Dit project was een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht, de LFB en zorgorganisaties Amerpoort, Amsta Karaad, Cordaan, Philadelphia Zorg en Zorgeloos Ambulant. Het project heeft praktische werkwijzen opgeleverd om de samenwerking tussen cliënten met een licht of matig verstandelijke beperking, begeleiders en naasten te verbeteren. Deze werkwijzen zijn tot stand gekomen in twee ontwikkelwerkplaatsen, een in Utrecht en een in Amsterdam. Hierin werkten cliënten, verwanten, ervaringsdeskundigen en begeleiders samen met onderzoekers en ontwerpers van Hogeschool Utrecht. In deze werkplaatsen werden kennis en ervaringen gedeeld rond de vraag wat belangrijk is voor gelijkwaardige samenwerking. Tevens werden (spel)vormen ontwikkeld die bijdragen aan goede communicatie en samenwerking. Binnen de de ontwikkelwerkplaatsen hebben we de fasen van de zogenaamde dubbele diamant doorlopen. Er is inzicht gekregen in de wijze waarop gewerkt kan worden aan een betere samenwerking in de driehoek van cliënten, begeleiders en naasten, welke factoren hierbij van belang zijn. Uit de thematische analyse van de procesdata (observaties, projectdocumenten en informele gesprekken met betrokken actoren) zijn de volgende factoren gevonden die gelijkwaardige samenwerking in de gehandicaptenzorg mogelijk maken: 1. Ruimte bieden voor intrinsieke motivatie en het delen van persoonlijke interesses en ervaringen. 2. Het bevorderen van echt contact tussen deelnemers en het bieden van veiligheid. 3. Activiteiten afstemmen op de beschikbaarheid en veerkracht van deelnemers. 4. Aan de slag gaan met samenwerken en leren: doen en samen iets creëren/maken in plaats van alleen praten. In het proces van co-creatie zijn 4 (prototypes van) tools ontwikkeld die bijdragen aan (meer) gelijkwaardige communicatie en samenwerking. 3 tools zijn in kleine oplage geproduceerd en beschikbaar. Van elke tool hebben de betrokken deelnemers een filmpje gemaakt waarin ze toelichting geven over het doel en gebruik van de tool. Klik op de links om de video’s te bekijken. Team voor Taal (hu.nl) Rad van Gesprek (hu.nl) wist je dat? (hu.nl) Bekend maar niet zichtbaar (hu.nl) - Er is een toepassing beschreven van de methodiek Steunend Relationeel Handelen (SRH) voor begeleiders, dat gebruikt kan worden om goede begeleiding vorm te geven in samenwerking met 7 cliënten en hun netwerk. Het boekje is open access beschikbaar, zowel gedrukt als digitaal) boekje als een middel voor co-creatie van zorg gericht op kwaliteit van (samen)leven binnen de gehandicaptenzorg. Via de projectpagina is een PDF-bestand van het boekje te downloaden. Er is een training beschikbaar die implementatie van producten in onderwijs en praktijk ondersteunt. Er is een concept handreiking geschreven over de methode van de ontwikkelwerkplaats om te werken aan gelijkwaardige samenwerking. De intentie is om deze methode verder uit te werken en te testen in een vervolgproject. Er zijn netwerken ontstaan van begeleiders, naasten en mensen met een verstandelijke beperking die binnen hun eigen zorgorganisatie en/of regio met behulp van de tools samen meer gelijkwaardige samenwerking demonstreren. Alle producten zijn te vinden via https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/inclusief-samenwerken-rond-mensen-met-een-verstandelijke-beperking
In Nederland bieden verschillende bronnen informatie over mensen met verward gedrag, bijvoorbeeld bronnen van de politie, GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst meldpunten, en regionaal ambulancevervoer. Op basis van een aantal van deze bronnen is in pilots in de GGD-regio’s Utrecht en West-Brabant geprobeerd om regionaal de groep personen met verward gedrag en de onderliggende problematiek in beeld te brengen.De pilots hebben duidelijk gemaakt dat ‘de’ persoon met verward gedrag niet bestaat. De groep mensen met verward gedrag is heel divers en vaak kunnen meerdere soorten problemen het gedrag veroorzaken. Dit betekent dat ondersteuning en zorg moet aansluiten bij de diversiteit van de problematiek. Verder blijkt dat het aantal registraties hoger is dan het aantal geregistreerde personen. Het aantal personen met verward gedrag wordt dus overschat als alleen naar het aantal registraties wordt gekeken, bijvoorbeeld omdat personen meerdere keren in dezelfde bron geregistreerd staan.In de pilots is ook gekeken wat de informatie voor gebruikers, bijvoorbeeld beleidsmakers, oplevert. Zij blijken soms andere doelen en verwachtingen te hebben van een dergelijke ‘monitor’. Zo wil de ene gebruiker de omvang van de groep verwarde personen in de regio weten, en de andere wat er met de personen gebeurt in de hele keten van zorgverlening. Het is daarom belangrijk gebruikers te betrekken bij de opzet van de monitor. Hetzelfde geldt voor ervaringsdeskundigen, omdat zij vanuit het perspectief van de cliënt kunnen helpen de cijfers en informatie afkomstig van de gegevensbronnen beter te begrijpen. Het blijkt lastig om de informatie (cijfers en beschrijvingen) uit deze bronnen te ontsluiten en te analyseren, onder andere vanwege privacywetgeving. Het is niet mogelijk om de cijfers uit de verschillende bronnen bij elkaar op te tellen of met elkaar te vergelijken. Naast elkaar geven de cijfers een genuanceerde indruk van de situatie in de regio. Een analyse van de teksten levert waardevolle aanvullende informatie over de problematiek achter de registraties en aanvragen.De regionale pilots zijn in opdracht van ZonMw Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie uitgevoerd door het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , het Trimbos-instituut, De Praktijk Index, GGD regio Utrecht en GGD West-Brabant. De bedoeling van de pilots is de verdere ontwikkeling van gemeentelijk of regionaal beleid met cijfers en informatie te ondersteunen.
MULTIFILE
Inleiding:In deze notitie doe ik verslag van het ontwerpproces van een sociaaljuridische routekaart voor rechtszoekenden in Utrecht. De routekaart is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Utrecht. Het project is september 2021 van start gegaan en in augustus 2022 afgerond.
Public safety is under enormous pressure. Demonstrations regularly result in riots and VIPs are often threatened even at their homes ! Criminal graffiti-gangs are threatening security professionals and costing the Dutch railways (NS), causing a loss of 10 M€ yearly. The safety incidents often escalate quickly, therefore, they require a very quick and correct scaling up of the security professionals. To do so, it is necessary for the security professionals to get very quick and accurate overview of the evolving situation using Mobile Drone intervention unit for quick response (Mobi Dick). The successfully completed project The Beast (9/11) has delivered a universal docking station with an automatic security drone. The drone takes off from a permanently installed docking station. Nest Fly emerged as a startup from this RAAK project, and it has already developed the prototype further to a first product. Based on extensive interaction with security professionals, it has been concluded that a permanently installed docking station is not suitable for all emergency cases. Therefore, a mobile, car-roof top mounted, docking station with a ready-for-take-off drone is required for the more severe and quickly escalating incidents. These situations require a drone taking off from the car-roof top mounted docking station while the vehicles continue to drive towards the incident. In this RAAK KIEM, a feasibility study will be executed by developing a car-roof top docking station. The concept will functionally be designed within the project (task 1). The two required subsystems car roof docking station (task 2) and dynamic take-off & landing (task 3) will technically be developed and integrated (task 4). The outcome of the experiments in this task will show the feasibly of the idea. Task 5 will ensure the results are disseminated in new cooperation’s, publications, and educational products.
Het platform richt zich op praktijkgericht onderzoek naar de wijze waarop logistiek een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de maatschappelijk vraagstukken: economie & concurrentiekracht, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid in zowel steden als regio’s. Onder logistiek verstaan we het geheel van processen, aansturing, informatie, organisatie en competenties gericht op het beschikbaar maken van producten en daaraan gerelateerde diensten (zoals o.a. service & onderhoud) die voorzien in de behoeften van bedrijven en personen (juiste plaats, hoeveelheid, kwaliteit, etc.). De focus ligt op het ontwikkeling en succesvolle toepassing van logistieke oplossingen voor een specifieke context of doelstelling(en) en in samenhang met andere maatschappelijke stakeholders en systemen. De thema’s van de topsector zijn belangrijke ontwikkelingsgebieden binnen de logistiek die kunnen worden ingezet bij het ontwikkelen van nieuwe kansen en oplossen van actuele en toekomstige maatschappelijke uitdagingen. De doelstelling van het platform is om lectoren te faciliteren en te stimuleren om intensiever samen te werken. De leden van het platform werken gezamenlijk aan een onderzoeksagenda op gezamenlijk geselecteerde topics. De onderzoeksagenda faciliteert de stap naar het opzetten van onderzoeksprojecten waaraan lectoraten van meerdere hogescholen en vanuit verschillende disciplines deelnemen en het vinden van projectfinanciering. De samenwerking tussen lectoren draagt bij aan een herkenbare positie van praktijkgericht onderzoek op het gebied van logistiek bij beleidsmakers en bedrijfsleven.