Het is logisch dat je een cijfer krijgt voor wiskunde, Engels, Nederlands, scheikunde. Maar hoe zit het eigenlijk met het vak Lichamelijke Opvoeding? Leerlingen, ouders, de school, iedereen verwacht een 'punt voor gym' op het rapport. Maar het zal niet gauw voorkomen dat een leerling die op de cognitieve vakken goed scoort, blijft zitten op een onvoldoende voor LO. Wat betekent dit voor de waarde van beoordelingen binnen het vak?
DOCUMENT
In het project ‘Een Punt voor Gym?!’ werkt een aantal organisaties samen om meer kennis te verzamelen rondom beoordelen binnen LO. Onderdeel daarvan is een landelijk onderzoek naar de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. In dit artikel wordt ingegaan op de kwaliteit van beoordelingen binnen lessen LO in Nederland.
DOCUMENT
Virtual Reality experience designed to assess Physical Exercise motivation trends.
DOCUMENT
Wat wensen wij te bereiken met de Lichamelijke Opvoeding, en welke effecten bereiken wij daad- werkelijk? Om duidelijk te maken aan politici, beleidsmakers en schooldirecties waarom het bewegingsonderwijs een belangrijke plaats ver- dient in het onderwijs, moet je dit scherp kunnen neerzetten. Een oproep tot meer evidence based practice, uitgesproken tijdens de keynote van de Thomas Oriëntatiedag 2008.
DOCUMENT
"‘Vechtende Jongeren, veerkrachtiger door kickboksen’ is de afsluitende publicatie van het RAAK-project Vechtende Jongeren, een praktijkgericht onderzoek dat is uitgevoerd tussen 2019 en 2021 in Amsterdam, Zeist, Zwolle en ’s-Hertogenbosch. Samen met de consortiumpartners Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim, Vrije Universiteit Amsterdam, Slimani Gym, El Otmani Gym, Figthing Talents, Travers Welzijn, Farent, NIVM en Kenniscentrum Sport & Bewegen is ruim twee jaar gewerkt aan de vraag wat de pedagogische waarde is van kickboksen voor de ontwikkeling van een veerkrachtige identiteit voor jongeren die strugglen op hun weg naar volwassenheid."
DOCUMENT
This paper describes explorations into related technology and research regarding the application of interactive video projection within physical education and the gym of the future. We discuss the application of exergaming in physical education, spatial augmented reality as a technology and participatory design with teachers and children as a design method to develop new concepts. Based on our initial findings we propose directions for further research. Further work includes developing new applications based on the wishes, needs and ideas of physical education teachers and children, incorporating opportunities provided by recent technological developments.
DOCUMENT
Instagram has become an unsuspecting pulpit – seemingly caught off guard – for those determined to spread a militant message of Islamic State terror. Graphic, fanatical and oftentimes heavily photoshopped images weave through Instagram’s labyrinth of sunset snaps and gym selfies to advance a curious manifestation of cause-related self-promotion.
DOCUMENT
Het is logisch dat je een cijfer krijgt voor wiskunde, Engels, Nederlands, scheikunde. Maar hoe zit dat eigenlijk met het vak lichamelijke opvoeding? Leerlingen, ouders, de school, iedereen verwacht een ‘punt voor gym’ op het rapport. Maar het zal niet gauw voorkomen dat een leerling die op de cognitieve vakken goed scoort, blijft zitten op een onvoldoende voor LO. Wat betekent dit voor de waarde van beoordelingen binnen het vak? Een herkenbaar probleem voor elke gymleraar.
DOCUMENT
High consumption of carbohydrates is linked to metabolic syndrome, possibly via the endogenous formation of advanced glycated end-products. Many Dutch elementary school children have a carbohydrate intake of >130g/day, the estimated minimum requirement. In this observational study, 126 Dutch elementary school children (5-12y of age) from two schools differing in frequency of gym lessons (2 or 5 times a week) were included. In all participants, height, weight, waist circumference, autofluorescence of skin glycated end-products (AGE-score), sports activity and carbohydrate consumption were recorded once. Sports activities in leisure time differentiated participants in ‘sportsmen’ and ‘non-sportsmen’. Carbohydrate intake and AGE score were positively associated in non-sportsmen (p<0.003), but negatively in sportsmen (p<0.002). In sportsmen, but not in non-sportsmen (p>0.50), a positive association was found (p<0.002) between carbohydrate intake and subject age. The intake of total carbohydrate and carbohydrates from juices and soft drinks was lower (p<0.001) at the Wassenberg School relative to the Alexander School. Based on waist to height ratio, >95% of the children had normal fat mass. No correlations were found between waist to height ratio or BMI and carbohydrate intake. Waist to height ratio was positively associated with BMI (p<0.001)) and subject age (p<0.001). Of all principal parameters, AGE score is most affected by being sportsmen or not (p<0.001). This study indicates that an increased intake of carbohydrates can be counteracted by sufficient physical activity (>2.5 hours per week). This implies that skin autofluorescence is a fast and non-invasive method to screen children for life style.
DOCUMENT