Deze inventarisatie is uitgevoerd als voorbereidend onderzoek naar de vraag: Wat voor lokale voedselinitiatieven zijn er in Groningen en wat hebben deze nodig om hun beoogde meerwaarde blijvend te kunnen realiseren en zichtbaar te maken?Deze inventarisatie op basis van literatuurstudie en interviews geeft:- een overzicht van bestaande voedselinitiatieven rond de stadsregio Groningen;- een beeld van de meerwaarde zoals die in de literatuur en vanuit de praktijk is aangegeven;- knelpunten waar lokale voedselinitiatieven mee te maken (kunnen) krijgen;- aanbevelingen voor toekomstige ontwikkeling van lokale voedselinitiatieven, zoals aangetroffen in literatuur en praktijk.
DOCUMENT
This dissertation presents research on customers’ perceptions of cleanliness in service environments. The research contributes to the gap in the literature on cleanliness examined from a customer perspective, and adds to the understanding of environmental cues that influence perceived cleanliness. Part one of the dissertation includes the operationalisation of the concept of perceived cleanliness and the development of an instrument to measure perceived cleanliness. Results showed that perceived cleanliness consists of three dimensions: cleaned, fresh, and uncluttered. Next, the Cleanliness Perceptions Scale (CP-scale) was developed and validated in different service environments, resulting in a 12 item questionnaire that can be used to measure perceived cleanliness in service environments. Part two includes the experimental research on the effects of different environmental cues on perceived cleanliness. It furthermore explores to what extent the effects of these environmental cues on perceived cleanliness can be explained by the concept of priming. The experiments demonstrated that particular environmental cues influence perceived cleanliness: the visible presence of cleaning staff, light colour, light scent, and uncluttered architecture positively influence customers’ perceptions of cleanliness in service environments. Also, empirical support was found for priming as one of the mechanisms involved in the effects.Part three reflects on the implications of the dissertation for theory and practice. The research provides knowledge that is relevant for the fields of facility management, service marketing, social psychology, and environmental psychology. The dissertation improves the understanding of the concept of perceived cleanliness by enabling scholars and practitioners to measure the concept and the effects of particular environmental cues in service environments.
MULTIFILE
Beschrijving van het programma FontysNet, waarin ICT-gerelateerde projecten, in onderlinge samenhang, zijn uitgevoerd. Dit programma had als doel de uniformiteit en beheersbaarheid van de Fontys infrastructuur te bevorderen. De beschrijving volgt zowel proces als inhoud en bevat geleerde lessen (lessons learned). Het programma was onderverdeeld in de programmalijnen: e-marketing, e-transactie, e-learning, e-facilitering, e-arbeidsbemiddeling, ondersteund door de organisatie infrastructuur en de FontysNet infrastructuur
DOCUMENT
Hoe werken organisaties in de praktijk met producten- en dienstencatalogi en waarom doen zij dat zó? Verslag van een onderzoek in een negental grote organisaties uit diverse sectoren van de maatschappij.
MULTIFILE
Dit boekje bestaat uit drie delen: een deel theorie. Daarna volgt een deel met het verslag van een empirisch onderzoek naar de praktijk. En in deel 3 staan tenslotte de conclusies.
DOCUMENT
Fontys Hogescholen heeft in 2015 voor de 1e keer meegedaan met een duurzaamheidsmeting speciaal voor Universiteiten en Hogescholen. Binnen Fontys hebben drie opleidingen en een aantal diensten meegedaan. Dat leidde uiteindelijk tot het resultaat "Beste nieuwkomer"
LINK
De kern van dit boekje bestaat uit drie delen die handelen over de volgende onderwerpen: duurzame inkoop bij een rekencentrum conform wetgeving en normen duurzaamheid bij faciliteiten voor en ICT voorzieningen in een rekencentrum sturen naar een duurzaam rekencentrum door informatie en analyse
DOCUMENT