EU president Ursula von der Leyen wants Europe to tap into its inner avant-garde. In her inaugural State of the Union speech from September 16, 2020, she pledged to revive the historical Bauhaus - the experimental art school that married artistic form with functional design, founded a century ago in Weimar, Germany. Their objective was to democratize the experience of aesthetics and design through affordable commodity objects for the masses. Today, the European Union sees a chance to create a new common aesthetic born out of a need to renovate and construct more energy-efficient buildings. “I want NextGenerationEU to kickstart a European renovation wave and make our Union a leader in the circular economy,” von der Leyen said. The new Bauhaus is not just an environmental or economic project, “it needs to be a new cultural project for Europe. Every movement has its own look and feel. And we need to give our systemic change its own distinct aesthetic—to match style with sustainability. This is why we will set up a New European Bauhaus—a co-creation space where architects, artists, students, engineers, designers work together to make that happen. This is shaping the world we want to live in. A world served by an economy that cuts emissions, boosts competitiveness, reduces energy poverty, creates rewarding jobs and improves quality of life. A world where we use digital technologies to build a healthier, greener society.”
LINK
This research inquires into the potential of essaying as a collective performative practice. The essayistic process (essaying) in a performative setting allows for different artistic practices, different knowledge perspectives to interact. The aim is to create and exchange essay iterations and critically reflect thought this process
In de afgelopen twee jaar heeft het Netwerk Applied Design Research (NADR) bewezen wat de meerwaarde is van lectorenplatforms. Door het bundelen van ontwerpgerichte lectoraten uit verschillende hogescholen is een gremium gecreëerd dat de gezamenlijke noemer ‘Applied Design Research’ op de kaart heeft kunnen zetten. Door zich vanuit gezamenlijkheid onder andere te presenteren op de Dutch Design Week heeft Applied Design Research in Nederland inhoud en gezicht gekregen als een waardevolle aanvulling op het bestaande ecosysteem rond toegepast en praktijkgericht onderzoek. Door juist die samenhang tussen lectoren te benadrukken en van daaruit te acteren is ‘Applied Design Research’ een aspect binnen de Nederlandse onderzoeksagenda geworden. Dat is een goede, maar slechts een eerste stap. De tweede stap is, naast doorgaan met verdieping van het onderwerp, het verankeren van het netwerk in de bredere onderzoekswereld door verbinden met andere thema’s en sectoren via cross-over samenwerking. Belangrijk daarvoor is dat we Applied Design Research als onderzoeksmethodologie kwalitatief goed kunnen definiëren, dat we de impact ervan zichtbaar kunnen maken en dat we de gewenste en noodzakelijke cross-over netwerken beter ontwikkelen. Met dit netwerk beogen we het onderscheidende karakter en de maatschappelijke relevantie van Applied Design Research te bestendigen. Juist daar waar kennis en praktijk elkaar vinden, zijn aspecten als creativiteit, vorm, uitvoering, systeem en gebruik van groot belang. Daarbij sluiten we direct aan op de impact thema’s uit de Strategische Onderzoeksagenda hbo en verbinden die ook onderling met elkaar. Daarmee heeft NADR een belangrijke taak, namelijk het verbinden van kennis richting een praktijkgerichte toepassing. Dit is geheel in lijn met de Topsector Creativiteit en de invulling van Kennis- en Innovatieagenda van ClickNL Dit project is een verdere bestendiging en verankering van die ambitie.
De Gerrit Rietveld Academie wil met de Impulssubsidie een uitbreiding en versterking van haar onderzoek-infrastructuur doorvoeren door het aanstellen van: 1: een coördinerend-onderzoeker die een organisatieplan en een programma voor een onderzoekscluster 'materialen' gaat ontwikkelen (280 uur, schaal 11) 2: een coördinerend-onderzoeker die een organisatieplan en een programma voor een onderzoek-ontwikkelcel 'ecologie en duurzaamheid' gaat ontwikkelen (200 uur, schaal 10) 3: Twee voortrekkers die de opdracht krijgen om de wisselwerking tussen onderzoek en onderwijs te versterken, zij stimuleren de ontwikkeling en implementatie van nieuwe vormen van derde cyclus onderzoek binnen de academie en ontwikkelen een doorlopende leerlijn daarnaartoe (240 uur elk, schaal 11)