This paper investigates whether students change their entrepreneurial entry preference if they are presented with different options. We propose that students’ entry preferences are mediated by concepts proposed by threshold theory: choice options, opportunity costs and psychic income. This study is exploratory in nature, analyzing a small sample of 31 student essays both quantitatively and qualitatively to test our propositions. Though lacking a control group, enrolment in a six-week module on entry mode options by a group of third year Bachelor students at a Dutch university resulted in some interesting changes—in particular, toward greater clarity in the entrepreneurial entry mode preference as well as a shift toward takeover options (including firm acquisition and family succession). However, thematic analysis of students essays reveals that the perceived ability to act on such preferences may still be limited by opportunity costs (i.e., the higher need for financial capital) and a self-perceived lack of human capital (entrepreneurial or management experience).
Deze uitgave bundelt zestien essays die geschreven zijn door een groep van gevestigde historici en opkomend talent. Het is een rijke verzameling opstellen over landen, steden en regio’s. Samen illustreren ze de relevantie van onze sociaal-culturele, economische, demografische of politieke geschiedenis. Deze reikwijdte past goed bij Maarten Duijvendak, emeritus-hoogleraar Economische, sociale en regionale geschiedenis. In zijn onderwijs en onderzoek propageerde hij een ‘wijde horizon’ gecombineerd met een ‘scherpe blik’. De essays zijn, elk afzonderlijk en als gebundeld geheel, geïnspireerd op dit adagium.
LINK
In de afgelopen twee jaar heeft het Netwerk Applied Design Research (NADR) bewezen wat de meerwaarde is van lectorenplatforms. Door het bundelen van ontwerpgerichte lectoraten uit verschillende hogescholen is een gremium gecreëerd dat de gezamenlijke noemer ‘Applied Design Research’ op de kaart heeft kunnen zetten. Door zich vanuit gezamenlijkheid onder andere te presenteren op de Dutch Design Week heeft Applied Design Research in Nederland inhoud en gezicht gekregen als een waardevolle aanvulling op het bestaande ecosysteem rond toegepast en praktijkgericht onderzoek. Door juist die samenhang tussen lectoren te benadrukken en van daaruit te acteren is ‘Applied Design Research’ een aspect binnen de Nederlandse onderzoeksagenda geworden. Dat is een goede, maar slechts een eerste stap. De tweede stap is, naast doorgaan met verdieping van het onderwerp, het verankeren van het netwerk in de bredere onderzoekswereld door verbinden met andere thema’s en sectoren via cross-over samenwerking. Belangrijk daarvoor is dat we Applied Design Research als onderzoeksmethodologie kwalitatief goed kunnen definiëren, dat we de impact ervan zichtbaar kunnen maken en dat we de gewenste en noodzakelijke cross-over netwerken beter ontwikkelen. Met dit netwerk beogen we het onderscheidende karakter en de maatschappelijke relevantie van Applied Design Research te bestendigen. Juist daar waar kennis en praktijk elkaar vinden, zijn aspecten als creativiteit, vorm, uitvoering, systeem en gebruik van groot belang. Daarbij sluiten we direct aan op de impact thema’s uit de Strategische Onderzoeksagenda hbo en verbinden die ook onderling met elkaar. Daarmee heeft NADR een belangrijke taak, namelijk het verbinden van kennis richting een praktijkgerichte toepassing. Dit is geheel in lijn met de Topsector Creativiteit en de invulling van Kennis- en Innovatieagenda van ClickNL Dit project is een verdere bestendiging en verankering van die ambitie.