Project

The Augmented Stadium Experience

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Digital innovations in the field of immersive Augmented Reality (AR) can be a solution to provide adults who are mentally, physically, or financially unable to attend sports events such as Eredivisie football with a stadium and match experience.

AR content was developed to create a stadium-like experience of home matches of BVO PSV. AR layers included the projection of players (through 3D volumetric capturing) on a table (for viewing matches at home) or on the stadium pitch (for viewing matches in the stadium) in the line-up corresponding to the upcoming match. Interaction with the AR allowed users to highlight a player, resulting in extensive player stats being displayed, as well as a life-sized projection of that player next to the user. The use of, and interaction with AR was restricted to a 15-minute pre-match period so as to not interfere with the actual viewing of the match.

In a second phase of the project, experience research took place during 6 home matches of PSV. During each of these matches, 4 experimental groups of participants viewed the game either in the stadium with, or without AR, or in an at-home setting, with or without VR. Emotional arousal was measured in these groups through physiological skin conductance responses (SCR), and their overall evaluation of the AR + match viewing experience was collected via self-reports

Results indicate that in the stadium, the use of AR led to less positive evaluations of the experience, but did not affect emotional arousal. In the at home setting, AR use had no effect on the overall experience evaluations, but did lead to higher levels of emotional arousal, especially during the second half of the game.

We conclude that AR makes the game experience more intense, but not better, when viewing it at home.


Description

Het gezamenlijk beleven van (top)sportwedstrijden vormt voor kwetsbare volwassenen, met een gering sociaal kapitaal, een platform om de voor hen zo noodzakelijke sociale netwerken op te bouwen en in stand te houden. Wedstrijdbezoek is echter afhankelijk van factoren zoals vitaliteit, lichamelijke en geestelijke gezondheid, en financiële draagkracht. Wanneer deze wegvallen dreigt sociaal isolement en eenzaamheid, met alle persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dien.
Digitale innovaties op het gebied van immersieve Augmented Reality (AR) kunnen een oplossing zijn om volwassenen die mentaal, fysiek of financieel niet in staat zijn om sportevenementen zoals ererdivisievoetbal bij te wonen, toch een stadion- en wedstrijdbeleving te bieden. Hiermee kunnen ze toch aansluiting blijven vinden bij hun sociale netwerken. In het beoogde project wordt AR content doorontwikkeld, en geprojecteerd over de glazen van een AR bril, met als doel de stadionbeleving van thuiswedstrijden van BVO PSV zoveel mogelijk op te roepen. AR-layers bestaan onder meer uit een persoonlijke welkomstboodschap van spelers van het eerste elftal van PSV, virtuele looproutes die toegang geven tot het stadion, en gedrag en geluid van virtuele mede-toeschouwers of spelers en artiesten.
De mate waarin AR de beleving verrijkt wordt vervolgens getoetst in een experiment, waarbij de beleving van een voetbalwedstrijd met en zonder AR verrijking wordt gemeten in een stadion-setting en in een thuissetting. De beleving wordt gemeten met fysiologische signalen zoals hartslagvariabiliteit en huidgeleiding, die een objectieve maat vormen van emotionele engagement tijdens het stadion- en wedstrijdbezoek. Daarnaast wordt ook een subjectieve belevingsmaat ontwikkeld en gebenchmarkt (de belevingsimpact-score). Zo kan worden vastgesteld of de beleving van een wedstrijd in een thuissetting die verrijkt is met AR dichter in de buurt komt van een daadwerkelijke stadionbeleving.


© 2024 SURF