De Kwaliteitswaaier is ontwikkeld door de Kwaliteitstafel Effectief Leesonderwijs. De waaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor zowel de leraar, de leesdeskundige(n), de schoolleider en de bestuurder. Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs. De kaarten kunnen niet los van elkaar gezien worden. Juist de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. We spreken daarom niet van losse kwaliteitskaarten, maar van samenhangende kaarten die gezamenlijk een de Kwaliteitswaaier ‘Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen’ vormen.
MULTIFILE
Software platform developed for the Hipper project. It supports remotely monitoring geriatric patients during (hip) rehabilitation. Activity data and location data are collected and securely communicated to a secure centralised server where the data are processed and made available on a secured website. Patients and therapists can then together determine the rehabilitation process and determine appropriate actions.--Dutch:Het Hipper-platform is bedoeld ter ondersteuning van therapeuten betrokken bij de revalidatie van ouderen na een heupoperatie. Het platform bestaat uit een nieuw behandelprotocol ondersteund door een technisch systeem waarmee activiteiten van ouderen in de woonomgeving kunnen worden gemeten. Deze informatie wordt gevisualiseerd en als feedback aan de therapeut gegeven. De therapeut kan hierdoor gerichter de behandeling uitvoeren. Het Hipper-platform biedt naast het behandelprotocol en sensortechnologie scholing en een helpdesk functie.
MULTIFILE
Craft your own audience: How can a technology-driven company use online gaming communities, like Minecraft, to reach and engage a young audience? This project creates a context in which reality is simulated, by having students work together for a real client in an international context. In this project we explore innovative ways in which Samsung can engage younger audiences through Minecraft, the world's best-selling game with almost 140 million monthly players (2023). This project is focused on on educating, researching and developing playable prototypes within Minecraft that demonstrate how online gaming communities can be used to connect technology companies with a new generation of users. Societal issueInclusion of different ages around technology literacy and education (21st century skills).Benefit to societyGlobal inclusive community around education and R&D, higher cultural awareness.Collaborative partnersManchester Metropolitan University; Samsung Benelux.
In de toekomst zullen wateroverlast en droogte steeds vaker voorkomen. Hoewel water van grote betekenis is voor ons dagelijks leven - en Nederland een rijke traditie heeft van waterbeheer - maken sociale, culturele en historische waarden slechts sporadisch deel uit van watergerelateerd beleid. Omdat er bij wateropgaven veel verschillende partijen aan tafel zitten, is het belangrijk te snappen welke waarden meespelen bij besluitvormingsprocessen. Een serious game kan helpen bij het formuleren van die waarden om bij te dragen aan een beter ‘waterbewustzijn’ van zowel beleidsmakers als bewoners, en bewoners beter te betrekken bij hun eigen leefomgeving. Six Architecten, actief in bouw- en renovatieprojecten waarin water en erfgoed een rol spelen, lopen aan tegen een beleidsomgeving van tegengestelde belangen. De gameontwikkelaar IJsfontein in Amsterdam ontwikkelt serious games en heeft veel ervaring met het visualiseren van historisch materiaal voor musea en archieven, maar zoekt naar de kennis om deze vaardigheden toepasbaar te maken binnen de hedendaagse klimaatopgave. Met deze twee praktijkpartners werken onderzoekers van de TU Delft, op het gebied van watererfgoed, ontwerpen voor waarden (Delft Design for Values) en games (TPM), samen aan de WaterWaarden-game. Voor dit project gaan we in gesprek met beleidsmakers en bewoners om te achterhalen welke waarden er meespelen bij een selectie van objecten (zoals kades, dijken, gemalen) binnen de casus Amsterdam. Waternet, het waterbedrijf van de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, zal bijdragen bij het contacten leggen met betrokken en het toetsen aan de beleidswerkelijkheid. Door de waarden en uitdagingen in specifieke opgaven in Amsterdam te analyseren en in de game te verwerken, werken we toe naar een prototype en een aanvraag om deze serious game te ontwikkelen tot een gameplatform dat in de toekomst ook bij wateropgaven in andere gebieden gebruikt kan worden.