Social and Emotional Learning programs, designed to enhance adolescents’ social and emotional skills, are implemented in schools worldwide. One of these programs is Skills4Life (S4L), for students in Dutch secondary education. To strengthen this program and adapt it to students’ needs, we conducted an exploratory study on their perspectives on their own social-emotional development, focusing on low-achieving students in prevocational education. We interviewed eleven boys and eleven girls in five focus groups on (1) their general school life experiences, (2) their perceptions and experiences regarding interactions with peers, the problems they encountered in these interactions, and (3) the strategies and skills they used to solve these problems. Driven by findings in related studies initial thematic analyzes were extended using a three-step approach: an inductive, data-driven process of open coding; axial coding; and selective coding, using the social-emotional skills comprised in an often-used SEL framework as sensitizing concepts. Overall, students were satisfied with their relationships with classmates and teachers and their ability to manage their daily interaction struggles. Their reflections on their interactions indicate that the skills they preferred to use mirror the social-emotional skills taught in many school programs. However, they also indicated that they did not apply these skills in situations they experienced as unsafe and uncontrollable, e.g., bullying and harassment. The insights into adolescents’ social-emotional skills perceptions and the problems they encountered with peers at school presented here can contribute to customizing school-based skills enhancement programs to their needs. Teacher training is required to help teachers gain insight into students’ perspectives and to use this insight to implement SEL programs tailored to their needs.
MULTIFILE
Emotions embody the value in tourism experiences and drive essential outcomes such as intent to recommend. Current models do not explain how the ebb and flow of emotional arousal during an experience relate to outcomes, however. We analyzed 15 participants’ experiences at the Vincentre museum and guided village tour in Nuenen, the Netherlands. This Vincent van Gogh-themed experience led to a wide range of intent to recommend and emotional arousal, measured as continuous phasic skin conductance, across participants and exhibits. Mixed-effects analyses modeled emotional arousal as a function of proximity to exhibits and intent to recommend. Experiences with the best outcomes featured moments of both high and low emotional arousal, not one continuous “high,” with more emotion during the middle of the experience. Tourist experience models should account for a complex relationship between emotions experienced and outcomes such as intent to recommend. Simply put, more emotion is not always better.
The COVID-19 pandemic has forced higher education (HE) to shift to emergency remote teaching (ERT), subsequently influencing academic belonging and social integration, as well as challenging students' engagement with their studies. This study investigated influences on student engagement during ERT, based on student resilience. Serial mediation analyses were used to test the predictive effects between resilience, academic belonging, social integration, and engagement.
MULTIFILE
Onderzoek laat zien dat gedragsproblemen en leesproblemen vaak gelijktijdig voorkomen. Maar waar moet de leerkracht zich op richten; het gedrag of de leesprestaties? Voor de onderwijspraktijk is het relevant om uitsluitsel te krijgen over hoe deze problematiek in elkaar zit.Doel Uit veel onderzoek komt naar voren dat gedragsproblemen en leesproblemen bij veel kinderen min of meer gelijktijdig voorkomen. Leerkrachten zijn in deze situatie geneigd zich eerst te richten op het gedrag aangezien ze daar de meeste last van hebben. De primaire gerichtheid op gedragsproblemen uit zich ook in de grote vraag die er is naar begeleiding van leerkrachten bij het voorkomen en bestrijden van gedragsproblemen en de oververtegenwoordiging van studenten die bij de Master EN bij het Seminarium voor Orthopedagogiek de route Gedrag kiezen. De vraag is of deze gerichtheid terecht is en inderdaad tot de oplossing van de problemen leidt dan wel dat een achterliggend probleem de oorzaak is; namelijk een leesprobleem dat bij de leerling gedragsproblemen veroorzaakt. Het is relevant voor zowel de onderwijspraktijk als de opleidingen om uitsluitsel te krijgen over hoe deze problematiek in elkaar zit. In dit proefschrift wordt beoogd de vraag te beantwoorden of de gerichtheid op gedragsproblemen terecht is. Ook wil hiermee tegemoet worden gekomen aan de behoefte aan onderzoek waarmee de praktijk duidelijkere handvatten aangereikt krijgt om om te gaan met deze problemen en waar te beginnen met het bestrijden en voorkomen van de problemen. De volgende onderzoeksvragen worden beantwoord: 1) Gaan leesproblemen vooraf aan gedragsproblemen, is het andersom of is er sprake van wederzijdse volgtijdelijkheid? 2) Veroorzaken leesproblemen gedragsproblemen, is het andersom of veroorzaken zij elkaar? 3) In welke mate is lezen en gedrag te beïnvloeden door de leerkracht? Resultaten Het gedrag van leerlingen tijdens de leesles (aandacht, verstorend gedrag, emotionele stabiliteit) blijkt niet bij te dragen aan hun leesvaardigheid aan het eind van datzelfde schooljaar (groep 5); het is dus niet zo dat leerlingen die zich beter gedragen aan het begin van het jaar, beter lezen aan het eind van het jaar. Andersom is het wel zo dat leerlingen die aan het begin van het jaar beter lezen, zich aan het eind van het jaar beter gedragen (Brokamp, Houtveen & Van de Grift, 2018b; Brokamp, Houtveen & Van de Grift, submitted). Er wordt momenteel vervolgonderzoek uitgevoerd om te kijken of deze trend hetzelfde is over meerdere leerjaren. Wanneer gekeken wordt naar wat de leerkracht kan doen om zowel het lezen als het gedrag van de leerlingen tijdens de leesles te beïnvloeden, blijkt dat de leerkracht door het geven van een kwalitatief goede leesles ervoor kan zorgen dat de leerlingen beter gaan lezen, maar ook meer gefocust zijn, minder verstorend gedrag vertonen en (in minder mate) meer zelfvertrouwen hebben. Voor de praktijk heeft dit een belangrijke implicatie, namelijk het belang van goed leesonderwijs; het geven van een goede leesles zorgt niet alleen voor verbetering van de leesprestaties maar kan ook in positieve zin bijdragen aan het gedrag van de leerlingen (Brokamp, Houtveen & Van de Grift, 2016; 2018a). Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M. (submitted). Reading and behavioural and emotional engagement: a bidirectional relationship? Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2016, January). Reading, classroom behaviour and teaching skills. Paper presented at ICSEI 2016 Conference, Glasgow, UK. Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2018a). The relationship among students' reading performance, their classroom behavior, and teacher skills. The Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00220671.2017.1411878 Brokamp, S.K., Houtveen, A.A.M., & Van de Grift, W.J.C.M (2018b, Juni). Leesvaardigheid en betrokkenheid tijdens het lezen: een bidirectionele relatie?. Paper gepresenteerd op de ORD 2018 Conferentie, Nijmegen, Nederland. Looptijd 01 december 2012 - 31 december 2020 Aanpak In het onderzoek meten we zowel het gedrag tijdens de leesles als de leesvaardigheid van de leerlingen over meerdere jaren. Ook bekijken we het instructiegedrag en algemeen pedagogisch handelen van de leerkrachten om de vraag te kunnen beantwoorden in welke mate de leerkrachten het lezen en gedrag van de leerlingen kunnen beïnvloeden.
Theme parks are looking into extending the life cycle of roller coasters by creating VR environments that are designed for and synchronised with the ride. Riding a coaster with a VR headset that immerses visitors into a virtual environment is therefore a rapidly emerging trend.In this project we compare how visitors experience a roller coaster ride with and without VR add-on.We recorded bodily indices of emotional engagement (skin conductance responses; SCRs) during roller coaster rides with and without Virtual Reality (VR) add-ons, alongside with self-reported evaluations of the two types of rides.Self-reported levels of presence are similar across VR and NVR rides, and VR rides are evaluated more positively. SCR time series correlate meaningfully with the different ride elements and can therefore be used to identify which parts of the ride are, or aren’t, emotionally engaging. SCRs do not significantly predict overall evaluations of the ride, however.Main collaborating partner: Europapark, Germany
Inside Out is an innovative research project that translates cutting-edge microbiome science into immersive, multisensory experiences aimed at long-term behavioral and mental health transformation. Combining extended reality (XR), speculative gastronomy, and narrative therapy, the project enables participants to explore their inner microbiome landscape through taste, smell, touch, and interactive storytelling. This pioneering methodology connects gut-brain science with emotional and sensory engagement. Participants experience their bodies from the inside out, cultivating a visceral understanding of the symbiotic microbial worlds within us. The project includes AI-generated "drinkable memories," microbiome-inspired food designs, haptic-olfactory VR environments, and robotic interactions that choreograph the body as terrain. Developed in collaboration with designers from Polymorf, producer Studio Biarritz, psychiatrist-researcher Anja Lok, and microbiome scientists from Amsterdam UMC and the Amsterdam Microbiome Expertise Center, Inside Out bridges scientific rigor with artistic expression. The project seeks to: • Increase embodied understanding of the microbiome’s role in health and well-being • Shift public perception from hygiene-based fear to ecological thinking • Inspire behavioral change related to food, gut health, and mental resilience The outcomes are designed to reach a large audience and implementation in science museums, art-science festivals, and educational programs, with a view toward future clinical applications in preventive healthcare and mental well-being. By making the invisible microbiome tangible, Inside Out aims not only to inform, but to transform—redefining how we relate to the ecosystems within us.