Veel Nederlandse gemeenten willen bedrijventerreinen herontwikkelen zodat ook daar huizen gebouwd worden. Ondernemers zijn bezorgd, wat zij zien dat er steeds minder ruimte overblijft voor hen. "Loodgieter en autogarages worden de stad uitgeduwd." Door de wooncrisis groeit de druk op gemeenten om snel extra huizen te bouwen. Omdat ruimte vaak schaars is, kijken gemeenten voor hun nieuwe woningbouwplannen vaak naar bedrijventerreinen aan de rand van de stad. Ondernemersorganisatie VNO-NCW waarschuwt dat door die transformatie van bedrijventerreinen veel ruimte voor ondernemers verloren gaat.
LINK
SEEV4-City is an innovation project funded by the European Union Interreg North Sea Region Programme. Its main objective is to demonstrate smart electric mobility and integration of renewable energy solutions and share the learnings gained. The project reports on the results of six Operational Pilots (OPs) which have different scales and are located in five different cities in four different countries in the North Sea Region.Loughborough OP (United Kingdom) is the smallest pilot, being a household with a bi-directional EV charging unit for the Nissan Leaf, a stationary battery, and a PV system. In the Kortrijk OP (Belgium), a battery system and a bi-directional charging unit for the delivery van (as well as a smart charging station for ebikes) were added to the energy system. In Leicester (United Kingdom), five unidirectional charging units were to be accompanied by four bi-directional charging units. The Johan Cruyff Arena OP is a larger pilot in Amsterdam, with a 2.8 MWh (partly) second life stationary battery storage for Frequency Control Regulation services and back-up power, 14 fast chargers and one bi-directional charger. Integrated into the existing energy system is a 1 MW PV system that is already installed on the roof. In the Oslo OP, 102 chargers were installed, of which two are fast chargers. A stationary battery energy storage system (BESS) supports the charging infrastructure and is used for peak shaving. The FlexPower OP in Amsterdam is the largest OP with over 900 EV charging outlets across the city, providing smart charging capable of reducing the energy peak demand in the evening.Before the start of the project, three Key Performance Indicators (KPIs) were determined:A. Estimated CO2 reductionB. Estimated increase in energy autonomyC. Estimated Savings from Grid Investment Deferral
In het RAAK PUBLIEK project FireBot wordt onderzocht hoe brandweerlieden blusrobotica optimaal kunnen inzetten in situaties waarbij de brandweer geen brandweermensen meer wil inzetten. Denk hierbij aan nauwe gebouwen en ruimtes zoals parkeergarages onder bijvoorbeeld woontorens in drukke steden, of tunnels. Deze ruimtes worden gevaarlijk om binnen te treden wanneer er brand uitbreekt en de ruimte snel gevuld is met dikke, hete rook. Tegelijkertijd ontwikkelt het lectoraat Mechatronica van Saxion nieuwe sensoren om de brandweer middelen te geven om beter in zo’n ruimte te kunnen navigeren met een blusrobot, terwijl de brandweerman/-vrouw veilig buiten het pand staat. In het project is een aantal oefeningen met de brandweer uitgevoerd om te onderzoeken waar de knelpunten zitten betreft het gebruik van de robot, en op basis van deze ervaringen heeft Saxion een state-of-the-art sensormodule (op basis van 3D Thermische Stereo Vision) ontwikkeld om de onbekende ruimte te kunnen weergeven in 3D. Dit is essentiële informatie voor de brandweer om veilig en snel de situatie te kunnen inschatten. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de data-interpretatie van sensormodule en dient de module in de praktijk te worden getest met de brandweer en hun blusrobots. Door de maatregelen rond Corona was er sprake van langere levertijd van de camera’s en konden we niet altijd in het lab werken of elkaar ontmoeten. De doorlooptijd van een aantal taken heeft daardoor langer geduurd dan oorspronkelijk gepland. In het RAAK IMPULS 2020 project FireBot Systeem Testen gaan we de sensormodule klaar maken voor de verificatietesten van het systeem en de validatietesten met de eindgebruiker. De test rapportage geeft dan ook een reflectie op het aan het begin van het project opgestarte gebruikersonderzoek. Met deze Impuls kunnen we tevens de uitloop door onvoorziene omstandigheden opvangen en het project succesvol afronden.
Brandweermensen lopen het meeste gevaar als ze onder tijdsdruk een gebouw moeten verkennen, of een brand moeten blussen terwijl de situatie nog niet goed kan worden overzien. Omvallende muren, instortende plafonds of gewoon gestruikeld over door de rook onzichtbare brokstukken leiden tot vermijdbare letsels of zelfs slachtoffers. Met name de inzet bij branden in stedelijke parkeergarages onder woontorens vormen een enorm risico. Het inzetten van onbemande, op afstand bestuurbare voertuigen voor verkenning en bluswerk is een oplossing die binnen de brandweer breed wordt gedragen. De brandweer moet deze innovatieve technologie echter zien te omarmen. Zij werken nu vanuit hun intuïtie en weten direct hoe te acteren op basis van wat zij waarnemen. Praktijkgericht onderzoek heeft echter uitgewezen dat scepsis over de inzet van blusplatforms bij incidenten plaats heeft gemaakt voor zeker vertrouwen. Een blusplatform, voorzien van juiste sensoren kan de Officier van Dienst (OVD) ondersteunen bij het nemen van een beslissing om al dan niet tot een ‘aanval’ over te gaan. Praktijktesten hebben echter laten zien dat de huidige blusplatforms nog niet optimaal functioneren om als volwaardig ‘teamlid’ te kunnen worden ingezet. Dit heeft enerzijds met technologische ontwikkelingen (sensoren en communicatieverbindingen) te maken, maar anderzijds moet de informatievoorziening (human-machine interfacing) naar de brandweer beter worden afgestemd. In dit project gaan Saxion, het instituut fysieke veiligheid, de universiteit Twente, het bedrijfsleven en vijf veiligheidsregio’s onderzoeken hoe en wanneer innovatieve blusplatforms op een intuïtieve manier kunnen worden ingezet door training én (kleine) productaanpassing zodat deze een volwaardig onderdeel kunnen zijn van het brandweerkorps. Een blusplatform kan letselschade en slachtoffers voorkomen, mits goed ingezet en vertrouwd door de mensen die daarvan afhankelijk zijn. Het vak van brandweer, als beroeps of vrijwilliger, is een van de gevaarlijkste die er is. Laten we er samen voor zorgen dat het iets veiliger kan worden.
Garages voor service en onderhoud van voertuigen zullen tussen nu en 5-10 jaar ingrijpend zijn veranderd. Drie veranderingen zullen zorgen dat de garage van nu over een paar jaar niet meer bestaat: • Veranderingen in voertuigtechnologie. Bijvoorbeeld: informatie technologie voor besturing, monitoring, communicatietechnologie en elektrische aandrijving; • Veranderingen in procestechnologie. Bijvoorbeeld Smart Industry (big data, augmented reality, Internet of Things); • Veranderingen in klantgedrag. Verschuiving van voertuigbezit naar -gebruik (groei van professioneel eigenaarschap), flexibelere service. Voor de voertuigonderhoudsbranche (leden INNOVAM en BOVAG) is niet duidelijk hoe de verandering naar de toekomstige werkplaats zal zijn. Er zijn genoeg rapporten, studies en trendwatchers die aangeven wat de verwachting van de verandering is. Maar nergens wordt aangegeven hoe de garagehouder praktisch haar of zijn garage levensvatbaar kan houden. Het onderzoek naar de werkplaats van de toekomst vult deze leemte. Als resultaat wordt aangegeven hoe de individuele garagehouder een levensvatbare transitie kan maken op in technologie en processen. Antwoord wordt gegeven op de vragen: • Hoe ziet de fysieke werkplaats eruit (technologieën, processen, locaties)? • Wie werkt in de werkplaats van de toekomst (kennis en competenties van medewerkers)? Uit de veranderingen in voertuigtechnologie, procestechnologie en klantgedrag gaan we in dit onderzoek scenario’s ontwikkelen, die een levensvatbare en duurzame bedrijfsformule voor garagehouders opleveren. Een scenario is een set van hypotheses op basis van de inbreng van de garagehouders, theoretisch onderzoek. Deze hypotheses worden door onderzoekers en studenten van de HAN en Aventus, samen met garagehouders, getest in de praktijk door pilot testen, proofs of concept voor producten, processen en bedrijfsformules. Om tot deze bedrijfsformules op lange termijn te komen wordt per scenario een roadmap ontwikkeld, waarin stappen worden voorgesteld die per stap ook levensvatbaar zijn.