Leren lezen gaat bij de meeste kinderen niet vanzelf. Mirjam Snel, hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht, promoveerde vorig jaar op een onderzoek naar het leesonderwijs en de leesontwikkeling van kinderen in groep 3. In haar dissertatie richt ze zich op de relatie tussen de ontwikkeling van de snelheid van woordherkenning en twee verschillende instructiebenaderingen. Daarnaast onderzoekt ze op wat voor manier leesproblemen al vroeg opgespoord kunnen worden. Het onderzoek levert interessante inzichten op voor het handelen van de leerkrachten in groep 1-2 en in groep 3.
LINK
Afgelopen schooljaar heeft de Hanzehogeschool Groningen en het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid een nulmeting gehouden onder de vreedzame scholen in Groningen. Op vijf verschillende basisscholen uit Lewenborg, Paddepoel en de Oosterparkwijk is een vragenlijst afgenomen. De vragenlijst met vragen over het sociale gedrag van hun leerlingen is ingevuld door directeuren, leerkrachten, intern begeleiders en brugfunctionarissen. Om de vergelijking te kunnen maken tussen de vijf basisscholen is er een (geanonimiseerd) rapport verschenen.