Smart glasses were perceived to be potentially revolutionary for healthcare, however, there is only limited research on the acceptance and social implications of smart glasses in healthcare. This study aims to get a better insight into the theoretical foundations and the purpose was to identify themes regarding adoption, mediation, and the use of smart glasses from the perspective of healthcare professionals. A qualitative research design with focus groups was used to collect data. Three focus groups with 22 participants were conducted. Data were analyzed using content analysis. Our analysis revealed six overarching themes related to the anticipated adoption of smart glasses: knowledge, innovativeness, use cases, ethical issues, persuasion, and attitude. Nine themes were found related to anticipated mediation and use of smart glasses: attention, emotions, social influences, design, context, camera use, risks, comparisons to known products, and expected reaction and might influence the acceptance of smart glasses.
MULTIFILE
Smart glasses were perceived to be potentially revolutionary for healthcare, however, there is only limited research on the acceptance and social implications of smart glasses in healthcare. This study aims to get a better insight into the theoretical foundations and the purpose was to identify themes regarding adoption, mediation, and the use of smart glasses from the perspective of healthcare professionals. A qualitative research design with focus groups was used to collect data. Three focus groups with 22 participants were conducted. Data were analyzed using content analysis. Our analysis revealed six overarching themes related to the anticipated adoption of smart glasses: knowledge, innovativeness, use cases, ethical issues, persuasion, and attitude. Nine themes were found related to anticipated mediation and use of smart glasses: attention, emotions, social influences, design, context, camera use, risks, comparisons to known products, and expected reaction and might influence the acceptance of smart glasses.
MULTIFILE
Eigenlijk is het heel eenvoudig. De meeste mensen maken graag iets bijzonders mee. Ze zijn nieuwsgierig, willen alles weten en weinig missen. En delen dat weer graag met anderen. Gemiddeld heeft iedereen zo'n 150 online en offline contacten aan wie ze een bijzonder verhaal kunnen doorgeven. En daarvan kun je als merk prima gebruik maken: zorg als merk voor iets opmerkelijks en u bereikt velen en maakt fans! Voorbeelden? De Douwe Egberts burendag en de Givolution van Ben&Jerry's laten zien dat deze merken meer zijn dan een lekker kopje koffie of romig ijsje. In 'Focus op fans' leert u hoe u zo'n strategie ontwikkelt en uitvoert. Het koppelt daarvoor drie thema's aan elkaar: fanstrategie + brandactivation + social media. Maak zelf fans en fans maken weer nieuwe fans. Om dat te bereiken, is het heel belangrijk dat de doelgroep onderdeel wordt van uw merkstory. Daarvoor heeft u een fanstrategie nodig. Die wordt in dit boek als nieuw fenomeen geïntroduceerd. Brandactivation is een aantrekkelijk middel om fans te boeien en binden. Het is bovendien een middel dat niet verzuipt in de dagelijkse overvloed van reclame. In dit boek ontdekt u tientallen voorbeelden van hoe u uw merk onderscheidend maakt door een opmerkelijke manier van communiceren. De krachtigste communicatiestrategie is wanneer iemand u iets aanraadt. Social media spelen daarbij een belangrijke rol. Ze zorgen ervoor dat de fanstrategie en brandactivation een grotere impact krijgen. Het vooral zeer praktische 'Focus op fans' laat zien hoe u een merk op een compleet nieuwe manier in de markt zet. Het is een uniek boek waar u meteen fan van wordt!
IMAGE
Patiëntdata uit vragenlijsten, fysieke testen en ‘wearables’ hebben veel potentie om fysiotherapie-behandelingen te personaliseren (zogeheten ‘datagedragen’ zorg) en gedeelde besluitvorming tussen fysiotherapeut en patiënt te faciliteren. Hiermee kan fysiotherapie mogelijk doelmatiger en effectiever worden. Veel fysiotherapeuten en hun patiënten zien echter nauwelijks meerwaarde in het verzamelen van patiëntdata, maar vooral toegenomen administratieve last. In de bestaande landelijke databases krijgen fysiotherapeuten en hun patiënten de door hen zelf verzamelde patiëntdata via een online dashboard weliswaar teruggekoppeld, maar op een weinig betekenisvolle manier doordat het dashboard primair gericht is op wensen van externe partijen (zoals zorgverzekeraars). Door gebruik te maken van technologische innovaties zoals gepersonaliseerde datavisualisaties op basis van geavanceerde data science analyses kunnen patiëntdata betekenisvoller teruggekoppeld en ingezet worden. Wij zetten technologie dus in om ‘datagedragen’, gepersonaliseerde zorg, in dit geval binnen de fysiotherapie, een stap dichterbij te brengen. De kennis opgedaan in de project is tevens relevant voor andere zorgberoepen. In dit KIEM-project worden eerst wensen van eindgebruikers, bestaande succesvolle datavisualisaties en de hiervoor vereiste data science analyses geïnventariseerd (werkpakket 1: inventarisatie). Op basis hiervan worden meerdere prototypes van inzichtelijke datavisualisaties ontwikkeld (bijvoorbeeld visualisatie van patiëntscores in vergelijking met (beoogde) normscores, of van voorspelling van verwacht herstel op basis van data van vergelijkbare eerdere patiënten). Middels focusgroepinterviews met fysiotherapeuten en patiënten worden hieruit de meest kansrijke (maximaal 5) prototypes geselecteerd. Voor deze geselecteerde prototypes worden vervolgens de vereiste data-analyses ontwikkeld die de datavisualisaties op de dashboards van de landelijke databases mogelijk maken (werkpakket 2: prototypes en data-analyses). In kleine pilots worden deze datavisualisaties door eindgebruikers toegepast in de praktijk om te bepalen of ze daadwerkelijk aan hun wensen voldoen (werkpakket 3: pilots). Uit dit 1-jarige project kan een groot vervolgonderzoek ‘ontkiemen’ naar het effect van betekenisvolle datavisualisaties op de uitkomsten van zorg.
Veel ouderen ervaren tijdens en na ziekenhuisopname functieverlies. ‘Function Focused Care in Hospital’, ook wel bekend als bewegingsgerichte zorg, is een interventie gericht op het voorkomen en verminderen van functieverlies bij ouderen tijdens een ziekenhuisopname. Verpleegkundigen moedigen patiënten aan tot actieve betrokkenheid in de dagelijkse zorgmomenten.
Veel ouderen ervaren tijdens en na ziekenhuisopname functieverlies. ‘Function Focused Care in Hospital’, ook wel bekend als bewegingsgerichte zorg, is een interventie gericht op het voorkomen en verminderen van functieverlies bij ouderen tijdens een ziekenhuisopname. Verpleegkundigen moedigen patiënten aan tot actieve betrokkenheid in de dagelijkse zorgmomenten.Doel Doel van dit project is de effectiviteit bepalen van Function Focused Care in Hospital op het fysiek functioneren van patiënten die opgenomen zijn in de Nederlandse ziekenhuizen. Resultaten Nederlandstalig scholingsprogramma en handboek van de Function Focused Care in Hospital-benadering voor de ziekenhuissetting; Een evaluatie van het proces en de uitkomsten van de Function Focused Care-benadering. Looptijd 01 november 2020 - 31 oktober 2025 Aanpak Er is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd, die uitwees dat de interventie geschikt is voor de Nederlandse praktijk. Op de neurologische en geriatrische afdelingen van drie ziekenhuizen is Function Focused Care in Hospital in de dagelijkse zorg geïmplementeerd en geëvalueerd op effectiviteit. Over de interventie Function Focused Care (FFC) is een zorgbenadering waarin verpleegkundigen patiënten actief betrekken bij alle zorgmomenten om hun fysiek functioneren te optimaliseren. Eerder onderzoek heeft laten zien dat FFC een positief effect heeft op fysieke activiteit, mobiliteit en ADL bij ouderen in de wijk en de langdurige zorg. Ook laten studies in de acute zorg belovende resultaten zien van FFC op fysieke activiteit en mobiliteit bij ouderen opgenomen in het ziekenhuis. Voorbeelden van zorg volgens de FFC-benadering zijn met de patiënt naar de badkamer lopen in plaats van wassen op bed, of de maaltijd aan tafel nuttigen in plaats van zittend in bed eten. De essentie van FFC is het behouden of, indien mogelijk, verbeteren van het fysieke functioneren. Tijdens de hele ziekenhuisopname wordt de patiënt aangemoedigd meer tijd te laten besteden aan fysieke activiteit op een op de patiënt aangepast niveau. Co-financiering Het project wordt mede gefinancierd door ZonMW, projectnummer 520002003.