Dit boek is een brede collectie teksten over eigentijds fascisme, geschreven door het Nederlandse theoriecollectief Bilwet in de periode 1983-1994. De map bevat onder andere een lezing over wolven, zes kleurplaten met Kuifje en Hitler, een analyse van getuigenissen van SS’ers, mijmeringen in Berlijn en een ambulant-wetenschappelijk artikel over filosofenmode. De Bilwet fascismemap, indertijd gemaakt voor scholingsdoeleinden in de kraakbeweging, werd niet eerder uitgegeven. Waarom dan nu toch wel? Vijfendertig jaar oude fascismeanalyses zijn niet zomaar toepasbaar op de huidige maatschappij. Maar in de antifascistische discussies, die in links-progressieve kringen nog niet zo lang geleden gemeengoed waren, liggen belangrijke lessen voor het heden. Hoe zag dat antifascistisch discours eruit? Wat was de relatie tussen klasse- en seksestrijd? Hoe vond de kennisoverdracht tussen de generaties toen plaats en hoe verloopt die nu? De Bilwet fascismemap geeft inzicht in deze vragen en daarmee een inkijk in de geschiedenis van wat ook wel de niet-fascistische, feministische mannenbeweging genoemd kan worden.
MULTIFILE
Jongeren op de fiets: geen optimale combi wanneer ze gebruik maken van hun smartphone en zich al bellend, facebookend, append, muziek luisterend of filmpjes kijkend door het verkeer manoeuvreren. Minister Schultz bereidt zelfs een wettelijk verbod voor, voor deze ‘relatief nieuwe en belangrijke risicofactor in het verkeer’. In opdracht van de Provincie Utrecht rondde PubLab samen met twee creatieve partijen een onderzoek af naar dit complexe vraagstuk. Binnen het gegeven advies uit dit onderzoek vormt een meerjarige interventiestrategie voor deze jonge doelgroep en haar belevingswereld het uitgangspunt.
DOCUMENT
Een mondzorgcoach op het consultatiebureau wordt een steeds bekender begrip. Maar wat is er nu nodig om deze mondzorgcoach als reguliere zorg in te zetten op het consultatiebureau?Doel In 2017 is gestart met het Gezonde Peutermonden onderzoek, waarbij een mondzorgcoach op het consultatiebureau wordt ingezet om tandbederf bij jonge kinderen te voorkomen. Binnen dit onderzoek worden de belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van Gezonde Peutermonden in een nieuwe omgeving onderzocht. Met deze informatie wordt onderzocht wat de ‘beste’ implementatiestrategie is om zo de mondzorgcoach als reguliere zorg in te zetten. De uitkomsten hiervan geven een goed beeld over de mogelijkheden en kansen van deze preventieve mondzorginterventie buiten de mondzorgpraktijken. Resultaten Dit onderzoek is in april 2020 gestart. Na afronding vindt u hier een volledig overzicht van de resultaten. Looptijd 01 april 2020 - 01 april 2022 Aanpak Dit implementatie onderzoek bestaat uit verschillende methodes. Door middel van kwalitatieve (interviews, focusgroep discussies, observaties) en kwantitatieve methoden (metingen en vragenlijsten) krijgen we een goed inzicht in de bevorderende en belemmerende factoren van deze preventieve mondzorginterventie. De interventie wordt uitgevoerd op consultatiebureaus in de gemeente Tilburg en Heerlen door lokale mondzorgpraktijken.
Volgens het Bureau van de Hoge Commissaris voor de mensenrechten (OHCHR) van de Verenigde Naties (VN) is mensenrechteneducatie een belangrijk instrument voor het opbouwen van een cultuur van mensenrechten waarmee begrip, tolerantie, gelijkheid en vrijheid worden bevorderd. Terwijl meerdere landen, voornamelijk de lage- en middeninkomenslanden, mensenrechtenonderwijs toevoegen aan de curricula van basis-, middelbaar- en hoger onderwijs, komt het in Nederland nog zeer beperkt aan bod in het onderwijs. Zo is in Nederland pas in Juni 2021 een wetsvoorstel aangenomen om mensenrechten expliciet op te nemen in het primair en voortgezet onderwijs. Dit onderzoek richt zich op juridische hbo-opleidingen in Nederland. De onderzoeksvraag luidt: Hoe kan mensenrechtenonderwijs bijdragen aan het opleiden van een professionele jurist die een inclusieve samenleving bevordert waarin mensenrechten worden gerespecteerd? Dit onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van een inventarisatie van het aanbod van mensenrechtenonderwijs in curricula van rechtenopleidingen bij vijf hogescholen in Nederland. Docenten, studenten en verschillende juristen uit het beroepenveld worden geïnterviewd, en er wordt door middel van observaties, gesprekken en archiefanalyse onderzocht hoe belangrijk de kennis en het toepassen van mensenrechten is voor het beroepenveld van de jurist. Het doel van het onderzoek is om juridische opleidingen binnen instellingen in het hoger beroepsonderwijs te adviseren in welke vorm mensenrechten geïntegreerd kunnen worden in het onderwijscurriculum en daarmee juristen op te leiden die in hun professionele carrière bijdragen aan een inclusieve samenleving waar mensenrechten centraal staan.
Patiëntgerichte communicatie kan de ziektelast van de ouder wordende burger verminderen. Het is voor fysiotherapeuten die werkzaam zijn in eerstelijns fysiotherapiepraktijken niet helder hoe zij patiëntgerichte communicatie kunnen vormgeven. Daarom willen we met deze aanvraag in kaart brengen wat precies de behoefte is van de eerstelijns fysiotherapeuten op het gebied van patiëntgerichte communicatie, of die behoefte voldoende gedragen wordt in verschillende regio’s in Nederland, en of die behoefte uitnodigt tot het ontwikkelen van innovatieve kennis welke onderzocht zou kunnen worden binnen een Raak-publiek onderzoek. Er zullen in drie regio’s in Nederland twee focusgroepen van acht fysiotherapeuten worden gehouden waarin geleide discussies plaatsvinden onder leiding van docent-onderzoekers van drie hogescholen (Hanzehogeschool, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Arnhem-Nijmegen). Drie lectoren van deze hogescholen zullen reeds bestaande netwerken op het gebied van patiëntgerichte communicatie in kaart brengen en beoordelen of een nieuw netwerk op het gebied van patiëntgerichte communicatie een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het beantwoorden van de behoeften van fysiotherapeuten. Dit netwerk kan in de toekomst fungeren als consortium voor een mogelijk Raak-publiek onderzoek. Hiermee willen de fysiotherapeuten, samen met de hogescholen en de netwerken van de lectoren invulling geven aan de agenda van de topsector Life Sciences&Health (LSH) en uiteindelijk de effectiviteit van de geleverde fysiotherapeutische zorg verhogen.