Een boek op basis van een studie naar de invloed van leercondities (support, challenge, assessment) en cruciale gebeurtenissen op de ontwikkeling van individueel talent. Zes HRM-ers, uit wetenschap en praktijk, die dominant zijn in het hedendaags HRM-debat, zijn op basis van een theoretisch model bevraagd op de invloed van condities en gebeurtenissen en de mate waarin deze bepalend zijn geweest voor wie en wat ze nu zijn geworden. Support van ouders en leidinggevenden lijken van cruciaal belang, evenals op vroege leeftijd in aanraking komen met situaties waardoor vroegtijdig talent werd herkend en erkend. Hard werken en doorzetten bij tegenslag zijn factoren die in alle respondenten te herkennen zijn
In September 2009 the department of Engineering of Fontys University of Applied Sciences in the Netherlands has started a pilot honours program for excellent engineering students called PRogram OUstanding Development (PROUD). Aim of this program is to give those engineering students, who have the ambition, the opportunity to work on extra profession related challenges in their study. By means of this PROUD program Fontys University of Applied Sciences is responding to the wishes of students for extra curricular activities and increasing need from the industry for excellent professionals with an extra level of theoretical knowledge and practical experience. In this paper the courses offered at the Engineering department of the Fontys University of Applied Sciences are discussed. Different study possibilities/routings for students were developed depending on earlier acquainted competences, adaptation abilities to our system (special possibilities for slow starters) and tracking and tracing by intensive study coaching. This resulted in an improvement of the yield of students to 74% of students started in 2008. After working successfully on reducing the drop out rate of our engineering students the department focused on possibilities for excellent students. The department started the PROUD pilot together with engaged engineering students. In 2008 engineering students have carried out a research among their fellow students, lecturers, other institutes [1] and industry. This resulted in a quite different approach of an honours program for the department of Electronic and Electrical Engineering. In the PROUD program the student is stimulated to personally shape his educational career and to explicitly work on developing his own competences. The PROUD excellent program starts after the first year and extends to at least 3 semesters in the following years. The student, guided by a supervisor and outside the regular study time, is working on building an excellent portfolio at the university as well as in industry. During this period the PROUD student will work in industry one day a week in average. This is on top of his bachelor educational program. The students will receive an excellent honours certificate together with their bachelor's degree at the end of the study to express their honourable work. Each year about 20 students apply for a place in PROUD but thus far only about 3-4 passed the first interview round. It turns out that student, university and industry are eager to participate in this PROUD program.
Professionele excellentie bij docenten gaat verder dan excellent lesgeven aan leerlingen alleen. Het betreft ook het functioneren als professional in het team en de organisatie. Dit artikel is een gedeeltelijke weergave van een onderzoek naar de professionele excellentie van docenten lichamelijke opvoeding (LO) in het voortgezet onderwijs. Het is tot stand gekomen in samenwerking met Marca V.C. Wolfensberger, lector Excellentie in het Hoger Onderwijs en Samenleving en de kenniskring excellentie van de Hanzehogeschool Groningen
Overheid en werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland roepen bedrijven op om medeverantwoordelijkheid te nemen voor het oplossen van maatschappelijke problemen. Ook in de KIA MV 2024-2027 worden bedrijven uitgedaagd om bij te dragen aan brede welvaart, door te ‘ondernemen in breder perspectief’. Negenennegentig procent van de bedrijven in Nederland valt onder het mkb, waarvan zeventig procent te typeren is als familiebedrijf. Het zijn bij uitstek familiebedrijven die van nature genegen zijn om een bijdrage te leveren aan brede welvaart: ze zijn gericht op de lange termijn, sterk regionaal verbonden en ze kunnen hun eigen keuzes maken omdat de familie bepaalt wat er gebeurt. De aandacht voor familiebedrijven is in onderzoek naar ondernemen voor brede welvaart relatief beperkt gebleven. Windesheim, Avans en Hogeschool Rotterdam bundelen daarom hun krachten binnen onderhavig SPRONG-traject om samen met het werkveld te komen tot een excellente onderzoeksgroep die hierin verandering gaat brengen. Deze drie hogescholen hebben op strategisch niveau een speerpunt gemaakt van ondernemerschap voor brede welvaart. Bovendien hebben ze, vanuit verschillende expertisegebieden, hun sporen verdiend met onderzoek naar ondernemen voor brede welvaart: - specifieke kenmerken van mkb-familiebedrijven die leiden tot een versnelling dan wel vertraging bij bredewelvaartcreatie (Windesheim); - de rol van leiderschap en strategie in het mkb, waarmee sturing en effectiviteit van brede welvaartcreatie wordt bevorderd (Hogeschool Rotterdam); en - de vraag wat voor ondernemerschap en marketing nodig zijn in een economie waarin brede welvaart centraal staat (Avans). De voorgestelde SPRONG-onderzoeksgroep werkt gezamenlijk aan de volgende doelen: (1) het opzetten en doorontwikkelen van een geïntegreerd kennisplatform op het gebied van mkb-familiebedrijven in relatie tot de creatie van brede welvaart; (2) het bouwen aan de kwaliteit en professionaliteit van de onderzoeksgroep; en (3) het samen optrekken in profilering, netwerkversterking en het genereren van impact richting werkveld, onderwijs en wetenschap.
Zeespiegelstijging zet de waterveiligheid, economie en ecologie van de kust en deltawateren onder druk. Innovatieve dijkzone concepten zijn noodzakelijk en urgent om de huidige waterveiligheid strategie van het Deltaprogramma te optimaliseren. Innovatieve dijkzone concepten worden gedefinieerd als nieuw typen waterkeringen die veiligheid tegen overstromingen bieden, de ruimtelijke kwaliteit vergroten en invulling geven aan duurzaamheidseisen rond klimaat-neutraal en circulair kustbeheer. Het lectoraat Bouwen met de Natuur (BmN) is onderdeel van HZ University of Applied Sciences. BmN doet praktijkgericht onderzoek naar duurzaam ingerichte deltagebieden met focus op Climate-proof coastlines en Environmental-friendly infrastructure, en is verbonden aan meerdere BSc. en MSc. opleidingen rond Water. De L.INT aanvraag FUTURE SHORES onder leiding van beoogd lector dr. Wietse van de Lageweg is het resultaat van kennisvragen en beheeropgaves uit de beroepspraktijk (Waterschap Scheldestromen & Staatsbosbeheer) gekoppeld aan regionale, nationale (MMIP) en internationale kennisagenda’s rond duurzame (delta)kustgebieden. FUTURE SHORES geeft invulling aan de wens van HZ en Rijkswaterstaat (RWS) om de human capital agenda rond het opleiden van excellente waterprofessionals te versterken. Naast het leiding geven aan de uitvoering van FUTURE SHORES zal de lector een verbindende rol vervullen om de kennisketen rond innovatieve dijkzone concepten bij elkaar te brengen. De lector zal twee dagen op de HZ en twee dagen bij RWS onderzoek uitvoeren met een koppeling aan lopende projecten/programma’s (bijv. Kennisprogramma Zeespiegelstijging, Galgeplaat suppletie) relevant voor de succesvolle uitvoering van FUTURE SHORES. De lector geeft invulling aan een schaars kennisdomein binnen RWS, ontwikkelt bouwstenen voor het lange-termijn perspectief zeespiegelstijging, en zorgt voor een betere toespitsing van het HZ curriculum. Aan het onderzoeksprogramma zullen onderzoeker-docenten van het lectoraat BmN en andere HZ lectoraten, RWS senior onderzoekers, en studenten bijdragen. Ook naar het regionale bedrijfsleven, hogescholen (via lectorenplatform Water & SPRONG Deltatechnologie) en kennis- en onderzoeksinstellingen zal de beoogd lector een verbindende rol op zich nemen.
Live muziek in het ziekenhuis? MiMiC - Meaningful Music in Health Care – is precies dat: een kleine groep musici die persoonsgerichte improvisaties voor patiënten en verpleegkundigen speelt. De musici maken op de patiëntenkamers muziek ‘op maat’, in interactie met de patiënten, op basis van hun voorkeuren, herinneringen, etc. Dit levert waardevolle momenten van esthetische ervaring en zingeving op, voor zowel patiënten als verpleegkundigen en musici. Sinds 2015 heeft het lectoraat Lifelong Learning in Music van de Hanzehogeschool Groningen samen met het UMCG de MiMiC-praktijk ontwikkeld en onderzocht voor patiënten van chirurgische afdelingen. Persoonsgericht musiceren blijkt goed te realiseren in een medische setting en voor alle betrokkenen zeer betekenisvol te zijn. Patiënten ervaren minder pijn en voelen zich beter. Daarnaast biedt deze innovatieve praktijk musici en verpleegkundigen nieuwe mogelijkheden om zich professioneel verder te ontwikkelen. Daartoe willen we ProMiMiC uitvoeren. ProMiMiC speelt in op de behoefte van musici en verpleegkundigen om beter samen te werken en daarin van elkaar te leren, alsook om persoonsgerichte live muziek te kunnen gebruiken als katalysator voor een compassievolle patiëntrelatie. Met de verdere professionalisering van musici en verpleegkundigen is de MiMiC praktijk geschikt voor brede toepassing in de ziekenhuiszorg. Daarmee kan een bijdrage geleverd worden aan ontwikkelingen als Uitkomstgerichte Zorg, positieve gezondheid, en bredere maatschappelijke inzet van musici. In het consortium zijn uit drie landen hooggekwalificeerde kennisinstellingen op het gebied van muziek en van zorg gebundeld. Samen hebben zij de expertise om in een rijke context toegepast onderzoek naar professionalisering in MiMiC uit te voeren. Dit leidt tot een verbeterde uitvoering van de MiMiC praktijk en hierop aansluitende scholing van studenten en professionals in muziek en zorg. Dit zal musici en verpleegkundigen in staat stellen excellente professionals te zijn m.b.v. gepersonaliseerde live muziek in de zorg.