In De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw richten we ons op een aspect dat de laatste jaren steeds dominanter is geworden in het werk van tentoonstellingsmakers in musea: het bieden van een bezoekersbeleving oftewel het inspireren en raken van bezoekers. Dit als aanvulling op de taakstelling van musea om een inhoudelijke boodschap over te brengen (informeel leren). Tentoonstellingsmakers geven aan meer gevalideerde kennis nodig te hebben om goede afwegingen te kunnen maken in het creëren van de bezoekersbeleving en om de feitelijke bezoekersbeleving te kunnen evalueren. Vragen die ook bij betrokken bureaus voor ontwerp en realisatie leven, omdat reflectie op ontwerpkeuzes en hoe deze uitpakken er vaak bij inschiet tijdens de realisatie van museale projecten. Uit gesprekken met al deze partijen is een overkoepelende vraag geformuleerd: Hoe kan ik als tentoonstellingsmaker meer onderbouwde afwegingen maken in het bieden van een bezoekersbeleving zodat bezoekers meer leren over de inhoud van de tentoonstelling én geïnspireerd en geraakt worden? De vraag is natuurlijk hoe een beoogde bezoekersbeleving te realiseren is in een tentoonstelling. In De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw bouwen we voort op drie eerdere projecten die we met musea en tentoonstellingsmakers hebben gedaan: het RAAK-project Museumkompas, het project Designing ExperienceScapes en een studie naar de regeling Digitale Innovatie in Musea. Met de opgedane inzichten en ervaring in die projecten worden experimenten gedaan bij vier deelnemende musea naar aspecten die tentoonstellingsmakers, vanuit zowel musea als ontwerp- en designbureaus, aangeven als belangrijke sturingsmogelijkheden van de bezoekersbeleving: publieksparticipatie, verhalen vertellen, inzet van digitale media, en sfeer. Een kring van andere deelnemende musea zal de opgedane kennis verder toepassen en valideren. De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw levert zo reproduceerbare kennis waarmee tentoonstellingsmakers van de 21ste eeuw onderbouwde keuzes kunnen maken in het sturen op het inspireren en raken van bezoekers oftewel de bezoekersbeleving.
The increasing concentration of people in urban environments in an era of globalisation means that social, economic, and environmental resources for living and working are under pressure. Urban communities experience increased stress levels due to inadequate and overburdened infrastructure and services, challenges due to ethnic and cultural diversity, socio-economic inequalities as well as the impact of environmental degradation. For these communities to build resilience under these circumstances therefore requires a multipronged approach. The underlying question this project will answer is: “What are the key characteristics of experiencescapes that contribute to resilience-building in communities?” The project will dive into the identification of building blocks of experiencescapes and roles of relevant actors that can support communities in building resilience. Within the context of a multidisciplinary approach, this project applies a range of qualitative research methods, such as in-depth interviews, focus groups, participant observation, storytelling techniques, life stories, as well as various biometric quantitative methods, available through the experience lab of BUas. The outcome of the project will enable practitioners and researchers alike in various sectors to understand what and how they can contribute to creating an environment in which people can meaningfully interact in a way that builds resilience in communities. This outcome is communicated not only through academic publications and conference contributions, but also through public reports and a handbook for practitioners and students. These reports and handbooks support identification and application of building blocks of experiencescapes that support building resilience in communities. Finally, the knowledge generated in the project will contribute to the development of curricula of various educational programmes at Breda University of Applied Sciences by expanding the scope of experience design into the area of people-to-people relationships.