Cities worldwide are growing at unprecedented rates, compromising their surrounding landscapes, and consuming many scarce resources. As a consequence, this will increase the compactness of cities and will also decrease the availability of urban green space. In recent years, many Dutch municipalities have cut back on municipal green space and itsmaintenance. To offer a liveable environment in 30 to 50 years, cities must face challenges head-on and strive to create green urban areas that build on liveable and coherent sustainable circular subsystems.
MULTIFILE
Many transitions scholars underscore the importance of learning in sustainability transitions, but the associated learning processes have hardly been conceptualised. The diverse, well-established research fields related to learning are broadly ignored or loosely applied. In this paper, we systematically explore four interesting learning traditions in terms of their value for gaining an in-depth understanding of learning in sustainability transitions and their relevance for fostering learning, by connecting them to key features of transitions. The selected learning traditions from different disciplinary backgrounds provide valuable insights. None of them sufficiently addresses the complexity of transitions. They include, however, a diversity of relevant learning contexts. We conclude that they have value for investigating new areas such as learning in socio-technological regimes and in later phases of a transition, while enlightening forms of learning that have not yet been fully recognised in transition studies, such as superficial learning, unlearning, and learning to resist change.
MULTIFILE
Sustainability transition research seeks to understand the patterns and dynamics of structural societal change as well as unearth strategies for governance. However, existing frameworks emphasize innovation and build-up over exnovation and break-down. This limits their potential in making sense of the turbulent and chaotic dynamics of current transition-in-the-making. Addressing this gap, our paper elaborates on the development and use of the X-curve framework. The X-curve provides a simplified depiction of transitions that explicitly captures the patterns of build-up, breakdown, and their interactions.Using three cases, we illustrate the X-curve’s main strength as a framework that can support groups of people to develop a shared understanding of the dynamics in transitions-in-the-making. This helps them reflect upon their roles, potential influence, and the needed capacities for desired transitions. We discuss some challenges in using the X-curve framework, such as participants’ grasp of ‘chaos’, and provide suggestions on how to address these challenges and strengthen the frameworks’ ability to support understanding and navigation of transition dynamics. We conclude by summarizing its main strength and invite the reader to use it, reflect on it, build on it, and judge its value for action research on sustainability transitions themselves.
MULTIFILE
In De Haagse Hogeschool werken de lectoraten vanuit faculteiten, dicht bij het onderwijs, nauw samen in zeven kenniscentra. Deze kenniscentra zijn de verbinding tussen de regio, met zijn actuele thema’s (vaak gelinkt aan het missiegedreven innovatiebeleid van de overheid) en het onderwijs en onderzoek van de Haagse Hogeschool. De zeven kenniscentra van De Haagse Hogeschool zijn: Cybersecurity, Digital Operations & Finance, Global & Inclusive Learning, Global Governance, Health Innovation, Governance of Urban Transitions & Mission Zero. Deze kenniscentra zijn in opstartende fase en worden ondersteund door centrale diensten. De Haagse Hogeschool kiest voor versterking van de onderzoeksinfrastructuur die centraal staat in de kenniscentra: ‘de Haagse Labs’. Praktijkgericht onderzoek vindt in deze omgevingen plaats als een vervlechting van onderwijs (studenten en docenten), onderzoek, het werkveld en maatschappelijke partners. Sommige labs hebben een tijdelijk karakter, andere, zoals de hogeschool zelf, zijn continu een omgeving waarbinnen onderzoek gedaan wordt. De Haagse Labs zijn bij uitstek de plek waarin nauw samengewerkt wordt met andere hogescholen of kennisinstellingen (veelal zijn ze ontstaan uit een samenwerking zoals The Green Village, of het Basalt SmartLab). De keuze voor de Haagse Labs geeft verdieping aan regionale samenwerkingen en bijbehorende speerpunten. De huidige, meer informele inrichting, kan met behulp van Impuls 2020, verder structuur krijgen, leiden tot een betere kennisdeling tussen de kenniscentra heen en de regionale netwerkvorming versterken. Naast het formaliseren van ‘de Haagse Labs’ zetten we in op zichtbaarheid van de Hogeschool in de regio door te investeren in communicatie (denk bijvoorbeeld aan het opzetten van podcasts, en digitale middelen in Corona-tijd). Die profilering van ons onderzoek wordt verder ondersteunt door een traject rond visievorming en strategische positionering. De kenniscentra zullen begeleid worden om einde 2021 een visie te ontwikkelen met bijbehorende acties om de rol van de hogeschool in de regio te versterken.