress doorwerkt in hun (doelgerichte) gedrag, en om copingstrategieën te ontwikkelen die hen helpen om (lange) termijn doelen sneller en vaker te bereiken. Met opdracht van het programma Schouders Eronder heeft het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht uitgewerkt hoe psycho-educatie bij de aanpak van financiële problemen vorm kan worden gegeven. In directe samenwerking met professionals en in indirecte samenwerking met cliënten is er een stappenplan en praatplaat ontwikkeld. De betrokken professionals werken bij drie organisaties die voorzien in ondersteuning bij financiële problemen:de regionale sociale diensten Avres en WIL Lekstroom en de gemeente Meppel. Na de ontwikkeling van de aanpak heeft het lectoraat Schulden en Incasso samen met lectoraat De Gezonde Stad van Hogeschool Windesheim onderzocht wat de toepassing van psycho-educatie volgens cliënten en professionals kan opleveren.
DOCUMENT
Mensen wie het vanwege langdurige stress niet lukt om aan een oplossing te werken, kunnen baat hebben bij extra ondersteuning die gericht is op het versterken of tijdelijk vervangen van deze cognitieve capaciteiten. Psycho-educatie is zo ’n vorm van ondersteuning. Het doel van psycho-educatie is om mensen bewust te maken van de invloed die stress op hun leven heeft, zodat ze samen met hun coach op zoek kunnen gaan naar manieren om ondanks de stress te werken aan een oplossing. Deze oplossingen kunnen hele simpele strategieën zijn, zoals herinneringen in je telefoon, zodat je je afspraken niet meer vergeet. Het doel van psycho-educatie is niet in eerste instantie het wegnemen van stress bronnen, maar het beter kunnen omgaan met de stress, zodat men in het hier en nu kan werken aan een lange termijn oplossing. In voorliggende implementatiegids is uitgewerkt hoe psycho-educatie bij financiële problemen kan worden ingezet. Er wordt beschreven uit welke stappen psycho-educatie bestaat, wat de eerste ervaringen zijn van cliënten en professionals en welke tips helpen bij implementatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uitgebreidere uitwerking van de principes van psycho-educatie die te vinden is in het boek Stress-sensitief werken (Jungmann, Wesdorp & Madern, 2020).
MULTIFILE
In opdracht van de Gemeente Den Haag en de faculteit ‘Astronomy and Society’ van de Universiteit Leiden, presenteren wij hierbij de evaluatie van het project ‘Studenten voor Educatie’ (hierna te noemen: 'het project'). De evaluatie beoogt bij te dragen aan een duurzame en strategisch partnerschap tussen de gemeente, de basisscholen en Stichting Brede Buurtschool als ook studenten. Samenwerking tussen deze partners staat centraal in het project. Dit project beoogt met gerichte inzet van tutoring door studenten, basisscholen te ondersteunen bij verschillende uitdagingen die zijn veroorzaakt en/of verergerd door de COVID19 -pandemie met langdurige gevolgen, zoals: 1. Leerachterstand—veel leerlingen raken steeds verder achterop in hun academische, creatieve en emotionele ontwikkeling; 2. Werkdruk — de werkdruk voor leerkrachten neemt tegelijkertijd exponentieel toe.
DOCUMENT
Terugblik op Innovatiecluster Kind en Educatie, ook wel bekend als het RIF-project. De afgelopen vijf jaar hebben collega’s van Hogeschool KPZ samen met collega’s van Landstede, Deltion, Mbo Menso Alting, Viaa en Windesheim zich ingezet om interprofessioneel samenwerken en het opleiden daartoe steviger neer te zetten. Er werd onder andere gewerkt met interprofessionele leerteams, het professionaliseren van het werkveld en het innoveren van de curricula.
DOCUMENT
Gastredacteur van het themanummer 'Curious Minds - Kunsteducatie' van het tijdschrift Cultuur+Educatie
DOCUMENT