Hoe kun je met eyetracking in één oogopslag zien hoe leerlingen lezen – en zo hun leesplezier én tekstbegrip boosten?In deze DigiSnacks-aflevering praat dr. Corina Breukink (Hogeschool Utrecht) over haar promotieonderzoek “Eyetracking voor het bevorderen van lezen” in het vak Nederlands – en misschien ook wel daarbuiten.We duiken in:hoe eyetracking-technologie steeds toegankelijker wordt en welke kansen dat schept voor leerlingen én docenten;waarom een focus op poëzie niet alleen de waardering voor gedichten, maar ook het begrip van andere tekstsoorten versterkt;welke mogelijkheden eyetracking biedt voor leerlingen én voor de professionalisering van docenten.Luister mee voor inspiratie rond curriculumontwerp, professionele ontwikkeling en technologie die het onderwijs écht verder helpt.
LINK
Met eyetracking het onzichtbare zichtbaar maken in de paardensport: wat dit soort toegepast onderzoek kan betekenen in de praktijk, dat lieten dr. Inga Wolframm, lector Duurzame Paardenhouderij en Paardensport en dr. Peter Reuter, associate lector en scientific sales director Tobii eyetracking, in samenwerking met de derde jaars studenten Equine Sports en Business onder leiding van docent Megan Docherty tijdens het Nextquestrian event in Lathum zien.
LINK