Aan hogescholen zijn lectoren concreet en praktijkgericht bezig met het analyseren en helpen oplossen van stedelijke vraagstukken. Dit boek geeft een actueel overzicht van hoe stedelijk onderzoek van zesentwintig lectoraten eruit ziet en tot welke praktisch bruikbare resultaten dit leidt. Uit het boek blijkt duidelijk dat burgers en ondernemers op lokaal niveau in samenwerking met de overheid en andere partners zelf bezig zijn wijken en buurten beter te maken en vooral van elkaar te leren. Leren van elkaar en van praktijkrelevant onderzoek draagt bij aan het vormen van een lerende stad.
LINK
Wat lijkt makkelijker en meer voor de hand te liggen dan het benutten van nieuwe media voor burgerschapsdoelen? De toegankelijkheid en laagdrempeligheid van discussiefora en dedicated websites via internet lijkt beleidsmakers te voorzienvan een directe weg naar het hart van de burgers. Nationaal en internationaal onderzoek (Hermes, 2006; Moll, 2010) laat zien dat de zaken (natuurlijk) niet zo eenvoudig liggen. De fantasie van de directe weg is verbonden met een communicatieparadigma dat onder onderzoekers, nieuwe media-deskundigen en academici al enige tijd onder vuur ligt. Het zogenaamde zender-boodschap-ontvanger model beschrijft minder en minder een werkelijkheid waarin zenders zelf juist ook als ontvangers moeten en willen optreden, en waarin ontvangers medeproducenten van mediaberichten zijn geworden. Voor beleidsmakers ligt er de open vraag of een nieuw soort dialoog met en tussen stadsbewoners mogelijk is, en vooral of ze zichdaar meer 'burger' van gaan voelen. Bovendien zijn er veel stadsbewoners die niet mee kunnen of willen doen aan het digitale tijdperk. In dit hoofdstuk willen we twee verschillende case studies presenteren van pogingen van de lokale overheiden lokale instellingen nieuwe media in te zetten om contact te leggen met burgers en bovendien burgerschap te vergroten in de zin van betrokkenheid op gemeenschappelijke doelen in de buurt of in de stad. Het gaat om de online discussiefora bij de AT5 stadssoap Westside en om de opvolgers van de Digitale Trapvelden, ook in Amsterdam.
DOCUMENT
Er is een nieuw hoera-begrip in beleidsland, te weten actief burgerschap. Het begrip is bezig een steile klim aan populariteit te maken en duikt na jarenlange afwezigheid terug in steeds meer beleidsstukken, nieuwsmedia en onderzoeksrapporten op. Het is het nieuwste medicijn om maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. In internationale context gaat het dan om citizenship , in Nederlandstalig gebied om burgerschap, eigen verantwoordelijkheid of normen en waarden. Actief burgerschap is evenwel geen nieuwe uitvinding, maar duikt met enige regelmaat op in het denken over publieke dienstverlening. Bovendien leidt het frequente gebruik van de term niet automatisch tot duidelijkheid over wat er precies mee bedoeld wordt, noch tot een consensus over de wenselijkheid er een aangrijpingspunt voor beleid in te vinden. Er is sprake is sterke taalvervuiling en enige milieuzorg is dringend nodig. Nu de bandbreedte van lokaal beleid sterk toeneemt, is een consensus over inhoud en relevantie van burgerschap wenselijk. Deze publicatie vouwt het begrip actief burgerschap open en belicht de verschillende dimensies en aanknopingspunten voor beleid, met name het grotestedenbeleid in Eindhoven.
DOCUMENT