Dit verslag bevat een inleiding (hoofdstuk 1), met een kort overzicht over de status in Nederland en de regio Overijssel/Achterhoek van het onderwerp Passiefhuisbouw en energetische renovatie aan het projectbegin april 2009. Op grond van de situatie op dat moment werd gezocht naar samenwerking met vooral de regionale initiatieven, die van belang waren voor het project, nl: energiezuinige bouw en renovatie, respectievelijk de bereikbaarheid van een brede doelgroep, die relevant is voor de bevordering van noodzakelijke innovatie om de standaards van het Passiefhuis te bereiken. In hoofdstuk 3 worden de gerealiseerde projectactiviteiten vanaf 1 januari 2012 tot en met de afsluiting van het project op 30 september 2012 gememoreerd. Hoofdstuk 4 geeft een korte nabeschouwing op het project als geheel.
MULTIFILE
Public safety is under enormous pressure. Demonstrations regularly result in riots and VIPs are often threatened even at their homes ! Criminal graffiti-gangs are threatening security professionals and costing the Dutch railways (NS), causing a loss of 10 M€ yearly. The safety incidents often escalate quickly, therefore, they require a very quick and correct scaling up of the security professionals. To do so, it is necessary for the security professionals to get very quick and accurate overview of the evolving situation using Mobile Drone intervention unit for quick response (Mobi Dick). The successfully completed project The Beast (9/11) has delivered a universal docking station with an automatic security drone. The drone takes off from a permanently installed docking station. Nest Fly emerged as a startup from this RAAK project, and it has already developed the prototype further to a first product. Based on extensive interaction with security professionals, it has been concluded that a permanently installed docking station is not suitable for all emergency cases. Therefore, a mobile, car-roof top mounted, docking station with a ready-for-take-off drone is required for the more severe and quickly escalating incidents. These situations require a drone taking off from the car-roof top mounted docking station while the vehicles continue to drive towards the incident. In this RAAK KIEM, a feasibility study will be executed by developing a car-roof top docking station. The concept will functionally be designed within the project (task 1). The two required subsystems car roof docking station (task 2) and dynamic take-off & landing (task 3) will technically be developed and integrated (task 4). The outcome of the experiments in this task will show the feasibly of the idea. Task 5 will ensure the results are disseminated in new cooperation’s, publications, and educational products.
Het platform richt zich op praktijkgericht onderzoek naar de wijze waarop logistiek een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de maatschappelijk vraagstukken: economie & concurrentiekracht, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid in zowel steden als regio’s. Onder logistiek verstaan we het geheel van processen, aansturing, informatie, organisatie en competenties gericht op het beschikbaar maken van producten en daaraan gerelateerde diensten (zoals o.a. service & onderhoud) die voorzien in de behoeften van bedrijven en personen (juiste plaats, hoeveelheid, kwaliteit, etc.). De focus ligt op het ontwikkeling en succesvolle toepassing van logistieke oplossingen voor een specifieke context of doelstelling(en) en in samenhang met andere maatschappelijke stakeholders en systemen. De thema’s van de topsector zijn belangrijke ontwikkelingsgebieden binnen de logistiek die kunnen worden ingezet bij het ontwikkelen van nieuwe kansen en oplossen van actuele en toekomstige maatschappelijke uitdagingen. De doelstelling van het platform is om lectoren te faciliteren en te stimuleren om intensiever samen te werken. De leden van het platform werken gezamenlijk aan een onderzoeksagenda op gezamenlijk geselecteerde topics. De onderzoeksagenda faciliteert de stap naar het opzetten van onderzoeksprojecten waaraan lectoraten van meerdere hogescholen en vanuit verschillende disciplines deelnemen en het vinden van projectfinanciering. De samenwerking tussen lectoren draagt bij aan een herkenbare positie van praktijkgericht onderzoek op het gebied van logistiek bij beleidsmakers en bedrijfsleven.
Docenten in het mbo voeren regelmatig stagegesprekken. Deze gesprekken zijn potentieel rijk, maar deze rijkheid blijft vaak onbenut. Een gesprekstool voor “het goede gesprek” opent de deur voor professionalisering van de mbo-docent en de verbetering van het stagegesprek. Zo dragen we bij aan betere begeleiding van de mbo-student.